IPPk14 Základy pedagogického výzkumu

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPk14/01: Pá 6. 10. 13:00–14:50 učebna 21, Pá 20. 10. 12:00–13:50 učebna 42, Pá 10. 11. 14:00–15:50 učebna 42, Pá 8. 12. 13:00–14:50 učebna 36, T. Češková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v problematice pedagogického výzkumu a přinášet inspirace pro jejich vlastní výzkumné aktivity (zejména v rámci diplomových prací). Po absolvování kurzu se studenti budou orientovat v metodologické terminologii a budou schopni zhodnotit klady a zápory využití konkrétní výzkumné metody pro zkoumání konkrétních edukačních fenoménů. Budou také připraveni zformulovat projekt své diplomové práce, koncipovat její strukturu, zdůvodnit volbu výzkumné metody a postup výběru vzorku a predikovat způsob analýzy a interpretace získaných dat.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni navrhnout design výzkumného šetření pro potřeby diplomové práce, včetně zdůvodnění výběru konkrétních výzkumných metod a postupů sběru a analýzy dat.
Osnova
  • Předmět představuje rozšířený úvod do témat spojených s výzkumem v edukačních vědách v širším sociálněvědním kontextu. Pozornost je věnována roli výzkumu při formulování a testování teorií, a také koncipování a realizaci výzkumu edukačních jevů. Studenti se seznamují s postupy vedoucími k vymezení výzkumného problému či výběru vzorku a s přístupy ke zpracování a analýze výzkumných dat. Vytvářejí se tak u studentů předpoklady pro realizaci akčního výzkumu v budoucí profesní praxi a pro realizaci empirického výzkumu v rámci jejich kvalifikačních prací. Diskutovaná témata zahrnují práci s odbornou studií a psaní dle APA normy, teoretická a filozofická východiska empirického zkoumání edukačních jevů; druhy a typy výzkumu; kvantitativní a kvalitativní přístupy ve výzkumu; konstrukce výběrového souboru; koncipování empirického výzkumu; sběr a analýza dat v empirickém výzkumu.
Literatura
    povinná literatura
  • Studie z pedagogických časopisů
    neurčeno
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2000. ISBN 978-80-7367-628-5. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
Výukové metody
Teoretická příprava, četba odborné literatury, skupinová diskuse, domácí příprava.
Metody hodnocení
Průběžné úkoly, písemná zkouška, ústní rozprava nad záměrem diplomové nebo jiné výzkumné práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/IPPk14