IPPk16 Plánování a realizace výuky na 1. stupni ZŠ

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPk16/KombiSem01: Pá 22. 3. 14:00–17:50 učebna 51, Pá 5. 4. 14:00–17:50 učebna 37, Pá 3. 5. 14:00–17:50 učebna 24, Pá 17. 5. 10:00–13:50 učebna 37, T. Češková, P. Vystrčilová
IPPk16/KombiSem02: Pá 22. 3. 10:00–13:50 učebna 51, Pá 5. 4. 10:00–13:50 učebna 37, Pá 3. 5. 10:00–13:50 učebna 24, Pá 17. 5. 14:00–17:50 učebna 37, T. Češková, P. Vystrčilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu:
•získat ucelený systém teoretických poznatků ke komplexní výukové metodě - projektové výuce;
•poznatky aplikovat v praxi;
•reflektovat nově získanou zkušenost a své poznatky sdílet s ostatními ve výuce.
Výstupy z učení
Student:
Definuje základní teoretické pojmy vztahující se k projektové metodě, vysvětlí kořeny projektové metody.
Vysvětlí rozdíl mezi výukou tematickou a projektovou.
Vhodně zvolí úkol, problém pro projekt a jeho výstup.
Naplánuje předpokládaný průběh projektu, vysvětlí fáze projektu.
Zrealizuje projekt s žáky.
Realizovaný projekt reflektuje a zhodnotí.
Vlastní realizací projektu prokáže porozumění teoretickým východiskům projektové výuky a realizačním strategiím.
Osnova
  • 1.Potřeba a pojetí projektové výuky v současnosti. Vymezení základních pojmů: projekt, projektová metoda, projektová výuka. Typologie projektů. Historický kontext projektové výuky.
  • 2.Role učitele v projektové výuce. Interaktivní model výuky jako předpoklad projektové výuky.
  • 3.Tvorba projektu. Písemný návrh - plánování projektu: smysl, cíle, činnosti, metody a formy práce, výstup, organizace, hodnocení a prezentace projektu. Realizace projektu v praxi.
  • 4.Sebereflexe a reflexe projektu. Výhody a nevýhody projektové výuky.
  • 5. Integrovaná tematická výuka - její podstata, výhody a nevýhody, rozdíly od projektové výuky.
Literatura
  • Pete, B., & Robin Fogarty, R. (02017). Everyday Problem-Based Learning: Quick Projects to Build Problem-Solving Fluency. Alexandria: ASCD.
  • Larmer, J., Mergendoller, J., & Boss, S. (20015). Setting the Standard for Project Based Learning: A Proven Approach to Rigorous Classroom Instruction. Alexandria: ASCD.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 160 s. Spisy pedagogické fakuty Masarykovy univerzity svazek č. 100. ISBN 978-80-210-8163-5. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
  • TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 173 s. ISBN 9788073675271. info
  • KOVALIK, Susan a Karen D. OLSEN. Integrovaná tematická výuka : model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 8090187315. info
  • KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
Výukové metody
seminární úkoly, diskuse, týmová práce
Metody hodnocení
Podmínky k úspěšnému ukončení předmětu:
1) písemný projekt, jeho sebereflexe a prezentace;
2) písemná sebereflexe kompetencí studenta projektové výuky.
Kritéria hodnocení a sebehodnocení:
•práce splňuje obsahově i realizací požadavky na projekt;
•student vhodně zvolí úkol, problém pro projekt;
•student zvolí vzhledem ke smyslu projektu vhodný výstup projektu;
•definuje správně cíle ve všech rovinách rozvoje osobnosti žáka;
•naplánuje předpokládaný soubor činností a úkolů při práci na projektu společně s žáky;
•flexibilně reaguje na potřeby žáků a změny v průběhu projektu;
•při projektové výuce je v roli poradce;
•práce je správně po stránce jazykové.
Informace učitele
Další literatura:
Beran, V. et al.(2003). Učím s radostí. Praha: Kritické myšlení a Step by Step ČR.


Blumenfeld, F.C., Soloway, E., Marx, R., W., Krajcik, J.,S., Guzdial, M. & Palincsar, A. (1991). Motivating Project-Based Learning: Sustaining the Doing, Supporting the Learning. Educational Psychologist. Volume 26, Issue 3-4, pages 369-398.


Grecmanová, H., & Urbanovská, E. Projektové vyučování a jeho význam v současné škole. In Pedagogika, 47, 1, s. 37.


Kašová, J. (2005). Jak vypadá projektové vyučování? In Globální rozvojové vzdělávání. Praha, Člověk v tísni, s. 42-47.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/IPPk16