IPPk18 Strategie řízení třídy

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/1. 12 konzultací. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Bc. Ivona Princlíková (přednášející)
Mgr. Karla Černá (cvičící)
Mgr. Petr Juráček (cvičící)
Mgr. et Mgr. Petra Turečková (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje studentům základní orientaci v koncepčních otázkách výchovy a vzdělávání v současném školském systému České republiky a vybavuje je znalostmi a dovednostmi třídního managementu.
Cíle předmětu:
1. seznámit se se základními koncepčními dokumenty a základní školskou legislativou;
2. seznámit se s právy a povinnostmi třídního učitele;
3. skrze aktivní participaci na výuce, analýzu autentických ukázek z praxe, kooperaci a diskusi vybavit studenty znalostmi a dovednostmi k plánování, řízení, hodnocení a evaluaci třídy;
4. vést studenty k sebereflexi svého pojetí výuky a plánování profesního rozvoje ve vztahu k potřebám rozvoje třídy.
Výstupy z učení
Student: konkretizuje manažerské kompetence učitele; zdůvodní vybraný způsob uspořádání třídy s jeho pozitivy a negativy; orientuje se v základní legislativě; navrhne roční plán pro třídu; objasní požadavky na přípravu a realizaci podpůrných opatření; uvede příklady povinné dokumentace školy; uvede příklady pravidel třídy, aktivit pro její sociální kohezi; navrhne plán pro přijímání nových žáků do třídy; identifikuje instituce nápomocné při řešení specifických problémů ve škole; definuje práva a povinnosti rodičů a svoje povinnosti vůči nim.
Osnova
  • Správa a řízení školství, základní školská legislativa Školský a třídní management – terminologické vymezení; manažerské kompetence pedagogických pracovníků. Kompetence učitele v roli třídního manažera, role třídního učitele, funkce třídního učitele. Silné a slabé stránky učitele, jeho pojetí výuky, reflexe praxe. Východiska pro třídní plánování (školní a třídní kontext): školní vzdělávací program a vzdělávací cíle, tematický plán a jeho tvorba, strategie rozvoje třídy. Příprava učitele na školní rok, plánované akce školy a projekty, školní výlety, exkurze. Podmínky a zdroje učení – terénní výuka, výuka mimo školu, výuka mimo třídu, kulturní programy, odborné učebny atp.), připravené prostředí, rozvrh a možnosti jeho úpravy. Výuka – soutěž x individuální práce x kooperativní činnosti (sociální učení), distanční výuka. Diagnostika žáků v průběhu roku, žák s obtížemi/žák nadaný/žák průměrný, společné vzdělávání, podpůrná opatření. Vedení třídy – pravidla, kázeňské problémy, nastavení řádu (vztah mezi učitelem a žáky, respekt a autorita, krátkodobá a dlouhodobá řešení problémů, odměny a tresty x uznání a důsledky). Problémy třídy a jejich řešení. Spolupráce třídního učitele s rodiči (spolupráce, rodinná anamnéza, řešení problémů a krizí). Příprava na převzetí třídy (1. třída x vyšší ročník), hledání možností individuálního přístupu (přestupy žáků z jiných tříd/škol, nástup do 1. třídy), spolupráce s ostatními pedagogickými pracovníky, školskými poradenskými zařízeními a jinými profesemi (učitelé, asistenti). Spolupráce třídního učitele s odborníky (psycholog, preventista, environmentální pracovník, výchovný poradce, policie, OSSZ, SPC).
Literatura
  • POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, Jana. Autoevaluace a benchmarking ve škole. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2010, 117 s. ISBN 9788074090295. info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. 2., aktualiz. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2009, 328 s. ISBN 9788073574949. info
  • OBST, Otto. Manažerské minimum pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 121 s. ISBN 8024413590. info
  • NEZVALOVÁ, Danuše. Kvalita ve škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 111 s. ISBN 8024404524. info
  • BACÍK, František, Jaroslav KALOUS a Jiří SVOBODA. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 256 s. ISBN 8071840106. info
Výukové metody
workshop, diskuse nad příklady z praxe, týmová práce, samostatná práce
Metody hodnocení
Student zpracuje seminární práci v rozsahu min. 5 stran, která bude předmětem kolokvia: a) své pojetí výuky, své silné a slabé stránky b) pro vybranou třídu navrhne strategický plán jejího rozvoje ve struktuře: charakteristika třídy, strategie rozvoje třídy; evaluace opatření.
Informace učitele
Další literatura: Bacík, F., Kalous, J., & Svoboda, J. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. Bendl, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton. Bendl, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Praha : Triton. Berg, G. & Pol.M. (2005). Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita. Eger, L. (2002). Strategie rozvoje školy. Plzeň: Cechtuma. Eurydice: https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Main_Page Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál. Kolář, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997 Karasová, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál. Mertin, V. (1995). Individuální vzdělávací program. Praha: Portál. Nezvalová, D. (2002). Kvalita ve škole. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého. Nováčková, Jana. (2006). Mýty ve vzdělávání. Kroměříž. Školský zákon č. 561/2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů a jeho novela č. 82/2015 Sb.; zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a jeho novela č. 197/2014 Sb.; Vyhlášky č. 256/2012 Sb., kterou se mění vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky; Vyhláška č. 147/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, č. 116/2011 Sb. kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, č. 322/2008 Sb., kterou se mění vyhláška č. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.