IRJp18 Didaktika 3 - RJ

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 1. 3. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 15. 3. 8:00–9:50 učebna 54, Pá 5. 4. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 26. 4. 8:00–9:50 učebna 62
Předpoklady
Znalost ruského jazyka minimálně na úrovni A2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je nastudovat teoretické otázky spojené s receptivními a produktivními řečovými dovednostmi. Součástí přednášek je metodika nácviku čtení, poslechu, ústního a písemného vyjadřování. Studenti se naučí aplikovat teoretické metodické poznatky do praktického výukového procesu. Nedílnou součástí je příprava na pedagogickou praxi, propojení teoretických poznatků s praktickým využitím v rámci výukového procesu. Studenti budou informováni o konkrétních aktivitách pro výuku ruštiny u žáků se specifickými vzdělávacìmi potřebami.
Výstupy z učení
Po absolvování výuky budou studenti schopni navrhnout a realizovat v praxi různé metodické postupy a aktivity pro rozvoj řečových dovedností ve výuce ruštiny na základních školách.
Osnova
  • 1.-2. Vyučovací hodiny cizího jazyka. Klasifikace, struktura. Fáze vyučovacích hodin.
  • 3.-4. Rozvoj řečových dovedností. Metodika nácviku čtení.
  • 5.-6. Metodika nácviku psaní.
  • 7.-8. Metodika nácviků poslechu.
  • 9.-10. Metodika nácviku mluvení.
  • 11.-12. Specifické vzdělávací potřeby žáků. Výuka RJ žáky s SPÚ.
Literatura
    doporučená literatura
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka a Jakub KONEČNÝ. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo : jazykovyje sredstva. Vydání první. Praha: Karolinum. 118 stran. ISBN 9788024642772. 2018. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF. s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. 2007. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia. 209 s. ISBN 8020012133. 2006. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress. 196 s. ISBN 8023874829. 2001. info
Výukové metody
Aktivní účast na semináři. (u studentů prezenčního studia povinná docházka). Skupinová práce a diskuse.
Metody hodnocení
Ústní kolokvium v ruském jazyce.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
V seminární části výuky budou studenti aplikovat získané teoretické poznatky do praktické přípravy hodiny ruštiny. V rámci mikrovýstupů budou studenti nacvičovat jednotlivé metodické postupy dle zadání vyučující předmětu. Tyto výstupy budou následně všemi studenty analyzovány s případným návrhem dalších možností metodických postupů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/IRJp18