IVVp05 Umění a tvorba 4

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
MgA. Jana Francová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Herzanová (cvičící)
Mgr. Petr Kamenický, Ph.D. (cvičící)
MgA. Bc. Marta Kovářová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
IVVp02 Umění a tvorba 1 && IVVp03 Umění a tvorba 2 && IVVp04 Umění a tvorba 3
absolvování Umění a tvorba 1-3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je kultivace výtvarného projevu a rozvíjení výtvarného myšlení studentů. V praktické rovině jde o vlastní výtvarnou tvorbu na vybrané téma s intermediálními přesahy.
Výstupy z učení
Samostatná koncepce a realizace výtvarného projektu (v rámci vybrané dílny) s využitím osvojených odborných výtvarných znalostí a dovedností.
Osnova
  • Využití osvojených dovedností z předchozích seminářů ve vlastní tvorbě s důrazem na vybraná výtvarná média či umělecké přístupy (výběr zaměření v rámci dílny). Uvědomělé zacházení s výtvarným jazykem a s využitím profesních kompetencí. Prezentace s sdílení vlastní tvorby, ověřování komunikačních účinků ve skupině.
Literatura
    povinná literatura
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Nakladatelství MU v Brně, 1999, 125 s. svazek 72, spisy PedF MU V Brně. ISBN 80-210-2079-2. info
  • GOMBRICH, E. H. Příběh umění. 1. vyd. Praha: Argo, 1995, 683 s. ISBN 80-204-0685-9. info
  • ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 165 s. ISBN 8004255558. info
    doporučená literatura
  • FRANCOVÁ, Jana, Eva STROUHALOVÁ, Jan CHARVÁT, Ondřej NAVRÁTIL, Hana KARKANOVÁ a Martin RAUDENSKÝ. FK 15. Umění autorské knihy a výtvarná výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 209 s. ISBN 978-80-210-8471-1. info
    neurčeno
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Dílna jako forma edukace v integrativní pedagogice (interaktivní CD). Brno, 2003. info
Výukové metody
Aktivizační a inspirační metody, metody podporující tvůrčí myšlení a řešení problému, výtvarná hra a experiment, reflektivní metody. Formy výuky: ve škole v rámci vybrané výtvarné dílny. Doplňující domácí zadání (asynchronní formy výuky).
Metody hodnocení
aktivní účast na praktických tvůrčích aktivitách v rámci vybrané výtvarné dílny na fakultě (100 %), splnění případných domácích zadání a jejich včasné odevzdání.
Informace učitele
V jarním semestru 2024 bude předmět IVVp05 a IVVk05 Umění a tvorba 4 veden formou celodenního workshopového dne (viz rozvrh: pátek 5.4. 10 - 14.50 hod). Termín je společný pro prezenční i kombinované studenty. Tento předmět je ukončen zkouškou. Její splnění bude mít praktický charakter - absolvování jedné z nabízených dílen (+případně splnění doplňujících podmínek, které stanoví jednotliví vyučující). V rámci pětihodinového workshopového dne budete mít na výběr ze 7 různě zaměřených dílen (7 skupin), vyberete si jednu z nich a tu v daný termín absolvujete. Dílna trvá 5 hodin včetně pauzy na oběd. Termín je jednotný, všechny dílny probíhají naráz v 7 různých učebnách na Katedře výtvarné výchovy. Aktivní účast v jedné z dílen je podmínkou pro splnění zkoušky. Erasmus studenti budou absolvování předmětu řešit individuálně (domluva emailem na začátku semestru novotna.pavla@mail.muni.cz). Každá z dílen má omezenou početní kapacitu, kterou nelze navyšovat, je daná velikostí místnosti, proto neváhejte s včasným přihlášením (to je možné od 29.1; do 3.3. se také lze přehlašovat a měnit skupinu - dílnu) Během celodenního workshopového dne bude možné průběžně pozorovat procesy v ostatních dílnách a na závěr výtvarné výsledky ostatních účastníků. Další bližší informace Vám budou zaslány cca 4 týdny před zahájení workshopového dne emailem. Bližší zaměření jednotlivých dílen a odkaz na medailonky jednotlivých pedagogů. Pavla Novotná: Arte dílna (uč. 14): Arteterapeutické a arteffiletické výtvarné techniky rozvíjející sebepoznání budoucího učitele a podporu skupinové koheze i tvůrčí atmosféru ve třídě Jana Nedomová: Dílna grafiky (uč. 13 a grafická dílna): Základní grafické techniky, které je možné provozovat v prostředí běžné třídy ZŠ Andrea Herzanová: Keramická dílna (uč. 9) : Základní či pokročilejší postupy práce s keramickou hlínou Marta Kovářová: Akční umění (uč. 15 a venku) Vykročte ze své komfortní zóny! Připravíme společně happening! A vyrazíme do ulic https://www.ped.muni.cz/kvv/archiv////kvv_kovarova.pdf Jana Francová: Dílna videoartu (uč. 18 A - nové ateliéry): Výtvarné hry a experimenty s barevnou projekcí, světlem, kamerou a vlastními těly Petr Kamenický: Dílna malby (uč. 18 B - nové ateliéry): Klasická i experimentální malba u malířského stojanu akrylovými barvami Blahoslav Rozbořil: Dílna kresby (uč. 18 C - nové ateliéry): Klasická i experimentální kresba (např. podle živého modelu) Medailonky jednotlivých pedagogů naleznete na https://www.ped.muni.cz/kvv/cz/o-katedre/portfolio-pedagogu Kontaktní osoba pro řešení dotazů aj. - Pavla Novotná: novotna.pavla@mail.muni.cz
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.