NJ080 Didaktika němčiny 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ziel des Kurses ist es, grundlegende Kenntnisse über die Problematik der sprachlichen Mittel im Unterricht von Deutsch als Fremdsprache in der Grundschule zu erwerben. Außerdem sollen die Fähigkeiten erworben werden, die sprachlichen Mittel in Bezug auf die Sprachgruppe der Schüler der ersten Grundschulstufe angemessen darzustellen, zu festigen und zu bewerten. Es ist auch wichtig, ein Repertoire an Aktivitäten zu erstellen, die zum Erreichen des Lernziels führen, und diese auf den Mikro-Output im Seminar anzuwenden. Cìlem předmětu je získání základních vědomostì o problematice jazykových prostředků ve výuce němčiny jako cizìho jazyka na primárnìm stupni ZŠ. Dále pak osvojení dovedností jazykové prostředky adekvátně prezentovat, upevňovat a hodnotit vzhledem k věkové skupině žáků na prvním stupni ZŠ. Důležité je i vytvořenì repertoáru aktivit, které vedou k dosažení učebního cíle a tyto aplikovat do mikrovýstupu v semináři.
Výstupy z učení
Student má na konci semestru základní vědomosti o problematice jazykových prostředků ve výuce němčiny jako cizího jazyka na primárním stupni ZŠ. Je schopen aplikovat didaktické principy v edukační praxi. Am Ende des Semesters hat der / die Studierende Grundkenntnisse über Problematik des Unterrichten von Deutsch als Fremdsprache im Bereich der Teilkompetenzen in der tschechischen Primarstufe der Grundschule. Die Studierenden sind fähig, die didaktischen Prinzipien in der unterrichtlichen Praxis umzusetzen.
Osnova
  • 1. - 2. týden: Problematika slovní zásoby 3. - 4. týden: Paměť, typy žáků, principy práce se slovní zásobou 5. - 6. týden: Problematika pojetì mluvnické stavby cizího jazyka z didaktického hlediska. 7. - 8. týden: Výběr, progrese a principy uspořádání gramatické látky. Gramatika v komunikačně vedené výuce. 9 - 10. týden: Problematika zvukové stránky cizího jazyka. Priorita poslechu, funkce audiorálnìho začátku. Principy a metody nácviku správné výslovnosti u dětì mladńìho ńkolnìho věku. Problematické jevy pro česky mluvìcì žáky. 11. - 12. týden: Problematika ortografie.
Literatura
    doporučená literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 175 s. ISBN 978-80-210-5035-8. info
    neurčeno
  • Brychová, A. Handreichungen zum Seminar für Didaktik und Methodik des DaF- Unterrichts auf der Primarstufe.
  • FUNK, Hermann a Michael KOENIG. Grammatik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 1991, 160 stran. ISBN 9783468496790. info
  • Phonetik lehren und lernen. Edited by Helga Dieling - Ursula Hirschfeld. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • BOHN, Rainer. Probleme der Wortschatzarbeit. Berlin: Langenscheidt, 1999, 192 stran. ISBN 3468496524. info
  • Handbuch Wort und Wortschatz. Edited by Ulrike Haß - Petra Storjohann. Berlin: De Gruyter, 2015, xii, 531. ISBN 9783110295702. info
  • DORNSEIFF, Franz. Der deutsche Wortschatz nach Sachgruppen. 8. Aufl. Berlin: Walter de Gruyter, 2004, 1 CD-ROM. ISBN 3110179229. info
  • BRAUN, Birgit, Margit DOUBEK a Rosanna VITALE. DaF kompakt A1 : Intensivtrainer Wortschatz und Grammatik. 1. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2011, 64 stran. ISBN 9783126761833. info
Výukové metody
Seminar
Metody hodnocení
Präsentation eines Unterrichtsentwurfs und Test
Náhradní absolvování
Im Falle einer Studienreise ins Ausland haben die Studierenden die Möglichkeit, nach Absprache mit der Lehrkraft per E-Mail mit Hilfe eines Online-Tests und einer Online-Präsentation dem Kurs fernzubleiben. V~případě zahraničního studijního výjezdu studující mají možnost absovovat předmět po domluvě s~vyučující mailem pomocí testu a prezentace online formou.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Die Studierenden der kombinierten Form haben die Möglichkeit, in Kontaktseminaren Feedback und eine formative Beurteilung zu erhalten. Studentům v kombinované formě je umožněno získat zpětnou vazbu a formativní hodnocení v rámci kontaktních seminářů.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/NJ080/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Souborná zkouška z didaktiky a praktického jazyka.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.