PdF:RJc002 Didaktika ruštiny 3 - Informace o předmětu
RJc002 Didaktika ruštiny 3
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJc002/Kombi01: Pá 16. 9. 14:00–15:50 učebna 62, Pá 30. 9. 14:00–15:50 učebna 62, Pá 14. 10. 14:00–15:50 učebna 62, Pá 4. 11. 14:00–15:50 učebna 62, Pá 18. 11. 14:00–15:50 učebna 63, Pá 2. 12. 14:00–15:50 učebna 62, S. Koryčánková
RJc002/Prez01: Čt 15:00–15:50 učebna 62, kromě Čt 27. 10., S. Koryčánková - Předpoklady
- Znalost ruského jazyka na úrovni B2.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Ruský jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Do výuky předmětu jsou zařazeny metody a přístupy ve výuce ruského jazyka. Pozornost je soustředěna na jejich uplatnění ve vyučování, použití tradičních a alternativních postupů. Důraz je kladen na práci s učebnicemi ruštiny a dalšími pomůckami ve výuce, jejich zhodnocení a praktické použití s ohledem na věk žáků, pedagogické požadavky a cíle. Studenti budou vedeni k prohlubování znalostí a schopností použití klasických i alternativních metod výuky ruského jazyka v součinnosti s možnostmi použití učebnic a jiných pomůcek. V rámci mikrovýstupů budou studenti vedeni k reflexi procesu výuky, zhodnocení potřeb žáků, použitých strategií pro dosažení pedagogických cílů. Studenti se naučí samostatnosti v hodnocení vlastního postupu, výběru metod a pomůcek ve výuce ruštiny.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni aplikovat klasické i alternativní metody při výuce ruského jazyka v součinnosti s možnostmi použití učebnic a jiných pomůcek. Taktéž budou schopni zvolit vhodné strategie pro dosažení pedagogických cílů ve výuce ruštiny.
- Osnova
- 1.-2. Řečové dovednosti a jejích rozvoj v hodinách ruského jazyka dle základních kurikulárních dokumentů (RVP ZV a Standardy ZV).
- 3.-4. Metodika rozvoje řečové dovednosti čtení. Práce s textem.
- 5.-6. Metodika rozvoje řečové dovednosti poslechu. Práce s audio nahrávkou.
- 7.-8. Metodika rozvoje řečové dovednosti psaní.
- 9.-10. Metodika rozvoje řečové dovednosti mluvení.
- 11. Hry a dramatické postupy ve výuce ruštiny.
- 12. Problémy začínajícího učitele. Zkušenosti z praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
- PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
- doporučená literatura
- STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Miroslava ČERNOCHOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Kateřina DYTRTOVÁ, Blažena GRACOVÁ, Ondřej HNÍK, Martina KEKULE, Klára KOSTKOVÁ, Milan KUBIATKO, Michal NEDĚLKA, Jarmila NOVOTNÁ, Miroslav PAPÁČEK, Jan PETR, Michaela PÍŠOVÁ, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Jan SLAVÍK, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Marie TICHÁ, Josef VALENTA, Jiří VANÍČEK, Naďa VONDROVÁ, Radka ZÁVODSKÁ a Vojtěch ŽÁK. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0. info
- JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Education of pupils with special educational needs. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 299 stran. ISBN 9788021057098. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
- Výukové metody
- Seminář. Mikrovýstupy studentů. Zpracování portfolia.
- Metody hodnocení
- Ukončení kurzu proběhne formou ústní zkoušky v ruském jazyce.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- Studijní opory
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2268
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/RJc002