SZ6042 Školní pedagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Jana Létalová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
! NOWANY ( SZ6642 School Education )
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 350 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/350, pouze zareg.: 0/350, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/350
Mateřské obory/plány
předmět má 55 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět navazuje, prohlubuje a zobecňuje poznatky a zkušenosti studujících osvojované v průběhu učitelské praxe a v oborových didaktikách. Předmět reaguje na nové poznatky pedagogických, psychologických a didaktických výzkumů o školním vyučování a učení a pokouší se je integrovat a zhodnotit pro školní praxi. Posláním předmětu je iniciovat, podporovat a rozvíjet profesní vidění, vědění a jednání budoucích učitelů. Předmět je vystavěn ze tří obsáhlejších bloků: (a) teorie a praxe školy jako instituce a organizace, (b) teorie a praxe tvorby, implementace a revize kurikula, (c) teorie a praxe školní výuky (vyučování a učení).
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student je schopen:
• s porozuměním používat základní odbornou terminologii školní pedagogiky;
• aplikovat základní odbornou terminologii školní pedagogiky na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení školy jako instituce a organizace, vybraných kurikulárních dokumentech a vybraných výukových situací;
• charakterizovat edukační prostředí školy, na níž absolvoval učitelskou praxi;
• na příkladu popsat a vysvětlit kurikulární procesy;
• popsat a kriticky analyzovat práci cvičného učitele s kurikulárními dokumenty;
• na příkladech z praxe charakterizovat vybraná kritéria kvality výuky a zdůvodnit jejich důležitost pro každodenní práci učitele;
• naplánovat a s využitím sebereflexe zhodnotit vyučovací hodinu (zdůvodnění, relevance učiva, cíle, obsahy, metody, hodnocení a alterace);
• s využitím portfolia uvést příklady správně a nesprávně formulovaných výukových cílů;
• vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákova pojetí učiva;
• formulovat učební úlohy různé kognitivní náročnosti;
• s využitím teorie zdůvodnit v průběhu vlastní učitelské praxe uplatňované výukové metody, tyto metody zpětně kriticky posoudit a navrhnout další možné alternativy zprostředkování stejného (obdobného) učiva;
• na příkladech ukázat různé možnosti hodnocení žáků a posoudit jejich výhody a nevýhody.
Osnova
  • 1. Úvod do studia školní pedagogiky. 2. Vzdělávací a kurikulární politika, kurikulární dokumenty. Kurikulum: cíle a obsahy a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace, kurikulární procesy. 3. Výuka: vyučování a učení, aktéři a procesy školní výuky. 4. Učební úlohy 5. Výukové metody a formy. 6. Učebnice a další didaktická média. 7.-8. Moderní didaktické prostředky 9. Hodnocení učebního procesu žáků a výsledků žáků – typy a funkce hodnocení. 10. Hodnocení výsledků žáků – formy hodnocení, základní požadavky na hodnocení. 11.Diferenciace a individualizace ve výuce. 12.Vzdělávací a školský systém, škola jako instituce a organizace, škola a její funkce, škola jako učební prostředí. Důvody vzniku školy a její úloha ve společnosti. Vývoj české školy. Škola pro budoucnost: budoucnost pro školu.
Literatura
    povinná literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
    doporučená literatura
  • JANÍKOVÁ, Marcela. Základy školní pedagogiky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 119 stran. ISBN 9788021048799. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 8071782629. info
Výukové metody
Přednáška, doplněná aktivizujícími prvky a navazujícím samostatným studium odborné literatury.
Metody hodnocení
Ústní zkouška
Informace učitele
Studující na mobilitě v zahraničí obdrží informace o požadavcích ke splnění předmětu formou dopisu o organizaci výuky a od vyučujících seminářů. Studenti Speciální pedagogiky neabsolvují semináře, tzn., že nemusí mít ke zkoušce splněný zápočet. Studenti speciální pedagogiky mohou pracovat s případovými studiemi (ZDROJ: Bytešníková, I. et al. (2019).Tady jsme! Kazuistické studie ve speciální pedagogice - speciální pedagog a jeho role. Brno: MU.) a na vybrané 2 případy se orientovat ve svých portfoliových úkolech, tzn. popsat individuální výuku žáků podle následující struktury. STRUKTURA PORTFOLIOVÉHO ÚKOLU A. Vyberte si školu, jejíž ŠVP je pro Vás dostupný (tzn. na škole vykonáváte praxi, škola má ŠVP na webu apod.). ŠVP si prostudujte a kriticky zhodnoťte, jak se škola prezentuje. Jak deklarované principy/strategie korespondují s filozofiemi vzdělávání Pasche et al.? K tomu si nastudujte kapitolu 2.1 z publikace Pasch et al. (2005). 1. Jaká je deklarovaná charakteristika školy? 2. Na jakých deklarovaných principech/strategiích daný ŠVP staví? Odpovědi shrňte do jednoho či dvou odstavců. B. Předmět - vzdělávací oblast: Ročník: Tematický celek - jeho cíle, ukotvení v ŠVP, RVP. Vyjmenujte očekávané výstupy, které budete v hodinách cíleně rozvíjet a uveďte název a tematické okruhy vybraného průřezového tématu. Citujte, prosím, příslušné strany RVP, kde jsou výstupy a okruhy uvedeny. Pojmová mapa za tematický celek (DAU pojmová) Na jejím základě rozpracovat alespoň dvě vyučovací hodiny ve struktuře: · Cíle, obsahová analýza, výukové strategie a učební úlohy (DAU operační). · Diferenciace (jedna úloha pro jednoho žáka). · Hodnocení (konkrétní příklad jednoho typu hodnocení). Úkol odevzdejte do příslušné odevzdávárny podle pokynů vyučujících. Další informace v interaktivní osnově. Hodnocení úkolu Úkol splňuje následující kritéria: • Jedná se o původní text studenta. • Rozsah (2 strany) a struktura odpovídají zadání (viz výše). • Úkol je odevzdaný v předepsaném termínu (nebo je s vyučujícím předem vyjednána výjimka). • Text je psaný v souladu se spisovnou jazykovou normou. • Text je opatřen soupisem literatury a obsahuje citace dle normy APA.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.