PdF:TIc010 Využití ICT v oblasti Spec Ped - Informace o předmětu
TIc010 Využití ICT v oblasti speciální pedagogiky
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 6 hodin + 6 hodin e-learningu. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (přednášející)
Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (cvičící)
Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Kučera (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- ICT koordinátor (program PdF, C-CV)
- Studium k výkonu specializovaných činností – koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech počítačové podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení,…).
- Výstupy z učení
- Student bude schopen aplikovat znalosti z oboru:
1. Počítačová podpora žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
2. Příprava textů pro znevýhodněné čtenáře + základy typografie (design dokumentů, písmo, odstavce, stránky, pravidla sazby)
3. Tvorba srozumitelných prezentací (úprava textu, úprava vzhledu, vkládání objektů – obrázků a zvuku, pozadí stránky, barva textu, barva hypertextových odkazů, pojmenování stránky)
4. Možnosti počítačové komunikace pro osoby se znevýhodněním (elektronická pošta, chat, MSN, Skype, Google)
5. Problematika přístupnosti webů (obsah, formátování, ovládání,…)
6. Elektronická podpora výuky (e-learning) - Osnova
- 1. Počítačová podpora žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
- 2. Příprava textů pro znevýhodněné čtenáře + základy typografie (design dokumentů, písmo, odstavce, stránky, pravidla sazby)
- 3. Tvorba srozumitelných prezentací (úprava textu, úprava vzhledu, vkládání objektů – obrázků a zvuku, pozadí stránky, barva textu, barva hypertextových odkazů, pojmenování stránky)
- 4. Možnosti počítačové komunikace pro osoby se znevýhodněním (elektronická pošta, chat, MSN, Skype, Google)
- 5. Problematika přístupnosti webů (obsah, formátování, ovládání,…)
- 6. Elektronická podpora výuky (e-learning)
- Literatura
- ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
- ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009, 172 s. ISBN 978-80-7315-187-4. info
- Výukové metody
- Přednáška, skupinový projekt, domácí úkoly
- Metody hodnocení
- Závěrečný skupinový projekt.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/TIc010