XPPk11 Alternativní směry v předškolním vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPPk11/01: Pá 6. 10. 14:00–15:50 učebna 41, Pá 8. 12. 14:00–15:50 učebna 41, L. Grůzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 9/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými alternativními směry, pomoci jim se orientovat v kladech a záporech jednotlivých směrů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit koncepce Montessori, Waldorfské a lesní pedagogiky, jejich podstatu, principy; orientovat se v pedagogických, psychologických a filozofických základech těchto koncepcí vzdělávání; využít těchto znalostí pro lepší porozumění moderním tendencím ve výchově a vzdělávání; objasnit vlastní pojetí výuky v kontextu alternativních didaktických postupů.
Osnova
  • 1. - 2. Historické kořeny alternativních škol v reformních systémech (pedagogika Montessori, Waldorfská, lesní školky aj.), jejich podstata, principy. 3. - 4. Školy státní a nestátní – církevní, nadační a soukromé. 5. MŠ a vzdělávací inovace. 6. Vzdělávací alternativy jako komplexní koncepce. 7. Waldorfská pedagogika. 8. Montessori pedagogika. 9. Lesní školky. 10. Klima školy a třídy v alternativních školách. 11. - 12. Utváření učitelova pojetí výuky a inspirace v alternativních koncepcích.
Literatura
    povinná literatura
  • MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Translated by Jan Volín. Vydání druhé, v Tritonu p. Praha: Triton. 178 stran. ISBN 9788073873820. 2012. info
  • VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: Praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. 1. vyd. Praha: Ministerstvo životního prostředí. 71 s. ISBN 978-80-7212-537-1. 2010. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál. 106 s. ISBN 80-7178-072-3. 1996. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. 76 s. ISBN 8085931001. 1995. info
  • CARLGREN, Frans. Výchova ke svobodě : pedagogika Rudolfa Steinera : obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. Edited by Arne Klingborg - Zdeněk Váňa, Translated by Václav Jakubec. 1. vyd. Praha: Baltazar. 263 s. ISBN 8090030726. 1991. info
    doporučená literatura
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal. Praha: Portál. 107 s. ISBN 80-7178-071-5. 1996. info
    neurčeno
  • HECKMANN, Helle. Pomalé rodičovství : vědomá péče o děti - inspirativní přístup školky Nøkken. Translated by Jana Čeřenová. Praha: DharmaGaia. 145 stran. ISBN 9788074360626. 2016. info
Výukové metody
pozorování, diskuze.
Metody hodnocení
1 návštěva v alternativních mateřských školách, esej.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/XPPk11