PdF:XPSk01 Úvod do ped a psy - Informace o předmětu
XPSk01 Úvod do pedagogiky a psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/1.3. 16 konzultací. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XPSk01/01: Pá 16. 9. 10:00–11:50 učebna 35, Pá 23. 9. 16:00–17:50 učebna 35, Pá 21. 10. 15:00–16:50 učebna 35, Pá 4. 11. 10:00–11:50 učebna 35, Pá 11. 11. 15:00–16:50 učebna 35, Pá 25. 11. 10:00–11:50 učebna 35, Pá 2. 12. 10:00–11:50 učebna 35, Pá 9. 12. 10:00–11:50 učebna 35, J. Lukas, V. Rodová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a filozoficko-historickými východisky pedagogiky, obecné psychologie a psychologie osobnosti, s důrazem na předškolní vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen:
rozumět základnímu obsahu a terminologií pedagogiky a psychologie;
číst běžné pedagogické a psychologické texty pro pedagogy a tvořivě jim rozumět;
znát jména vybraných pedagogických osobností a chápat podstatu jejich myšlenkového odkazu;
odlišit poznatky akademické pedagogiky a psychologie od běžných lidových pedagogických a psychologických poznatků. - Osnova
- Hlavní témata:
- Pedagogika jako vědní obor, základní kategorie a pojmy.
- Výchova ve starověku a středověku.
- Novověcí pedagogičtí myslitelé.
- Výchovné instituce v 19. století.
- Pedagogický reformismus a vznik alternativních škol.
- 20. století, století dítěte.
- Dítě v mateřské škole.
- Předmět psychologie a jeho vývoj. Podmíněnost psychiky. Vědomí, čití a vnímání.
- Pozornost, paměť, představivost. Myšlení, řešení problémů.
- Myšlení a řeč. Inteligence, schopnosti. Tvořivost. Emoce.
- Učení. Výsledky učení, druhy učení. Vůle a volní procesy, rozhodování.
- Osobnost – pojem, vymezení, struktura a dynamika. Motivace, potřeby.
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál. 395 s. ISBN 9788026204039. 2013. info
- PAVLOVSKÁ, Marie, Zora SYSLOVÁ a Bohumíra ŠMAHELOVÁ. Dějiny předškolní pedagogiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 79 s. ISBN 978-80-210-5981-8. 2012. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum. 467 s. ISBN 9788024618326. 2010. info
- ŠMAHELOVÁ, Bohumíra a Jarmila SVOBODOVÁ. Kapitoly z obecné pedagogiky. 1. vyd. Brno: MSD s.r.o. 140 s. Pedagogická teorie. ISBN 978-80-86633-81-7. 2007. info
- PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia. 472 s. ISBN 9788020014993. 2004. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 356 stran. ISBN 9788024608419. 2004. info
- doporučená literatura
- Lenderová, M. & Rýdl, K. (2006). Radostné dětství? Dítě v Čechách 19. století. Praha, Litomyšl: Ladislav Horáček – Paseka.
- RÝDL, Karel a Eva ŠMELOVÁ. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). I. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 222 stran. ISBN 9788024430331. 2012. info
- HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Velký psychologický slovník. Vydání čtvrté, v Portál. Praha: Portál. 797 stran. ISBN 9788073676865. 2010. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál. 271 s. ISBN 9788073675677. 2009. info
- BLACK-HAWKINS, Kristine, Lani FLORIAN a Martyn ROUSE. Achievement and inclusion in schools. First published. London: Routledge. vii, 161. ISBN 9780415391986. 2007. info
- RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství. 281 s. ISBN 8086642178. 2003. info
- ATKINSON, Rita L. Hilgard's introduction to psychology. Edited by Carolyn D. Smith. 13th ed. Fort Worth: Harcourt College. xxiii, 768. ISBN 015508044X. 2000. info
- PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze. 76 s. 1996. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Vydání 1. Ostrava: Amosium servis. 234 stran. ISBN 8085498278. 1995. info
- SHOSTAKOVÁ, Marjoria. Nisa, dcera Kungů. : Intimní život ženy mizejícího světa z angl. 1. vyd. Praha. 303 s. : i. ISBN 80-204-0345-0. 1993. info
- Výukové metody
- přednáška, diskuze, skupinová práce, domácí práce
- Metody hodnocení
- Kritické posouzení odborného a popularizačního textu. Písemný vědomostní test (k absolvování předmětu je třeba 70% správných odpovědí)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/XPSk01