FSpS:bp4881 Sportovní příprava - Informace o předmětu
bp4881 Sportovní příprava
Fakulta sportovních studiíjaro 2026
- Rozsah
- 1/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Martina Bernaciková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Cacek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Tomáš Vodička, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Martin Zvonař, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Vespalec, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Ing. Tomáš Vodička, Ph.D.
Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Fyzioterapie (program FSpS, B-F)
- Fyzioterapie (program FSpS, B-SZ)
- Fyzioterapie (program FSpS, C-FYZ)
- Fyzioterapie - imatrikulační ročník 2025 (program FSpS, B-F)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na předchozí předměty Fyziologie a je úzce propojen i se souběžně probíhajícím předmětem Fyziologie zátěže. Cílem předmětu je tedy rozšířit a aplikovat poznatky a znalosti z těchto předmětů do sportovní přípravy. Primárním cílem předmětu je seznámit studenty s předpoklady pro pohybovou činnost (schopnosti a dovednosti), se základními diagnostickými metodami těchto předpokladů a současně s hlavními projevy motoriky v průběhu ontogeneze. Sekundárním cílem je seznámit studenty se základní terminologií sportovního tréninku, pochopit proces tréninkové přípravy sportovců a předat studentům základní znalosti z teorie sportovního tréninku. Výuka tohoto předmětu studentům poskytuje možnost získat znalosti v oblasti obecných pohybových předpokladů jedince a jejich vnějších projevů, které jsou potřebné a využívané při studiu navazujících předmětů.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu budou studující schopni:
- znát rozdělení a taxonomii motorických schopností a dovedností;
- rozumět základním procesům spojeným s motorickým učením i v kontextu ontogeneze;
- vysvětlit pravidla ontogeneze a proces motorického učení a syntetizovat tyto znalosti s vědomostmi o vybraných biologických subsystémech;
- diagnostikovat úroveň motorických schopností a dovedností pomocí jednoduchých testů;
- pochopit vztah vybraných faktorů (lateralita, somatotyp, …) k pohybové aktivitě jedince;
- definovat determinanty sportovního výkonu;
- popsat a charakterizovat základní složky, etapy a cíle sportovního tréninku;
- porozumět principům periodizace, plánování a evidence sportovního tréninku;
- pochopit princip tréninkové adaptace;
- uvědomit si důležitost regenerace a výživy a jejich vyvážení vzhledem k tréninkovému zatížení;
- aplikovat základní metody rozvoje pohybových schopností a dovedností ve vztahu k ontogenezi;
- aplikovat získané znalosti z oblasti antropomotoriky a sportovní přípravy v navazujících odborných předmětech. - Osnova
- 01. Antropomotorika – oblast zkoumání, metody, oblast využití testování, historie testování.
- 02. Motorické schopností a dovedností - definice, dělení a struktura.
- 03. Diagnostické metody úrovně motorických schopností a dovedností – motorické testy a proces testování.
- 04. Proces motorického učení a jeho fáze.
- 05. Lateralita a její diagnostika.
- 06. Ontogeneze motoriky - motorický vývoj, pravidla, věková období a jejich typické znaky.
- 07. Tělesná stavba a somatotyp - historie, metody využívané u sportovců, somatograf- způsob záznamu a vyhodnocení dat.
- 08. Princip tréninkové adaptace (základ z fyziologie zátěže).
- 09. Determinanty/struktura sportovního výkonu.
- 10. Cíle a úkoly sportovní přípravy.
- 11. Raná specializace VS LTAD, etapy sportovního tréninku, model sportovní přípravy/systematická příprava (kdy a co trénovat vzhledem k biologickému vývoji sportovce), věkové kategorie, kalendářní, biologický, tréninkový věk.
- 12. Rozvoj pohybových schopností a dovedností - základní metody.
- 13. Tréninkový proces (plánování, realizace, kritické posouzení, vyhodnocení).
- 14. Složky sportovního tréninku (technická, taktická, kondiční, psychologická příprava, životní styl ad.), Typy tréninků (kontinuální, intervalový, HIIT ad.).
- 15. Roční tréninkový cyklus (RTC), periodizace sportovního tréninku.
- 16. Regenerace a výživa ve sportovní přípravě sportovce (úvod).
- 17. Kontrola efektivity tréninkového procesu.
- 18. Základní metody rozvoje pohybových schopností a dovedností ve vztahu k ontogenezi.
- Literatura
- BERNACIKOVÁ, Martina; Jan CACEK; Lenka DOVRTĚLOVÁ; Iva HRNČIŘÍKOVÁ; Tomáš HLINSKÝ; Kateřina KAPOUNKOVÁ; Jitka KOPŘIVOVÁ; Michal KUMSTÁT; Dagmar MOC KRÁLOVÁ; Jan NOVOTNÝ; Petr POSPÍŠIL; Jana ŘEZANINOVÁ; Michal ŠAFÁŘ a Ivan STRUHÁR. Regenerace a výživa ve sportu. 3., doplněné vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 262 s. ISBN 978-80-210-9725-4. Munishop info
- BLÁHA, Pavel. Funkční a sportovní antropologie : vybrané metody. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2018, 188 stran. ISBN 9788087723418. info
- BERNACIKOVÁ, Martina; Jan CACEK; Lenka DOVRTĚLOVÁ; Iva HRNČIŘÍKOVÁ; Kateřina KAPOUNKOVÁ; Jitka KOPŘIVOVÁ; Michal KUMSTÁT; Jan NOVOTNÝ; Petr POSPÍŠIL; Jana ŘEZANINOVÁ; Michal ŠAFÁŘ a Tomáš ULBRICH. Regenerace a výživa ve sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 252 s. ISBN 978-80-210-6253-5. info
- SCHMIDT, Richard A. a Timothy Donald LEE. Motor learning and performance : from principles to application. Sixth edition. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2020, xix, 308. ISBN 9781492574682. info
- Recovery and well-being in sport and exercise. Edited by Michael Kellmann - Jürgen Beckmann. London: Routledge, 2022, xi, 223. ISBN 9781032191560. info
- Sports injury prevention and rehabilitation : integrating medicine and science for performance solutions. Edited by David Joyce - Daniel Lewindon. First published. London: Routledge, 2016, xi, 452. ISBN 9780415815062. info
- Výukové metody
- - frontální výuka na přednáškách (využití interaktivních multimediálních materiálů a e-learningu);
- názorně-demonstrační metoda v části seminářů s uplatněním aktivizačních metod;
- praktická měření/testování v seminářích;
- průběžné testování znalostí: předpokladem účasti na semináři je znalost základních informací k tématu, která bude ověřována v úvodní fázi semináře;
- samostatná a domácí práce při přípravě a zpracování výstupů;
- samostudium doporučené literatury;
- interaktivní osnova - Metody hodnocení
- - účast na seminářích (povoleny jsou 2 neúčasti);
- průběžné i komplexní zpracování výstupů praktických měření na seminářích spojené s odevzdáním závěrečného protokolu s vyhodnocením výsledků studenta/ky;
- průběžný test z antropomotoriky (20 otázek, vyžadováno 70% správných odpovědí);
- ústní zkouška, hodnoceno A-F (student/ka odpovídá na dvě otázky/témata – jedna z oblasti antropomotoriky, druhá z oblasti základů sportovního tréninku) - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2026/bp4881