bp4881 Sportovní příprava

Fakulta sportovních studií
jaro 2026
Rozsah
1/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Martina Bernaciková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Cacek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Tomáš Vodička, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Martin Zvonař, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Vespalec, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Tomáš Vodička, Ph.D.
Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na předchozí předměty Fyziologie a je úzce propojen i se souběžně probíhajícím předmětem Fyziologie zátěže. Cílem předmětu je tedy rozšířit a aplikovat poznatky a znalosti z těchto předmětů do sportovní přípravy. Primárním cílem předmětu je seznámit studenty s předpoklady pro pohybovou činnost (schopnosti a dovednosti), se základními diagnostickými metodami těchto předpokladů a současně s hlavními projevy motoriky v průběhu ontogeneze. Sekundárním cílem je seznámit studenty se základní terminologií sportovního tréninku, pochopit proces tréninkové přípravy sportovců a předat studentům základní znalosti z teorie sportovního tréninku. Výuka tohoto předmětu studentům poskytuje možnost získat znalosti v oblasti obecných pohybových předpokladů jedince a jejich vnějších projevů, které jsou potřebné a využívané při studiu navazujících předmětů.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studující schopni:
- znát rozdělení a taxonomii motorických schopností a dovedností;
- rozumět základním procesům spojeným s motorickým učením i v kontextu ontogeneze;
- vysvětlit pravidla ontogeneze a proces motorického učení a syntetizovat tyto znalosti s vědomostmi o vybraných biologických subsystémech;
- diagnostikovat úroveň motorických schopností a dovedností pomocí jednoduchých testů;
- pochopit vztah vybraných faktorů (lateralita, somatotyp, …) k pohybové aktivitě jedince;
- definovat determinanty sportovního výkonu;
- popsat a charakterizovat základní složky, etapy a cíle sportovního tréninku;
- porozumět principům periodizace, plánování a evidence sportovního tréninku;
- pochopit princip tréninkové adaptace;
- uvědomit si důležitost regenerace a výživy a jejich vyvážení vzhledem k tréninkovému zatížení;
- aplikovat základní metody rozvoje pohybových schopností a dovedností ve vztahu k ontogenezi;
- aplikovat získané znalosti z oblasti antropomotoriky a sportovní přípravy v navazujících odborných předmětech.
Osnova
  • 01. Antropomotorika – oblast zkoumání, metody, oblast využití testování, historie testování.
  • 02. Motorické schopností a dovedností - definice, dělení a struktura.
  • 03. Diagnostické metody úrovně motorických schopností a dovedností – motorické testy a proces testování.
  • 04. Proces motorického učení a jeho fáze.
  • 05. Lateralita a její diagnostika.
  • 06. Ontogeneze motoriky - motorický vývoj, pravidla, věková období a jejich typické znaky.
  • 07. Tělesná stavba a somatotyp - historie, metody využívané u sportovců, somatograf- způsob záznamu a vyhodnocení dat.
  • 08. Princip tréninkové adaptace (základ z fyziologie zátěže).
  • 09. Determinanty/struktura sportovního výkonu.
  • 10. Cíle a úkoly sportovní přípravy.
  • 11. Raná specializace VS LTAD, etapy sportovního tréninku, model sportovní přípravy/systematická příprava (kdy a co trénovat vzhledem k biologickému vývoji sportovce), věkové kategorie, kalendářní, biologický, tréninkový věk.
  • 12. Rozvoj pohybových schopností a dovedností - základní metody.
  • 13. Tréninkový proces (plánování, realizace, kritické posouzení, vyhodnocení).
  • 14. Složky sportovního tréninku (technická, taktická, kondiční, psychologická příprava, životní styl ad.), Typy tréninků (kontinuální, intervalový, HIIT ad.).
  • 15. Roční tréninkový cyklus (RTC), periodizace sportovního tréninku.
  • 16. Regenerace a výživa ve sportovní přípravě sportovce (úvod).
  • 17. Kontrola efektivity tréninkového procesu.
  • 18. Základní metody rozvoje pohybových schopností a dovedností ve vztahu k ontogenezi.
Literatura
  • BERNACIKOVÁ, Martina; Jan CACEK; Lenka DOVRTĚLOVÁ; Iva HRNČIŘÍKOVÁ; Tomáš HLINSKÝ; Kateřina KAPOUNKOVÁ; Jitka KOPŘIVOVÁ; Michal KUMSTÁT; Dagmar MOC KRÁLOVÁ; Jan NOVOTNÝ; Petr POSPÍŠIL; Jana ŘEZANINOVÁ; Michal ŠAFÁŘ a Ivan STRUHÁR. Regenerace a výživa ve sportu. 3., doplněné vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 262 s. ISBN 978-80-210-9725-4. Munishop info
  • BLÁHA, Pavel. Funkční a sportovní antropologie : vybrané metody. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2018, 188 stran. ISBN 9788087723418. info
  • BERNACIKOVÁ, Martina; Jan CACEK; Lenka DOVRTĚLOVÁ; Iva HRNČIŘÍKOVÁ; Kateřina KAPOUNKOVÁ; Jitka KOPŘIVOVÁ; Michal KUMSTÁT; Jan NOVOTNÝ; Petr POSPÍŠIL; Jana ŘEZANINOVÁ; Michal ŠAFÁŘ a Tomáš ULBRICH. Regenerace a výživa ve sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 252 s. ISBN 978-80-210-6253-5. info
  • SCHMIDT, Richard A. a Timothy Donald LEE. Motor learning and performance : from principles to application. Sixth edition. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2020, xix, 308. ISBN 9781492574682. info
  • Recovery and well-being in sport and exercise. Edited by Michael Kellmann - Jürgen Beckmann. London: Routledge, 2022, xi, 223. ISBN 9781032191560. info
  • Sports injury prevention and rehabilitation : integrating medicine and science for performance solutions. Edited by David Joyce - Daniel Lewindon. First published. London: Routledge, 2016, xi, 452. ISBN 9780415815062. info
Výukové metody
- frontální výuka na přednáškách (využití interaktivních multimediálních materiálů a e-learningu);
- názorně-demonstrační metoda v části seminářů s uplatněním aktivizačních metod;
- praktická měření/testování v seminářích;
- průběžné testování znalostí: předpokladem účasti na semináři je znalost základních informací k tématu, která bude ověřována v úvodní fázi semináře;
- samostatná a domácí práce při přípravě a zpracování výstupů;
- samostudium doporučené literatury;
- interaktivní osnova
Metody hodnocení
- účast na seminářích (povoleny jsou 2 neúčasti);
- průběžné i komplexní zpracování výstupů praktických měření na seminářích spojené s odevzdáním závěrečného protokolu s vyhodnocením výsledků studenta/ky;
- průběžný test z antropomotoriky (20 otázek, vyžadováno 70% správných odpovědí);
- ústní zkouška, hodnoceno A-F (student/ka odpovídá na dvě otázky/témata – jedna z oblasti antropomotoriky, druhá z oblasti základů sportovního tréninku)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2026/bp4881