ZS1MK_PSSP Psychology for Teachers - seminar

Faculty of Education
Autumn 2021
Extent and Intensity
0/0/.3. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (seminar tutor), Mgr. Jan Krása, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Jitka Sekaninová
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
V semináři jsou diskutována témata týkající se praxe. Studenti v závěrečné seminární práci potvrzují schopnost řešení běžných praktických problémů školské praxe na základě získaných teoretických znalostí i praktického pozorování.
Learning outcomes
At the end of the course students will be able to:
- work with topics from teaching-learning process;
- use the current theories and methods of educational psychology in practice;
- present simple problems of student and teachers in education
Syllabus
  • 1. Psychology into school practice.
  • 2. Cognitive sciences in psychology.
  • 3. Approaches to teaching.
  • 4. Learning style and cognitive style.
  • 5. Children´s conceptions in school.
  • 6. Internal cognitive systems.
  • 7. Constructivism in Education.
  • 8. Teacher´s personality.
  • 9. Teacher and student relationships in eduacetion
  • 10. Pupils with difficulties in behavior.
Literature
    required literature
  • ŠKODA, Jiří and Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 206 s. ISBN 9788024733418. URL info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
    recommended literature
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 9788024724331. URL info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • FENSTERMACHER, Gary D. and Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 124 stran. ISBN 9788073674717. info
Teaching methods
topic presentation, class discusion, reading
Assessment methods
credit - active participation, topic presentation, written credit test (70% of right answers)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 4hodiny.
The course is also listed under the following terms Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2021/ZS1MK_PSSP