BKH_PEMA Personální management

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2023

Předmět se v období jaro 2023 nevypisuje.

Rozsah
26/0/0. tutorial 12 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Tomáš Ondráček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Předpoklady
FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Minimální počet pro otevření předmětu je 10 zapsaných studentů. / The minimum number of enrolled students to open the course is 10.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu se skládá ze třinácti témat o řízení lidských zdrojů ve firmách. Studenti získají přehled o vybraných základních otázkách řízení lidských zdrojů ve firmách. Cílem přednášek je zaměřit se na moderní trendy v oblasti personalistiky a poskytnout tak studentům příklady předních světových firem, průkopníků v oblasti řízení lidských zdrojů. Specifické otázky řízení lidských zdrojů v malých organizacích budou zmíněny jen okrajově. Studenti se naučí zpracovávat specifické typy agendy a postupy používané v personalistice.

Na konci tohoto kurzu bude student:
- chápat vliv a význam lidských zdrojů pro organizaci
- znát hlavní funkce a fáze procesu řízení lidských zdrojů
- rozumět konkrétním postupům a technikám řízení lidských zdrojů
- mít základní znalosti pro praktické aplikace
- mít přehled o aktuální literatuře zabývající se diskutovanými tématy
Výstupy z učení
- Student se naučí posoudit, vybrat a realizovat vhodné způsoby získávání a výběru zaměstnanců vzhledem k požadavkům organizace, pracovního místa a platných pracovně-právních předpisů.
- Student se naučí rozeznávat mezi metodami výběru zaměstnanců z hlediska validity, reliability a praktikability.
- Student se naučí nastavit systém začleňování nových zaměstnanců tak, aby byly uspokojeny jejich emoční a informativní potřeby a vznikla jejich vazba na organizaci.
- Student pochopí vztah mezi pracovním výkonem a vazbou zaměstnanců na organizaci a bude umět vazbu zaměstnanců na organizaci vhodně zvolenými nástroji v organizaci podporovat.
- Student bude umět plánovat, provádět a evaluovat vzdělávací aktivity v organizaci tak, aby znalosti a dovednosti zaměstnanců odpovídaly požadavkům jejich pracovního místa.
- Student bude zběhlý ve znalosti a výběru vhodných metod rozvoje a vzdělávání zaměstnanců vzhledem ke stanoveným vzdělávacím cílům.
- Student se naučí principům a metodám posuzování a rozvoje potenciálu zaměstnanců.
- Student bude znát motivační význam kariérního postupu pro zaměstnance a bude schopný s tímto konceptem v rámci organizace efektivně pracovat.
- Student se naučí metodám získávání, udržení, odměňování schopných (talentovaných) zaměstnanců.
- Student se naučí postupům a bude zběhlý v uplatňování pracovně-právních předpisů v oblasti uvolňování zaměstnanců.
- Student se naučí principům a metodám koučování zaměstnanců.
Osnova
  • 1. Získávání a systematický výběr zaměstnanců
  • - Proces získávání zaměstnanců
  • - Definování požadavků na zaměstnance
  • - Oslovování uchazečů o zaměstnání
  • - Vyřizování žádostí uchazečů o zaměstnání
  • - Získávání referencí
  • - Metody efektivního výběru zaměstnanců
  • - Potvrzení nabídky zaměstnání
  • - Zvládání problémů s obsazováním volných pracovních míst
  • 2. Výběrový proces
  • - Provádění výběrového řízení
  • - Příprava na výběrové řízení
  • - Plánování výběrového řízení
  • - Posuzování uchazečů a závěrečné rozhodování
  • - Doporučení k provádění výběrového řízení
  • - Právní aspekty
  • 3. Onboarding
  • - Definice začleňování nových zaměstnanců
  • - Cíle a úlohy začleňování nových zaměstnanců
  • - Přístupy
  • - Adaptační proces
  • - Právní aspekty
  • 4. Oddanost a opatření na zavázání zaměstnanců
  • - Pojetí a význam oddanosti
  • - Oddanost a angažovanost
  • - Vztah oddanosti a flexibility
  • - Faktory ovlivňující oddanost
  • - Vytváření oddanosti zaměstnanců
  • 5. Rozvoj a vzdělávání zaměstnanců
  • - Strategické vzdělávání a rozvoj zaměstnanců
  • - Definice vzdělávání a rozvoje zaměstnanců
  • - Cíle a úlohy strategického vzdělávání a rozvoje zaměstnanců
  • - Proces vzdělávání a rozvoje zaměstnanců
  • 6. Přístupy, metody/nástroje a obsahy rozvoje a vzdělávání zaměstnanců
  • - Identifikace potřeb vzdělávání
  • - Přístupy ke vzdělávání a rozvoji
  • - Výcvik zaměstnanců
  • - Plánování a provádění vzdělávacích programů
  • - Blended learning
  • - Vyhodnocování vzdělávání zaměstnanců
  • - Odpovědnost za realizaci vzdělávání a rozvoje zaměstnanců
  • 7. Podpůrné programy rozvoje a vzdělávání zaměstnanců na pracovišti
  • - Zapracování nových zaměstnanců
  • - Plánování zkušeností
  • - Koučování
  • - Mentorování
  • - e-learning
  • - Řízení pracovního výkonu a individuálního rozvoje
  • - Plánování osobního rozvoje
  • 8. Vybrané nástroje rozvoje zaměstnanců: Rozhovory a coaching
  • - Vymezení koučování
  • - Naslouchání a dobré otázky
  • - Podávání a získávání zpětné vazby
  • - Procesy koučování
  • - Řeč těla a emoční inteligence
  • 9. Vytváření seminářů a tréninků
  • - Identifikování potřeb vzdělávání
  • - Definování cílů vzdělávacího programu
  • - Rozhodování o obsahu a způsobu realizace vzdělávacího programu
  • - Rozhodování o organizačním zabezpečení vzdělávacího programu
  • - Informování o konání vzdělávacího programu
  • - Realizace vzdělávacího programu
  • - Vyhodnocení vzdělávacího programu
  • 10. Analýza potenciálu
  • - Vymezení potenciálu
  • - Význam analýzy potenciálu
  • - Identifikace vysokého potenciálu
  • - Strategie rozvoje potenciálu
  • - Strategie udržení potenciálu
  • 11. Kariérní postup
  • - Cíle řízení kariéry
  • - Fáze vývoje kariéry
  • - Dynamika kariéry
  • - Strategie rozvoje kariéry
  • - Aktivity řízení kariéry
  • - Politiky řízení kariéry
  • - Plánování kariéry
  • - Samostatně řízená kariéra
  • - Plánování následnictví manažerů
  • 12. Řízení talentů
  • - Procesy řízení talentů (Talent management processes)
  • - Strategie získávání talentů (Attraction strategy)
  • - Strategie udržení talentů (Retention strategy)
  • - Strategie odměňování talentů (Reward strategy)
  • - Audity talentů (Talent audits)
  • 13. Uvolňování zaměstnanců a outplacement
  • - Propouštění zaměstnanců z důvodů nadbytečnosti
  • - Propouštění zaměstnanců z jiných důvodů
  • - Odchod zaměstnanců do starobního důchodu
  • - Právní aspekty
  • - Proces uvolňování zaměstnanců a outplacement programy
Literatura
    povinná literatura
  • ARMSTRONG, Michael a Stephen TAYLOR. Řízení lidských zdrojů. Translated by Martin Šikýř. 13. vydání. Praha: Grada Publishing, 2015, 920 stran. ISBN 9788024752587. URL info
    doporučená literatura
  • Reader k dispozici na začátku semestru
Výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek.
Metody hodnocení
Závěrečný písemný test s časovým limitem 90 minut. Test je hodnocen klasifikační stupnicí A až F. Celkově je z testu možné získat 100 bodů. Pro úspěšné ukončení je třeba získat minimálně 51 bodů.

Známkování:
A: více než 91
B: 81 – 90
C: 71 – 80
D: 61 – 70
E: 51 – 60
F: méně než 51.

Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 12 hodin.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.