BKH_PSEK Psychologie pro ekonomy

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mag. Dr. Eva Born (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tomáš Ondráček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Štěpánek (pomocník)
Garance
Mag. Dr. Eva Born
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
So 7. 10. 12:50–16:15 P101, Pá 10. 11. 16:20–19:35 P101, Pá 8. 12. 16:20–19:35 P101
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a koncepty v psychologii respektive v oblasti organizačního chování a zároveň jim ukázat jejich aplikování v rámci organizační a manažerské praxe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- reprodukovat hlavní otázky z oblasti psychologie a organizačního chování;
- určit (stručně popsat, co znamenají) základní psychologické pojmy resp. pojmy z oblasti organizačního chování;
- popsat vybrané problémy psychologie a organizačního chování;
- popsat tyto problémy na praktických příkladech;
- popsat a porovnat navržená možná řešení těchto problémů.
Osnova
  • 1. Úvod
  • - základy, metody, cíle a výzvy
  • - dovednosti, role, aktivity, chování, Well-Being (spokojenost), prostředí
  • 2. Diverzita v organizacích
  • - diverzita, úrovně diverzity, demografické charakteristiky, biografické charakteristiky, další rozlišující charakteristiky
  • - diskriminace, nebezpečí stereotypů
  • 3. Postoje a pracovní spokojenost
  • - postoje, spokojenost, zapojenost
  • 4. Emoce a nálady
  • - základní emoce, morální emoce, afekty, funkce emocí, zdroje emocí a nálad
  • - emocionální inteligence, emocionální regulace
  • 5. Osobnost a hodnoty
  • - The Big Five test osobnosti, Core Self-Evaluations, sebepozorování, proaktivní osobnost
  • - hodnoty
  • 6. Vnímání a individuální rozhodování
  • - vnímání, faktory ovliňující vnímání
  • - atribuční teorie, zkratky
  • - rozhodování, kreativita, inovace
  • 7. Koncepty motivace
  • - hierarchická teorie potřeb, dvou-faktorová teorie, McClellandova teorie potřeb, teorie stanovování cílů, teorie sebe-účinnosti, teorie posilování, teorie očekávání
  • - pracovní závazky
  • 8. Motivace
  • - pracovní dohoda, návrh práce
  • - odměny, benefity coby motivace
  • 9. Základy skupinového chování
  • - sociální identita, vnější a vnitřní skupiny, vývoj skupiny
  • - role, normy, status, vlastnosti skupin, soudržnost, diverzita, velikost a dynamika
  • - skupinové rozhodování
  • 10. Porozumění pracovní skupině
  • - typy, výběr, trénink, odměny
  • 11. Komunikace
  • - funkce, způsoby, kanály, bezpečnost
  • - persuazivní komunikace
  • - překážky efektivní komunikace
  • 12. Leadership
  • - behaviorální teorie, zodpovědný leadership, pozitivní leadership, online leadership
  • 13. Moc a politika
  • - základy moci, závislost, taktiky moci, proměnné moci
  • - politické chování
  • - zpracování dojmů
  • 14. Konflikty a vyjednávání
  • - vymezení konfliktů, proces konfliktů, vyjednávání
  • 15. Základy organizační struktury
  • - struktury, rámce, strategie, velikost, prostředí, instituce 16. Kultura organizace
  • - slabá a silná kultura, formalizace, klima, udržitelnost
  • - příběhy, rituály, symboly, jazyk
  • 17. Personální management
  • - náborové strategie, výběrové praktiky
  • - tréninkové a rozvojové programy, hodnocení výkonu
  • - mediace, ukončování pracovního poměru, propouštění
  • 18. Změny v organizaci a zvládání stresu
  • - přístupy ke změnám a zvládání stresu
  • - paradoxy zvládání změn a stresu
  • - stres na pracovišti, zvládání stresu
Literatura
    povinná literatura
  • Reader (k dispozici na začátku semestru)
  • ROBBINS, Stephen P. a Timothy A. JUDGE. Organizational behavior. 17 global edition. Boston: Pearson. 739 stran. ISBN 9781292146348. 2017. info
    doporučená literatura
  • HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. ISBN 978-80-247-3037-0. 2011. info
  • EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia. 748 s. ISBN 9788020015594. 2008. info
  • ATKINSON, Rita L. Psychologie. Translated by Erik Herman - Miroslav Petržela - Dagmar Brejlová. 2., aktualiz. vyd., v Portá. Praha: Portál. xxiii, 751. ISBN 8071786403. 2003. info
Výukové metody
Výuka probíhá kombinovanou formou. Student se na každé ze setkání samostatně připravuje (teoretická příprava). Konzultace probíhá formou přednášky s diskusí nebo řešení případových studií. Student zpracovává dvě seminární práce v malé skupině.
Metody hodnocení
Zpracování dvou seminárních prací v malé skupině (2-3 studenti) s cílem shrnout, zhodnotit a aplikovat poznatky z odborného textu.

Závěrečný písemný test s časovým limitem na odpovědi 90 minut. Test je hodnocen klasifikační stupnicí A až F.

Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.