CKH_ZAIO Základy obchodu a internacionalizace obchodu

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2021
Rozsah
16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Jiří Richter, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Čt 7. 10. 8:00–11:40 S315, Út 9. 11. 13:00–16:40 S315, St 9. 2. 15:00–16:40 S315, Čt 10. 2. 8:00–11:40 S315, 13:00–14:40 S315
Předpoklady
( TYP_STUDIA ( C ) && OBOR ( EMAOB ))
znalost anglického jazyka je výhodou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení se ze základními pojmy obchodu, zejména maloobchodu a velkoobchodu, s funkcemi a formami obchodu, s postavením a směřováním obchodu v současné ekonomice, s trendy budoucího vývoje obchodu v mezinárodním, resp. globálním prostředí a sílami internacionalizace. Cílem je taktéž pochopení významu a podstaty fungování obchodu (se zacílením na maloobchod a velkoobchod) v národní a globální ekonomice.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
- rozumět základním pojmům v obchodě (zejména v malo- a velkoobchodě)
- identifikovat význam a funkce obchodu v domácí ekonomice a globálním prostředí
- chápat působení různých makro i mikroekonomických faktorů na vývoj obchodu a maloobchodních a velkoobchodních procesů
- znát a chápat působení národních a nadnárodních organizací na fungování obchodu
- být schopen aplikovat znalost trendů a jejich dopadů v praktických situacích
- znát a být schopen porovnat zásadní rozdíly mezi různými typy a formáty maloobchodu
Osnova
  • 1. Význam a historie obchodu. 2. Základní pojmy. 3. Funkce obchodu. 4. Teorie obchodu - kolo maloobchodu; accordion theory a další. 5. Typy vlastnictví v obchodě (soukromé nezávislé, řetězce, družstevní, státní, franchising, netradiční). 6. Role národních a nadnárodních institucí a organizací pro vývoj obchodu. 7. Světové obchodní trendy, internacionalizace, globalizace, integrace, koncentrace, kooperace a diverzifikace. 8. Prostředí maloobchodu a velkoobchodu - dynamika změn - makroekonomické trendy a makroekonomické faktory vývoje. 9. Prostředí maloobchodu a velkoobchodu - dynamika změn - mikroekonomické trendy a mikroekonomické faktory vývoje. 10. Proces internacionalizace v obchodě 11. Maloobchodní formáty. 12. Přímý prodej. Omni a multi - channel maloobchod. 13. Informační a komunikační technologie v obchodě a elektronický obchod.
Literatura
    doporučená literatura
  • STERNQUIST, B. a E. B. GOLDSMITH. International Retailing. 3rd ed. New York: Fairchild Books. ISBN 978-1-5013-2363-8. 2018. info
  • TOPPS, G. a J. TAYLOR. Managing the Retail Supply Chain: Merchandising Strategies that Increase Sales and Improve Profitability. 1st ed. London: Kogan Page. ISBN 978-0-7494-8062-2. 2018. info
  • BERMAN, B. R. a J. R. EVANS. Retail Management: A Strategic Approach. Harlow: Pearson Education Limited. ISBN 978-0-13-379684-1. 2018. info
  • ČECHUROVÁ, Lenka, Petr JANEČEK, Lenka KRÁLOVÁ, Michal MIČÍK, Jan PETRTYL a Jan TLUČHOŘ. Moderní technologie v maloobchodě a cestovním ruchu : trendy a současná praxe. Vydání první. V Plzni: Západočeská univerzita. 196 stran. ISBN 9788026104551. 2014. info
  • MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČ. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha: Grada. 520 s. ISBN 9788024747804. 2013. info
  • POLOIAN, L. R. Retailing principles. Global, multichannel and managerial viewpoints. 2nd ed. New York: Fairchild Books. ISBN 978-1-56367-742-7. 2013. info
  • The globalization of retailing. Edited by Neil M. Coe - Neil Wrigley. Cheltenham, UK: Elgar reference collection. xi, 539. ISBN 9781848442368. 2009. info
  • PRAŽSKÁ, Lenka a Jiří JINDRA. Retail management. 2. přeprac. vyd. Praha: Management Press. 874 s. ISBN 80-7261-059-7. 2006. info
  • BURSTINER, Irving. Základy maloobchodního podnikání. Translated by Lidmila Janečková. 2. vyd. Praha: Victoria Publishing. 880 s. ISBN 80-85605-55-4. 1994. info
    neurčeno
  • CIMLER, Petr a Dana ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Vyd. 1. Praha: Management Press. 307 s. ISBN 9788072611676. 2007. info
Výukové metody
přednášky, diskuse, řešení případových studií a praktických příkladů
Metody hodnocení
50% z výsledného hodnocení představují body získané za aktivitu na tutoriálech a 50% představuje úspěšné zvládnutí závěrečného testu - písemná zkouška (30 testových otázek, celkově 90 bodů, minimální počet bodů je 46)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2023.