KVEKMA Ekonomika kultury a sportu

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Marek Pavlík, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. František Svoboda, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
Ne 14. 10. 12:50–16:15 P201, Ne 21. 10. 8:30–11:50 P201, So 10. 11. 16:20–19:30 P201, So 8. 12. 16:20–19:30 P201
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ekonomika kultury a masmédií (PVEKMA) Předmět má specializační charakter. Jeho koncepce vychází z předpokladu, e studenti zvládli problematiku přednáenou v předmětech Teorie veřejného sektoru, Ekonomika veřejného sektoru a Ekonomika neziskových organizací. Obecná problematika ekonomiky kultury a masmédií tvoří hlavní náplň přednáek, struktura seminářů pak umoní seznámení se s jednotlivými kulturními a masmediálními institucemi v praxi. Při rozboru typických kulturních a masmediálních institucí je věnována pozornost jejich poslání, jejich roli ve společnosti, specifičnosti jimi produkovaných statků, národohospodářským souvislostem, politice státu vůči nim, jejich institucionální struktuře a systému řízení, organizaci a řízení jednotlivých institucí, monostem jejich vícezdrojového financování, jejich právnímu zakotvení, současným problémům spojeným se změnami jejich právněhospodářských forem. Vechny tematické okruhy jsou pojaty ve svém vývoji a dokumentovány mezinárodními komparacemi.
Osnova
  • 01. P 1 21. 9. Zahájení výuky základní informace o obsahu předmětu a průběhu jeho výuky. Struktura a frekvence seminářů. Doporučená literatura. Předpoklady ke zkoušce. 02. P 2 28. 9. Státní svátek. čtecí týden téma: Kulturologie - objasnění pojmu kultura v různých pojetích. Význam kultury v životě jedince a společnosti. Antropologické pojetí kultury. Vliv kultury na rozvoj, kultivace a uchování lidského potenciálu. Kulturní sféra, kulturní činnosti a jejich členění. Oblasti a obory kultury. Kulturní proces, kulturní instituce, kulturní produkt, kulturní statek. Viz např. Rektořík, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 1. vyd. Praha : Ekopress, 2002. ISBN 80-86119-60-2., kap. 4.2.1- 4.2.3 03. P 3 5. 10. Kulturní hodnota a její ocenění. Komerce a veřejný zájem v kultuře. Efektivnost v kultuře. Kulturní politika - objasnění a vymezení pojmu. Hlavní současné funkce a modely státu ve vztahu ke kultuře v evropských zemích. Kulturní politika vybraných zemí EU a USA. Státní zásahy - ano či ne? 04. P 4 12. 10. Financování kulturních činností obecně: zdroje alternativní, přímé i nepřímé; - od roku 1989 v ČR: kulturní rozpočty, kategorie výkonu a užitku. Právní formy organizací působících v odvětví kultury. Pravidla přidělování dotací. Multiplikační efekty dotací do kultury. Kulturní dědictví a památková péče v České republice její vývoj po r. 1989, dodržování zákona o státní památkové péči. Ochrana movitého kulturního dědictví, muzea a galerie. 05. S 1 19. 10. Návštěva vybrané kulturní instituce - Muzeum města Brna, příspěvková organizace (město Brna) a Moravské zemské muzeum Brno, organizační složka státu (MK ČR). 06. P 5 26. 10. Problematika úvah transformace ROPO a reformy veřejné správy v odvětví kultury. Hudební umění. Místní, regionální a národnostní kultura. Další oblasti umění, literatury a knihoven a jejich vývoj po r. 1989 do současnosti. Oblast umění, literatury a knihoven a jejich vývoj po r. 1989 a současná situace. Místní kultura. 07. S 2 2. 11. Návštěva vybrané kulturní instituce Klub Alterna a Stará Pekárna. 08. P 6 9.11. 8.30 hod půlsemestrální test + 9.20 Masová kultura. Příčiny jejího vývoje, její postavení v dnešní společnosti. Způsoby financování masové kultury, její vyhlídky do budoucna. Masmédia televize, rozhlas. Veřejnoprávní a soukromí provozovatelé. Tisk jako prostředek masové komunikace, komerční filmová produkce, kinematografie, internet/intranet. 09. S 3 16. 11. Návštěva vybrané masmediální instituce - Český rozhlas Brno a Česká televize Brno- veřejnoprávní instituce. 10. P 7 23. 11. Teorie a praxe soukromého hudebního vydavatelství, autorský zákon v praxi. (RNDr. Jiří Plocek hudebník a bývalý majitel soukromého hudebního vydavatelství GNOSSIS Brno) 11. P8 30. 11. Marketing kulturních činností. Kulturně politické priority sjednocující se Evropy, materiály Rady Evropy, Rady Evropské unie, Evropského parlamentu a jeho Komise pro kulturní spolupráci. 12. S4 7. 12. Návštěva vybrané kulturní instituce Městské divadlo Brno a Divadlo v 7 a půl. 13. P9 14. 12. Zkoušková písemka.
Literatura
  • Krbová, J. Vybrané obory kultury a masmédií. Organizace, právní prostředí a financování. 1. vyd.Praha: VE 2002, ISBN 80-245-0287-9
  • McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: Jota 2000, ISBN 80-7217-128-3
  • Bourdie, P. O televizi. 1. vyd. Brno: Doplněk 2002, ISBN 80-7239-122-4
  • Lévy, P. Kyberkultura. 1. vyd. Praha: Karolinum 2000, ISBN 80-246-0109-5
  • REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2002. ISBN 80-86119-60-2. info
  • HAMERNÍKOVÁ, Bojka. Kultura a masmédia v tržních podmínkách. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1995, 207 s. ISBN 8070798572. info
Metody hodnocení
Přednáky jsou 2 hod a začínají vdy v 9.20, semináře jsou 4 za semestr a probíhají mimo budovu ESF MU. Aktuální informace k jednotlivým seminářům budou sděleny hromadným e-mailem. Vyuaduji účast min. na 3 seminářích. Do závěrečného hodnocení předmětu budou započítány výsledky půlsemestrálního a závěrečného testu, stejně jako rozprava nad 3-5 str. esejí na téma související s problematikou ekonomiky a řízení kultury či masmédií. Esej odevzdávat v tištěné podobě.
Informace učitele
http://www.econ.muni.cz/~simona/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2008.