KVEKMA Culture and Mass Media Economy

Faculty of Economics and Administration
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Marek Pavlík, Ph.D. (lecturer)
doc. Ing. František Svoboda, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc.
Department of Public Economics – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Lenka Jílková
Timetable
Sun 14. 10. 12:50–16:15 P201, Sun 21. 10. 8:30–11:50 P201, Sat 10. 11. 16:20–19:30 P201, Sat 8. 12. 16:20–19:30 P201
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Culture and Mass Media Economy (PVEKMA) The course has a specialising character. Its concept is based on the fact that students have already acquired the knowledge of the subject matter in Theory of the Public Sector, Economics of the Public Sector and Economics of Non-profit Organisations. Lectures are concerned with general topics related to culture and mass media economy, while the structure of seminars enables students to get to know individual cultural and mass media institutions in practice. In analysing typical cultural and mass media institutions, accent is put on their mission, role in society; specific character of the goods produced, context of the national economy; government policy concerning culture and mass media; their institutional structure and system of management; organization and management of individual institutions; possibilities of their multisource funding; their legal embodiment; current problems involved in transforming their legal and economic forms. All topics are interpreted in their development and documented by international comparisons. Examination form: written test and written seminar work.
Syllabus (in Czech)
  • 01. P 1 21. 9. Zahájení výuky základní informace o obsahu předmětu a průběhu jeho výuky. Struktura a frekvence seminářů. Doporučená literatura. Předpoklady ke zkoušce. 02. P 2 28. 9. Státní svátek. čtecí týden téma: Kulturologie - objasnění pojmu kultura v různých pojetích. Význam kultury v životě jedince a společnosti. Antropologické pojetí kultury. Vliv kultury na rozvoj, kultivace a uchování lidského potenciálu. Kulturní sféra, kulturní činnosti a jejich členění. Oblasti a obory kultury. Kulturní proces, kulturní instituce, kulturní produkt, kulturní statek. Viz např. Rektořík, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 1. vyd. Praha : Ekopress, 2002. ISBN 80-86119-60-2., kap. 4.2.1- 4.2.3 03. P 3 5. 10. Kulturní hodnota a její ocenění. Komerce a veřejný zájem v kultuře. Efektivnost v kultuře. Kulturní politika - objasnění a vymezení pojmu. Hlavní současné funkce a modely státu ve vztahu ke kultuře v evropských zemích. Kulturní politika vybraných zemí EU a USA. Státní zásahy - ano či ne? 04. P 4 12. 10. Financování kulturních činností obecně: zdroje alternativní, přímé i nepřímé; - od roku 1989 v ČR: kulturní rozpočty, kategorie výkonu a užitku. Právní formy organizací působících v odvětví kultury. Pravidla přidělování dotací. Multiplikační efekty dotací do kultury. Kulturní dědictví a památková péče v České republice její vývoj po r. 1989, dodržování zákona o státní památkové péči. Ochrana movitého kulturního dědictví, muzea a galerie. 05. S 1 19. 10. Návštěva vybrané kulturní instituce - Muzeum města Brna, příspěvková organizace (město Brna) a Moravské zemské muzeum Brno, organizační složka státu (MK ČR). 06. P 5 26. 10. Problematika úvah transformace ROPO a reformy veřejné správy v odvětví kultury. Hudební umění. Místní, regionální a národnostní kultura. Další oblasti umění, literatury a knihoven a jejich vývoj po r. 1989 do současnosti. Oblast umění, literatury a knihoven a jejich vývoj po r. 1989 a současná situace. Místní kultura. 07. S 2 2. 11. Návštěva vybrané kulturní instituce Klub Alterna a Stará Pekárna. 08. P 6 9.11. 8.30 hod půlsemestrální test + 9.20 Masová kultura. Příčiny jejího vývoje, její postavení v dnešní společnosti. Způsoby financování masové kultury, její vyhlídky do budoucna. Masmédia televize, rozhlas. Veřejnoprávní a soukromí provozovatelé. Tisk jako prostředek masové komunikace, komerční filmová produkce, kinematografie, internet/intranet. 09. S 3 16. 11. Návštěva vybrané masmediální instituce - Český rozhlas Brno a Česká televize Brno- veřejnoprávní instituce. 10. P 7 23. 11. Teorie a praxe soukromého hudebního vydavatelství, autorský zákon v praxi. (RNDr. Jiří Plocek hudebník a bývalý majitel soukromého hudebního vydavatelství GNOSSIS Brno) 11. P8 30. 11. Marketing kulturních činností. Kulturně politické priority sjednocující se Evropy, materiály Rady Evropy, Rady Evropské unie, Evropského parlamentu a jeho Komise pro kulturní spolupráci. 12. S4 7. 12. Návštěva vybrané kulturní instituce Městské divadlo Brno a Divadlo v 7 a půl. 13. P9 14. 12. Zkoušková písemka.
Literature
  • Krbová, J. Vybrané obory kultury a masmédií. Organizace, právní prostředí a financování. 1. vyd.Praha: VE 2002, ISBN 80-245-0287-9
  • McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: Jota 2000, ISBN 80-7217-128-3
  • Bourdie, P. O televizi. 1. vyd. Brno: Doplněk 2002, ISBN 80-7239-122-4
  • Lévy, P. Kyberkultura. 1. vyd. Praha: Karolinum 2000, ISBN 80-246-0109-5
  • REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 1st ed. Praha: Ekopress, 2002. ISBN 80-86119-60-2. info
  • HAMERNÍKOVÁ, Bojka. Kultura a masmédia v tržních podmínkách. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1995, 207 s. ISBN 8070798572. info
Assessment methods (in Czech)
Přednáky jsou 2 hod a začínají vdy v 9.20, semináře jsou 4 za semestr a probíhají mimo budovu ESF MU. Aktuální informace k jednotlivým seminářům budou sděleny hromadným e-mailem. Vyuaduji účast min. na 3 seminářích. Do závěrečného hodnocení předmětu budou započítány výsledky půlsemestrálního a závěrečného testu, stejně jako rozprava nad 3-5 str. esejí na téma související s problematikou ekonomiky a řízení kultury či masmédií. Esej odevzdávat v tištěné podobě.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.econ.muni.cz/~simona/
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2007/KVEKMA