KVVE_T Public Economics

Faculty of Economics and Administration
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Ing. Petra Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D. (lecturer)
doc. JUDr. Ivan Malý, CSc. (lecturer)
prof. Mgr. Jiří Špalek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. JUDr. Ivan Malý, CSc.
Department of Public Economics – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Lenka Jílková
Timetable
Sat 15. 3. 15:30–18:45 T1, Sat 5. 4. 15:30–18:45 T1, Sun 6. 4. 8:30–11:50 T1
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Veřejná ekonomie se zabývá základními otázkami a problémy souvisejícími s existencí, úlohami a fungováním veřejného sektoru v podmínkách moderních smíšených ekonomik. Výklad je zaměřen především na alokační a distribuční funkce veřejného sektoru. Obsah je rozdělen do pěti vzájemně souvisejících bloků. V prvním bloku je představen stát jako ekonomický subjekt a ústřední pojem veřejné ekonomie - veřejný sektor, jakož i různé přístupy k chápání jeho ekonomických funkcí. Ve druhém bloku jsou rozebrány příčiny existence veřejného sektoru, selhání trhu a selhání státu, koordinační funkce státu a také proces tvorby kolektivních politických rozhodnutí o alokaci zdrojů. Třetí blok je věnován základům veřejných financí. Jsou vysvětleny toky veřejných financí, veřejné rozpočty a veřejné výdaje a příjmy, včetně problematiky místních financí a relativně samostatné otázky efektivnosti veřejných výdajů. Čtvrtý blok uvádí studenta do daňové teorie. Pátý blok je věnován institucionálním otázkám fungování veřejného sektoru, způsobu jeho řízení, interakcí veřejného sektoru s nestátním neziskovým sektorem a praktickým nástrojům dosahování efektivní alokace zdrojů v veřejném sektoru. Cíl Cílem výuky je především studenty zorientovat v dané problematice a používaných pojmech, dát jim představu o tom, jak komplexní problémy zde společnost řeší a jakých nástrojů a přístupů se zde používá. Vedle toho je cíle rovněž motivovat a vést studenty je k analytickému přístupu při posuzování a hodnocení konkrétních ekonomických jevů a rozvíjet jejich ekonomické myšlení. V neposlední řadě je cílem také to, aby studenti byli vybaveni dostatečným teoretickým základem pro studium návazných specializovaných kurzů a zajistit, aby všichni znali základní reálie veřejného sektoru u nás a byli schopni jejich porovnání s vyspělými zeměmi.
Syllabus (in Czech)
  • Tématický plán přednášek 1. týden Veřejný a neziskový sektor v moderních ekonomikách. Vymezení, charakteristické znaky, vztahy k soukromému sektoru, rozsah VS. Funkce veřejného sektoru. Liberalismus, sociálně-ekonomický přístup. Význam normativních soudů při hodnocení vládních zásahů do ekonomiky. 2. týden Příčiny existence VS. Tzv. neekonomické příčiny, distribuční spravedlnost. Ekonomické příčiny existence veřejného sektoru. Mikroekonomická selhání trhu. 3. týden Externality. Veřejná a soukromá řešení externalit. Pigouovské daně, Coasův teorém. 4. týden Úvod do teorie statků, veřejné statky a veřejně poskytované statky. Problém jejich efektivní alokace. 5. týden Veřejná volba a veřejná kontrola. Způsob přijímání rozhodnutí ve veřejném sektoru. Ekonomické chování účastníků veřejné volby. 6. týden Veřejné finance. Pojem. Rozbor finančních toků. Státní rozpočet jako základní kategorie veřejných financí. Soustava veřejných rozpočtů. Rozpočtový proces. Parafiskální fondy. 7. týden Rozpočtový deficit a veřejný dluh. Pojem, druhy, příčiny vzniku, způsoby financování, význam z hlediska rozpočtového a fiskálního. 8. týden Veřejné výdaje. Typologie. Struktura, vývojové tendence, faktory ovlivňující rozsah veřejných výdajů. Metody objektivizace výdajových položek. Typy užitků a nákladů. 9. týden Veřejné příjmy. Typologie, struktura. Daňové a nedaňové příjmy. Klasifikace daní. Základy daňové teorie. Daně jako historická kategorie. Daňové principy. Spravedlnost a efektivnost zdanění 10. týden Důsledky zdanění. Substituční a důchodový efekt. Daňové zatížení, mrtvá ztráta. Daňový přesun, dopady na množství a cenu. 11. týden Finance municipalit a územních celků. Principy prostorové alokace příjmů a výdajů. Místní rozpočty. 12. týden Organizace v neziskové sféře. Typy organizací. Poslání, funkce, cíle, činnosti, Způsob financování a hospodaření. 13. týden Řízení veřejného sektoru. Příčiny selhání veřejného sektoru. Efektivnost veřejného sektoru. Přednášky jsou rozvrhově organizovány do tří čtyřhodinových bloků, podle tématických okruhů následovně: 1.Témata z týdnů 1 – 4 2.Témata z týdnů 5 – 9 (resp. první polovina – po typologii veřejných příjmů) 3.Témata z týdnů 9 (daňové principy) – 13. Rozpis tematické náplně jednotlivých tutoriálů dle rozvrhu. Na každou výukovou hodinu připadne prakticky jedno z 13 tématických zaměření. (viz výjimka u tématu č.9). Podrobnější studijní harmonogram je obsahem DSO. 1. týden semestru orientace v DSO, požadavky na zkoušku, literatura 2. týden samostudium (1. – 2.kapitola) 3.-4. týden samostudium (3. – 4. kapitola) 5. týden vypracování POTu č.1 6. týden samostudium (5. kapitola) 7. týden samostudium (6.-7. kapitola) 8. týden samostudium (8.-9. kapitola) 9. - 10. týden samostudium (10. – 11. kapitola) 11. týden samostudium (12. kapitola) 12. týden samostudium (13. kapitola) 13. týden vypracování POTu č.2; opakování a procvičení celé látky
Literature
  • STRECKOVÁ, Yvonne and Ivan MALÝ. Veřejná ekonomie pro školu i praxi (Public Economics). první vydání. Brno: Computer Press, 1998, 214 pp. Ekonomie. ISBN 80-7226-112-6. info
  • STIGLITZ, Joseph E. Ekonomie veřejného sektoru. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997, 661 s. ISBN 8071694541. info
Assessment methods (in Czech)
K ústní zkoušce je student oprávněn se dostavit při současném splnění kritérií odevzdání řádně zpracovaných POTů a dosažení alespoň 100 bodů z 200 možných ze dvou testů. Do celkového hodnocení (výsledné známky) jsou započteny ze 40% výsledky z obou průběžných testů. 60% je tvořeno výsledkem ústní zkoušky, přičemž převod procenta je shodný s prezenční formou.


Dopustí-li se student u zápočtu nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek ("taháků"), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zápočtu, přeruší učitel test a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).

Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/spring2008/KVVE_T