KVVFII Public Finance II

Faculty of Economics and Administration
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. (lecturer)
doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ing. Petra Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc.
Department of Public Economics – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Lenka Jílková
Timetable
Sat 6. 10. 8:30–11:50 P104, Sat 24. 11. 8:30–11:50 P104, Sat 1. 12. 8:30–11:50 P104, Sun 16. 12. 8:30–11:50 P104
Prerequisites (in Czech)
1. Podmínkou účasti na ústní zkoušce je úspěšné absolvování dvou průběžných testů a vypracování dvou POTu. Za tyto činnosti student získává body, přičemž potřebný počet bodů pro ústní zkoušku je 60. 2. Každý průběžný test je ohodnocen 30 body, za úspěšný se považuje každý test s alespoň 12 body. 3. POT je ohodnocen až 30 body, přičemž student musí získat alespoň 15 bodů. Jakékoliv porušení etických norem znamená automatické přidělení 0 bodů. 4. Aktivní příprava a účast na přednáškách. Aktivní účast je ohodnocena až 20 body – průměrně bude uděleno cca 10 bodů za semestr na studenta. 5. Podle počtu bodů je studentovi navržena známka, u ústní zkoušky má student možnost tuto známku změnit o dva stupně každým směrem.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Jde o oborově povinný předmět druhého stupně studia oboru Veřejná ekonomika, ve kterém je důraz položen na samostatnou práci studentů v seminářích při řešení problémových úkolů, projektů a případových studií. Obsah předmětu zahrnuje problematiku reforem veřejných financí, řízení veřejných výdajů, institut státní pokladny a management veřejného dluhu, důchodové systémy jako specifický segment veřejných financí, aktuální otázky financí územních samosprávných celků a vybrané problémy financí EU. Struktura témat vychází ze zaměření oboru, cíle předmětu, studijní literatury a z mezipředmětových vazeb. Předmět plní následující funkce: opakující, aktualizující, rozšiřující, prohlubující, rozvíjející a inovační, syntéza poznatků veřejných financí, synergie s poznatky ostatních oborových předmětů, spojení teorie veřejných financí s praxí rozpočtové politiky na úrovni státu a územních samosprávných celků.
Syllabus (in Czech)
  • Tutoriály jsou rozvrhově organizovány do čtyř čtyřhodinových bloků, podle tématických okruhů následovně: 1. Témata č. 1. – 3 2. Témata č. 4. – 7 3. Témata č. 8 - 9 4. Témata č. 10 - 13
  • 1) Úvodní seminář – způsob práce v seminářích, podmínky hodnocení, vstupní rekapitulace znalostí.
  • 2) V rozdělení do skupin provést analýzu vybraných veřejných programů obsažených v kapitolách státního rozpočtu.
  • 3) V rozdělení do skupin zpracování návrhu programu reprodukce majetku (ISPROFIN).
  • 4) Základní východiska pro konstrukci střednědobého rozpočtu na principu makroekonomického rámce. Programování rozpočtu na úrovni jednotlivých kapitol s použitím vybraných metod ekonomické analýzy. Systematická implementace výkonových prvků – konstrukce cílů a ukazatelů pro rozpočtové programy.
  • 5) Moderní rozpočtovací systémy. Principy PPBS a ZBB, jejich analýza s ohledem na možnost praktické aplikace v současných rozpočtových systémech. Moderní metody output-based rozpočtování s akcentem na současné aplikace v zemích OECD (Nizozemí, Slovensko).
  • 6) Teorie fiskální udržitelnosti, její praktické naplnění z pohledu intertemporálního rozpočtového omezení, rizikové oblasti dlouhodobé fiskální udržitelnosti v České republice. Komparace metodiky Government Financial Statistics a European System of Accounts a jejich přístupů k měření krátkodobé fiskální nerovnováhy. Generační účetnictví jako indikátor mezigenerační redistribuce.
  • 7) Analýza fiskální udržitelnosti penzijního systému, správné načasování reformy z pohledu různých aspektů (intergenerační redistribuce, Pakt stability a růstu, ...). Implicitní penzijní dluh a způsoby jeho dobrovolné (vynucené) transformace při přechodu z průběžného na fondový systém.
  • 8) Dopad přechodu z DB do DC penzijního systému na intragenerační solidaritu. Užití IRR ukazatele a generačního účetnictví při hodnocení intra a intergenerační redistribuce a při veřejné volbě o podobě reformy.
  • 9) V rozdělení do skupin zpracování (pomocí dopředu zadaných podkladových materiálů) návrhu projektu financování programu obce nebo kraje. V rozdělení do skupin provést analýzu finančních a strategických dokumentů vybraného kraje nebo obce z hlediska implementace nových metod a nástrojů rozpočtové politiky a provázanosti rozpočtu a střednědobého výhledu s věcně obsahovými záměry a prioritami obsaženými v rozvojové strategii, programu rozvoje a dalších dokumentech kraje nebo obce.
  • 10) V návaznosti na teorii fiskálního federalismu analyzovat způsoby financování územně samosprávných celků v ČR. Možnosti financování pomocí daní – využití místních, svěřených a sdílených daní, způsoby měření efektivnosti výkonu veřejné správy územními samosprávami v ČR.
  • 11) Analýza rozpočtového období 2000 – 2006. Způsob přípravy rozpočtového rámce pro roky 2007 – 2013. Analýza třecích ploch. Výhledy SZP do budoucna. Analýza „Britské slevy“ – návrh jiných kompenzačních mechanismů.
  • 12) – 13) V rozdělení do skupin zpracování návrhu finančního rámce projektu v rámci strukturálních fondů EU.
Literature
  • PEKOVÁ, Jitka and Jaroslav PILNÝ. Veřejná správa a finance veřejného sektoru. Edited by Marek Jetmar. 2., přeprac. vyd. Praha: ASPI, 2005, 555 s. ISBN 8073570521. info
  • MEDVEĎ, Jozef. Verejné financie. Bratislava: Sprint, vfra, 2005, 464 s. ISBN 8089085326. info
  • KÖNIG, Petr and Lubor LACINA. Rozpočet a politiky Evropské unie. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2004, xxiv, 374. ISBN 8071798460. info
Assessment methods (in Czech)

Navazující studium oboru Veřejná ekonomika a správa a oboru Regionální rozvoj a správa. V rozsahu 16 hod. distanční formou studia. Zkouška ústní po splnění předchozích podmínek pro přistoupení ke zkoušce (splnění on-line testu min. na 60 %, kvalitní zpracování POTu).


Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek ("taháků"), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).

Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2007/KVVFII