MKF_EARB Ekonomika a řízení bank

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0. 6 kr. k = 1. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Eva Horvátová, CSc. (přednášející)
Ing. Jan Krajíček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Jan Krajíček, Ph.D.
Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
So 9. 3. 12:50–19:35 P201, Ne 28. 4. 16:20–19:35 P201
Předpoklady
! KFBMAN Bankovní management
Předpokladem pro zápis tohoto předmětu je absolvování všech předmětů předepsaných pro specializaci Bankovnictví a pojišťovnictví.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na prohloubení znalostí studentů z bankovnictví, konkrétně v oblasti řízení bank. Jeho obsah a struktura je sestavena z pohledu bankovního řízení, řízení bankovní rozvahy, nákladů a výnosů, základů bankovního marketingu s podrobnějším zaměřením na řízení jednotlivých rizik bankovního podnikání. Studenti jeho absolvováním získají celkový přehled o řízení bank. Je proto nezbytné absolvování výchozích předmětů, protože jsou v Ekonomice a řízení bank využívány zkušenosti získané ve výchozích předmětech.
Cílem předmětu je seznámit studenty s mechanizmy řízení banky, se specifickým zaměřením nejen na řízení bankovních aktiv a pasiv, ale současně i s bankovním marketingem s cílem dosažení optimálního hospodářského výsledku. Významnou roli v řízení banky hraje i Risk managament. Předmět navazuje na znalosti, které studenti získali v předmětech Bankovnictví I, Bankovnictví II. Získané zkušenosti potom absolventi využijí na středních manažerských stupních v bankách. Po absolvování předmětu budou studenti schopni porozumnět ekonomice řízení bank.
Předmět byl inovován v rámci projektu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Inovace bakalářských a navazujících magisterských studijních programů na Ekonomicko-správní fakultě MU (CZ.1.07/2.2.00/07.0447).
Osnova
  • Tématický plán a obsahové zaměření přednášek (podle týdnů výuky):
  • 1) Banka jako podnikatelský subjekt
  •  Organizace přednášek
  •  Organizační struktura banky
  •  Finanční řízení v bance
  •  Cíle bankovního podnikání
  •  Základní prvky ekonomiky banky
  • 2) Podstata, význam, cíle a obsah řízení bankovní ekonomiky
  •  Řízení ekonomiky banky – její postavení v bance
  •  Zaměření a složky bankovního managementu
  •  Řízení bankovních aktiv a pasiv
  • 3) Řízení bankovní rozvahy, strany aktiv a pasiv
  •  Struktura bankovních aktiv
  •  Cíle managementu bankovních aktiv
  •  Zaměření managementu bankovních aktiv
  •  Struktura bankovních pasiv
  •  Cíle managementu bankovních pasiv
  •  Zaměření managementu bankovních pasiv
  • 4) Ekonomika řízení nákladů a výnosů v bance
  •  Struktura nákladů a výnosů
  •  Řízení nákladů
  •  Řízení výnosů
  •  Externí audit
  •  Interní audit
  •  Postavení auditu
  •  Kontrola vnější a vnitřní
  • 5) Kvalita bankovních služeb
  •  Koncepce kvality bankovních služeb
  •  Kvalita v bankovních službách
  •  Význam kvality v bankách
  •  Příspěvky ke kvalitě bankovních služeb
  •  Náklady na kvalitu v bankách
  •  Návrhy a stížnosti bankovních klientů
  •  Jak dosáhnout kvality služeb v bance
  • 6) Marketing v ekonomickém řízení banky– úloha klienta v bankovním marketingu
  •  Úvod do marketingu v bankovnictví
  •  Vývoj podnikatelských koncepcí v bankách
  •  Marketingové řízení bank
  •  Klient - důvod existence banky
  •  Analýza chování klienta
  •  Segmenty trhu
  •  Segmentace v bankovnictví
  •  Strategie cílového bankovního trhu
  •  Hodnocení a ocenění obchodního personálu bank
  •  Školení a nábor pracovníků bank
  • 7) Strategie produktů a služeb v bankách a tvorba cen bankovních produktů a služeb
  •  Koncepce, inovace a vývoj nových produktů a služeb v bankách
  •  Životní cyklus produktů a služeb v bankách
  •  Řízení produktů a služeb v bankách
  •  Důležitost ceny bankovních produktů a služeb
  •  Metody stanovení cen v bankách
  •  Možné formy cen v bankách
  •  Cenové strategie bank
  • 8) Komunikace a distribuce bankovních služeb
  •  Komunikace v bance
  •  Vnější bankovní komunikace
  •  Vnitřní bankovní komunikace
  •  Bankovní reklama
  •  Public relations – styk s veřejností
  •  Podpora prodeje v bance
  •  Přímý marketing (direct marketing) v bankách)
  •  Prodej bankovních produktů a služeb
  •  Distribuce bankovních služeb
  •  Strategické plánování bankovních distribučních cest
  •  Bankovní distribuční systémy a druhy bankovní distribuce
  • 9) Úvod do Risk managementu
  •  Základní složky risk managementu
  •  Úvěrové riziko a úvěrový proces
  •  Kvalita úvěrového portfolia
  •  Úvěrové riziko a řízení bankovní rozvahy
  •  Řízení úvěrového rizika
  •  Základní modely Risk Managementu
  •  Měření úvěrového rizika
  •  Úvěrové riziko a právní předpisy ČNB
  • 10) Řízení rizik pohybu úrokové sazby a měnového rizika
  •  Podstata a obsah řízení rizika úrokové sazby
  •  Způsoby řízení rizika úrokové sazby
  •  Měření rizika úrokové sazby
  •  Riziko úrokové sazby a právní předpisy ČNB
  •  Podstata a obsah řízení měnového rizika
  •  Měření měnového rizika
  •  Měnové riziko a právní předpisy ČNB
  • 11) Řízení likvidity a kapitálového rizika
  •  Podstata a obsah řízení rizika likvidity
  •  Měření rizika likvidity
  •  Řízení likvidity bank a právní předpisy ČNB
  •  Vlastní kapitál a kapitálové přiměřenost
  •  Plánování kapitálu banky
  •  Řízení kapitálového rizika a právní předpisy ČNB
  • 12) Řízení portfolia cenných papírů a mimobilančního položek
  •  Podstata a cíle portfolia cenných papírů
  •  Aktivní a pasivní strategie řízení portfolia cenných papírů
  •  Řízení investičního portfolia banky výborem ALCO
  •  Mimobilanční položky, typy bankovních operací
  •  Přehled mimobilančních rizik
  •  Řízení mimobilančních rizik
  •  Mimobilanční rizika a předpisy ČNB
  • 13) Řízení operačního rizika a bankovní pobočky
  •  Podstata operačního rizika
  •  Jednotlivé typy operačního rizika
  •  Řízení operačního rizika
  •  Operační riziko a právní předpisy ČNB
  •  Cíle řízení bankovní pobočky
  •  Výkazy pobočky
  •  Rentabilita pobočky
  • Harmonogram pro kombinovanou formu studia:
  • Týden v semestru aktivityvýstupy
  • 1. týden samostudium (1. – 2. téma) zadání POTů
  • 2. – 3. týden samostudium (3.- 5. téma) vypracování POTu č.1
  • 4. – 5. týden samostudium (6. – 7. téma). příprava na kontrolní test č.1
  • 1. tutoriál Kontrolní test č.1
  • 6. – 7. týden samostudium (8. – 9. téma) Kontrolní test č.1
  • 8. – 12 . týden samostudium (10. – 13. téma) příprava na kontrolní test č.2
  • 2. tutoriál vypracování POTu č. 2
  • 13. týden opakování a procvičení látky Kontrolní test č. 2
Literatura
    povinná literatura
  • KRAJÍČEK, J.: Ekonomika a řízení bank, ESF MU, Brno 2011, 1. Vydání, ISBN nepřiděleno
  • REVENDA, Zbyněk. Peněžní ekonomie a bankovnictví. 5. aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2012, 423 s. ISBN 9788072612406. info
  • POLOUČEK, Stanislav. Bankovnictví. Vyd. 1. Karviná: Slezská univerzita v Opavě, 2005, 389 s. ISBN 8072482874. info
  • JÍLEK, Josef. Finanční rizika. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 635 s. ISBN 8071695793. info
  • PAYNE, Adrian. Marketing služeb. Translated by Veronika Žbelová. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 247 s. ISBN 807169276X. info
    doporučená literatura
  • MISHKIN, Frederic S. The economics of money, banking and financial markets. 7th ed. Boston: Addison-Wesley, 2004, xxxix, 679. ISBN 0-321-12235-6. info
  • PETRJÁNOŠOVÁ, Božena. Bankovní management. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 124 s. ISBN 8021034815. info
  • KRAJÍČEK, Jan. Marketing v peněžnictví. MU Brno ESF, 2005, 140 s. ISBN 80-210-3659-1. info
  • SOKOLOVSKÝ, Zbyněk. Vitální banky. 1. vyd. [Praha]: Bankovní institut, 1999, 374 s. ISBN 80-7265-024-6. info
  • VERWILST, Herman. The future of retail banking in Europe: the fortis view. Brussels: The Joint office of the World Savings Banks Institute, 2001, 15 s. info
    neurčeno
  • KOTLER, P. a K. L. KELLER. Marketing management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2007, 788 s. ISBN 978-80-247-1359-5. info
Výukové metody
Účast na přednáškách, vypracování PoTů, autokorekční testy, kontrolní testy, závěrečný písemný test a zkouška.
Metody hodnocení
1. POT 1 až 2
- Vypracování a odevzdání prací opravovaných tutorem (POT) podle harmonogramu jako průkazný výsledek domácí přípravy studentů v rámci samostudia.
2. Závěrečné hodnocení výsledků práce na tutoriálech a při samostudiu.
- Podmínkou účasti na zkoušce je úspěšné zpracování všech POTů, tj. s výsledkem prospěl
- Další podmínkou je úspěšné absolvování obou plánovaných kontrolních testů, což je dosažené hodnocení 66% a více (2/3 a více).
- Pokud student nemůže test v rámci tutoriálu fyzicky absolvovat (omluvu posoudí vyučující), napíše jej na 3. tutoriálu (v případě prvního testu), resp. v prvních dvou týdnech zkušebního období (v případě druhého testu).
3. Zkouška a výsledné hodnocení:
- Zkouška má písemnou formu.
Konečná známka je tvořena:
Hodnocení písemné části zkoušky (80%) + závěrečné hodnocení výsledků práce studenta při samostudiu - POTy, testy - (20%)
- Pro hodnocení výkonu studentů u zkoušky platí následující klasifikační stupnice (společná pro presenční i kombinovanou formu studia):
A 92 – 100 % D 68 – 75 %
B 84 – 91 % E 60 – 67 %
C 76 – 83 % F méně než 60 %
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů.
Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia."
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali KFBMAN.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.