MPH_FMAN Finanční management

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Milan Sedláček, Ph.D. (cvičící)
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 16:00–17:50 P106
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_FMAN/01: Út 8:00–9:50 P102, P. Suchánek
MPH_FMAN/02: Pá 10:00–11:50 P201, V. Záthurecký
MPH_FMAN/03: Po 8:00–9:50 P302a, M. Sedláček
MPH_FMAN/04: Čt 12:00–13:50 P403, V. Záthurecký
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat analytické nástroje finančního řízení s důrazem na řízení podniku. Tyto nástroje jim umožní analyzovat podnik po finanční stránce a sestavit podklad pro finanční řízení a rozhodování v podniku. Studenti by se tak měli z praktického hlediska seznámit s možnostmi a limity analýzy finančních výkazů a měli by být schopni samostatně posoudit finanční situaci podniku. Studenti by tak měli získat znalosti a dovednosti důležité pro znalostní a globalizovanou společnost. V rámci dalších analýz vnějšího a vnitřního prostředí by měli být schopni finanční analýzu podniku zahrnout do jejich širšího rámce včetně zohlednění konkurenčních podniků (benchmark). Na základě SWOT analýzy by pak měli navrhnout optimální strategii podniku s důrazem na jeho finanční stránku.
Výstupy z učení
Po nastudování tohoto textu bude student:
- umět analyzovat finanční výkazy,
- vědět, jakým způsobem se sestavují ukazatele hodnotící podnik (především finanční),
- umět sestavit různé ukazatele z vybraných oblastí podniku,
- vědět, co jsou alternativní náklady a jakým způsobem je lze v podniku vypočítat,
- vědět, co jsou pyramidové rozklady, k čemu slouží a jak se sestavují,
- vědět, co jsou bonitní a bankrotní modely včetně schopnosti je samostatně spočítat a vyhodnotit,
- vědět jak komplexně zhodnotit situaci podniku (s důrazem na finanční situaci)
- umět analyzovat vnější a vnitřní prostředí podniku ve finančním kontextu
- umět provést benchmarking podniku
- umět vytvořit strategii podniku z důrazem na jeho finanční stránku.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Úvod do studia, základní pojmy, používané výkazy a metody - přiblížení obsahu kurzu, podmínek získání kolokvia - co je to finanční management, finanční analýza a jejich vztah - pojetí finančního managementu a finanční analýzy, jejich použitelnost a limity
  • 2. Vertikální a horizontální analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát. Studenti se na modelovém příkladu seznámí s vertikální a horizontální analýzou rozvahy a výkazu zisků a ztrát (báze, časové hledisko), silné a slabé stránky obou analýz, včetně analýzy příčin a důsledků
  • 3. Poměrové ukazatele (rentabilita, cash-flow, likvidita, aktivita, zadluženost a kapitálový trh). Studenti se na modelovém příkladu seznámí s konstrukcí příslušných ukazatelů, různé alternativy konstrukcí, vzájemné vazby a vypovídací schopnost ukazatelů, jejich silné a slabé stránky včetně analýzy příčin a důsledků
  • 4. Finanční a provozní páka v podniku, pyramidové rozklady. Studenti se na modelovém příkladu seznámí s finanční a provozní pákou, její konstrukcí a dopadem na výkonnost podniku včetně silných a slabých stránek obou pák. Studenti se na modelovém příkladu dále seznámí s pyramidovým rozkladem Du-pont a dalšími pyramidovými rozklady včetně jejich vypovídací schopnosti, silných a slabých stránek
  • 5. Alternativní náklady a ukazatel EVA. Studenti se na modelovém příkladu seznámí s definicí a problematikou konstrukce alternativních nákladů kapitálu, průměrnými váženými náklady kapitálu (WACC), jejich konstrukce s využitím modelu CAPM i stavebnicového vzorce a také s ukazatelem EVA a jeho konstrukcí. Bude analyzována odlišnost obou výpočtů, včetně dopadů na ukazatel EVA, jejich vypovídací schopnost včetně analýzy příčin a důsledků.
  • 6. Bonitní a bankrotní modely, rating a scoring. Studenti se na modelovém příkladu seznámí s přehledem vybraných bonitních a bankrotních modelů, scoringem a ratingem. Budou analyzovány silné a zejména slabé stránky těchto modelů včetně jejich příčin a důsledků
  • Cvičení:
  • 1. Studenti si zopakují základy a principy ekonomické analýzy, včetně analýz vnějšího a vnitřního prostředí, SWOT analýzy, benchmarkingu a vícekriteriální hodnocení variant.
  • 2. Studenti na vybraném podniku provedou vertikální a horizontální analýzu rozvahy a výkazu zisků a ztrát a budou diskutovat své výsledky s vyučujícícm.
  • 3. Studenti na vybraném podniku provedou analýzu vybraných poměrových ukazatelů z vybraných oblastí a budou diskutovat své výsledky s vyučujícícm včetně zdůvodnění výběru příslušných ukazatelů.
  • 4. Studenti na vybraném podniku provedou analýzu finanční a provozní páky včetně pyramidového rozkladu a budou diskutovat své výsledky s vyučujícím.
  • 5. Studenti na vybraném podniku provedou výpočet ukazatele EVA a budou diskutovat své výsledky s vyučujícím včetně zdůvodnění výběru příslušné metody konstrukce ukazatele EVA.
  • 6. Studenti na vybraném podniku provedou výpočet vybraného bonitního nebo bankrotního modelu a budou diskutovat své výsledky s vyučujícím včetně zdůvodnění výběru konkrétního modelu.
  • 7. Studenti na vybraném podniku provedou s využitím vybrané metody analýzu vnějšího prostředí podniku a budou diskutovat své výsledky s vyučujícím včetně zdůvodnění vybrané metody.
  • 8. Studenti na vybraném podniku provedou s využitím vybrané metody analýzu vnitřního prostředí podniku a budou diskutovat své výsledky s vyučujícím včetně zdůvodnění vybrané metody.
  • 9. Studenti na vybraném podniku provedou srovnání s konkurencí (benchmark) včetně využití metody vícekriteriální hodnocení variant a budou diskutovat své výsledky s vyučujícím.
  • 10. Studenti pro vybraný podnik sestaví SWOT matici a stanoví další strategii podniku s ohledem na jeho finanční stránku. Výsledky budou diskutovat s vyučujícím.
  • 11.-13. Prezentace seminární práce.
Literatura
    povinná literatura
  • SUCHÁNEK, Petr. Finanční management. Distanční studijní opora. 2. přepracované vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. 139 s.
    doporučená literatura
  • KISLINGEROVÁ, Eva a Jiří HNILICA. Finanční analýza : krok za krokem. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2008, xiii, 135. ISBN 9788071797135. info
  • SEDLÁČEK, Jaroslav. Účetní data v rukou manažera. 2. doplněné vydání. Praha: Computer Press, 2001, 220 s. business books. ISBN 80-7226-562-8. info
  • BRIGHAM, Eugene F., Michael C. EHRHARDT a Roland FOX. Financial management : theory & practice. EMEA edition. Hampshire: Cengage Learning, 2016, xiv, 622. ISBN 9781473729605. info
  • SUCHÁNEK, Petr. Podnikohospodářská analýza. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 136 s. ISBN 978-80-210-5412-7. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů, přičemž na přednáškách jsou rozebrány základní problémové okruhy, které jsou potom aplikovány na seminářích. Studenti si na semináře připravují jednotlivá témata zpracovaná na vybraném podniku, představují své dílčí výsledky a ty diskutují s ostatními studenty a vyučujícím. Na závěr semestru pak představují a obhajují výsledky své práce.
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou seminářů na kterých budou studenti průběžně zpracovávat data vybraného podniku, budou je analyzovat a u kolokvia potom tuto svou práci využijí při rozpravě nad ekonomickou situací podniku, jejími příčinami i zamýšleným řešením. Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.