MPH_RSMD Rozvoj sociokulturních a manažerských dovedností

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/2/0. 4 hodiny jedenkrát za 14 dní. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS (cvičící)
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MPH_RSMD/01: každé sudé úterý 9:20–12:45 S402, J. Procházka
MPH_RSMD/02: každé liché pondělí 14:35–18:00 S301, V. Kulhavý
MPH_RSMD/03: každé sudé úterý 9:20–12:45 S301, V. Kulhavý
MPH_RSMD/04: každé sudé pondělí 9:20–12:45 S301, V. Kulhavý
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/80, pouze zareg.: 0/80, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/80
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu Rozvoj sociokulturních a manažerských dovedností tvoří šest tématických celků. Úvodní část je zaměřena na prohlubování sebepoznávání podmiňující adekvátní autoregulaci a rozvoj osobnosti spolu se zvládáním psychické zátěže. Další část je věnována rozvíjení a tréninku komunikativních dovedností pro podnikatelskou a manažerskou praxi. Třetí část kurzu se orientuje na zvyšování efektivnosti práce manažera a zabývá se nároky kladenými na jeho osobnost. Čtvrtá část předmětu je věnována vedení pracovních týmů s důrazem na rozvoj kreativního řešení problémů a dále se zabývá zvyšováním sociální citlivosti pro posuzování druhých lidí a pro účinná jednání s nimi. Podrobněji je probíráno téma motivace lidského chování, zejména ovlivňování pracovní motivace a výkonnosti pracovníků. Další část předmětu se zabývá současnými problémy na trhu práce, způsoby uplatnění a problémy nedobrovolné ztráty práce. Závěrečná část kurzu vybavuje studenty - potenciální vedoucí pracovníky - poznatky o ekologické dimenzi řídící práce.

Hlavní cíle kurzu jsou:
- získat poznatky o sociokulturních a manažerských dovednostech potřebných pro řídící praxi
- získat poznatky o sebepoznávání podmiňující adekvátní autoregulaci a rozvoj osobnosti spolu se zvládáním psychické zátěže
- naučit se poznat osobnost partnera v interpersonálních kontaktech
- rozvinout komunikativní dovednosti pro podnikatelskou a manažerskou praxi
- naučit se vést pracovní tým s důrazem na kreativní řešení problémů
- zvýšení citlivosti pro posuzování druhých lidí a pro účinná jednání s nimi
- porozumět historickým proměnám lidské práce a její nezastupitelnosti v lidském životě
- identifikovat stresory ovlivňující zdraví jedince v pracovním prostředí
- porozumět roli a místu lidské kultury v přírodě
Osnova
  • I. Sebepoznávání a poznávání druhých
  • 1. Úvodní seminář - obsah a význam rozvoje sociokulturních a manažerských dovedností
  • *Sociálně psychologický výcvik - metody a techniky, seznámení se s obsahem kurzu *Očekávání účastníků kurzu *Organizační záležitosti, rozdělení témat prezentací *Představení účastníků kurzu – trénink prezentačních dovedností a práce se sociálními informacemi *Význam zpětné vazby pro osobní rozvoj. Diskuse nad škálami pro posuzování vystoupení *Vnímání a poznávání druhých lidí. První dojem. Empatie. Chyby a zkreslení při vnímání a poznávání druhých lidí. Metody prohlubování sebereflexe.
  • 2. Sebereflexí k sebepoznávání
  • *„Johariho okno“ – model osobnosti podle Joe Lufta a Harry Inghama. Pravidla zpětné vazby. Zpětná vazba v mezilidské komunikaci a její nácvik. *Technika myšlenkového mapování
  • II. Komunikační dovednosti manažera
  • 3. Verbální komunikace
  • *Praktické aspekty rétorických dovedností. Zásady úspěšné osobní prezentace. Metody posilování sebedůvěry. *Umění naslouchat. Technika kladení otázek.
  • 4. Pravidla úspěšného jednání s lidmi
  • *Zásady komunikace v organizaci (horizontální a vertikální úroveň) *Vedoucí pracovník a spolupracovníci – předkládání vlastního názoru a rozhodnutí, udělování kritiky a pochvaly , sdělování nepříjemných zpráv. *Vedení obtížných rozhovorů s lidmi (rozhovor na odchodnou, propouštění ze zaměstnání, disciplinární rozhovor, neplnění pracovních povinností, hodnotící rozhovor).
  • 5. Zásady správné argumentace
  • *Prezentace argumentů. Argumentační postupy.
  • 6. Asertivita jako strategie jednání
  • *Charakteristické znaky pasivního, agresivního, manipulativního a asertivního jednání. Příklady a jejich rozbor ve skupině. *Asertivní práva a dovednosti. *Nácvik technik zdravého sebeprosazení, asertivní etudy.
  • III. Osobnost vedoucího pracovníka
  • 7. Vůdcovství (leadership)
  • *Osobnost manažera - manažerské charisma *Vedení vs. řízení *Autorita vůdčí osobnosti, kdo je vůdcem? *Schopnost empatie, poskytování zpětné vazby
  • 8. Time management. Stres management.
  • *Techniky time managementu *Využívání osobního času (praktická cvičení) *Pracovní typy podle M. Friedmana a R. Rosenmana *Důsledky rodinné výchovy (manipulační pověry – „drivers“ a jejich vliv na způsob řízení času) *Prevence špatných návyků *Postup při stanovení, plánování a dosahování cílů
  • IV. Vedení lidí
  • 9. Pracovní motivace
  • *Motivace a výkon. Zásady stanovení pracovních cílů. Poskytování zpětné vazby. *Delegování pravomoci a odpovědnosti *Motivy pracovní spokojenosti *Motivace pracovního jednání v koncepcích řízení *Stimulace jako ovlivňování pracovní motivace a výkonnosti pracovníků *Motivační programy organizací
  • 10. Pracovní porada jako nástroj přímé komunikace s lidmi
  • *Význam efektivní porady *Zásady efektivní porady (příprava - plán a sestavení programu, role předsedajícího, typy účastníků, pravidla vedení porady , shrnutí výsledků a formulace závěrů)
  • 11. Týmová práce
  • *Význam týmové práce *Sestavování týmu, výběr účastníků *Komunikace v týmu *Charakteristika a rozvoj tvůrčího klimatu ve skupině *Kreativní řešení problémů
  • V. Aktuální témata
  • 12.Trh práce a nezaměstnanost
  • *Význam sebepoznání pro uplatnění se na trhu práce *Inventář a analýza osobních předpokladů (individuální aktivita) *Příprava na konkurzní řízení *Přijímací rozhovor *Psychologické důsledky ztráty práce. Nezaměstnanost a zdraví. *Rizikové skupiny nezaměstnaných *Nezaměstnanost a sociálně patologické jevy *Chování v nezaměstnanosti. Psychologické intervenční programy pro nezaměstnané.
  • 13. Ekologické aspekty v práci manažera
  • *Environmentální důsledky manažerských rozhodnutí *Zájmové skupiny a uplatňování jejich vlivu v otázkách životního prostředí *Systémové myšlení jako podpora manažerského rozhodování v komplexních otázkách životního prostředí *Čistší produkce (Cleaner production)
Literatura
    povinná literatura
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena, Josef ŠMAJS a Viktor KULHAVÝ. Rozvoj manažerských dovedností. Brno: Masarykova univerzita. 150 s. I. ISBN 80-210-3858-6. 2005. info
    doporučená literatura
  • WHETTEN, David A. a Kim S. CAMERON. Developing management skills : global edition. 8th ed. Boston: Pearson. 742 s. ISBN 9780273756057. 2011. info
  • HRONÍK, František. Manažerské příběhy. Vyd. 1. Brno: MotivPress. 191 s. ISBN 9788023993448. 2007. info
  • HAYES, Nicky. Psychologie týmové práce : strategie efektivního vedení týmů. Translated by Pavla Le Roch. Vyd. 1. Praha: Portál. 189 s. ISBN 8071789836. 2005. info
  • ŠULEŘ, Oldřich. Jak řídit a vést porady. 2. vyd. Brno: Computer Press. vii, 15. ISBN 8072264605. 2003. info
  • ŠULEŘ, Oldřich. Manažerské techniky. 1. vyd. Olomouc: Rubico. 152 s. ISBN 80-85839-87-3. 2003. info
  • Manažerské techniky II. Edited by Oldřich Šuleř. 1. vyd. Olomouc: Rubico. 212 s. ISBN 80-85839-19-9. 1997. info
  • 7 návyků vůdčích osobností pro úspěšný a harmonický život :návrat etiky charakteru. Edited by Stephen R. Covey, Translated by Stanislav Michalík. 1. vyd. Praha: PRAGMA. 329 s. ISBN 80-85213-41-9. 1994. info
Výukové metody
Při výuce se studenti zapojují do diskusí ve skupině, je využita metoda hraní rolí, studenti prezentují před publikem vybranou problematiku a dostávají zpětnou vazbu na svoje vystoupení. Jsou využívány modelové situace a diskutován jejich průběh. Student vypracovává v průběhu semestru seminární práci, na niž dostává zpětnou vazbu od statních studentů.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen kolokviem. Je vyžadována aktivní účast na seminářích a příprava na ně. Studenti zpracovávají v průběhu semestru jednu seminární práci v rozsahu 4-6 ns.
Závěrečné kolokvium, jehož součástí je písemná příprava na zadané otázky a následná rozprava. Student je v předmětu hodnocen prospěl - neprospěl.
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Informace učitele
Na základní kurz MPH_RSMD navazuje předmět "Manažerské dovednosti v praxi" (vyučující Mgr. Ing. Igor Ingršt), kde mají studenti další možnost rozvíjet se ve vybraných manažerských dovednostech. Není nutné absolvovat nejdříve základní kurz a poté pokročilý, student si sám může zvolit úroveň, kterou pokládá za vhodnou. Na základě aktivní účasti v základním kurzu může student získat doporučení vyučujícího pro kurz navazující.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.