MPH_SPOF Společenská odpovědnost firem

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Michal Jirásek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Radmila Štangová (cvičící)
Garance
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
St 16:00–16:50 P312, kromě St 15. 9., kromě St 3. 11.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_SPOF/01: St 17:00–17:50 S310, kromě St 15. 9., kromě St 3. 11., A. Klapalová
MPH_SPOF/02: St 18:00–18:50 S310, kromě St 15. 9., kromě St 3. 11., A. Klapalová
Předpoklady
Ačkoliv tento předmět nemá žádné prerekvizity, je znalost základních pojmů z marketingu a marketingové komunikace výhodou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvinout znalosti a schopnosti studentů v oblasti společenské odpovědnosti tak, aby byli schopni po jeho absolvování samostatně formulovat CSR strategii pro vybraný subjekt a vytvořit akční plán.
Výstupy z učení
Na konci tohoto předmětu bude student schopen:
- rozumět obsahu společenské odpovědnosti firem a jejího významu pro firmu;
- rozumět obsahu pojmu sociální podnikání a znát možné přístupy k tomu, jak vést sociální podnik;
- navrhnout na základě vize, mise a strategie firmy a na základě analýz prostředí vhodnou CSR strategii a zpracovat akční plán;
- popsat jednotlivé kroky implementace CSR do podnikového řízení a postup aplikovat na konkrétní případ;
- určit nejhodnější způsoby vyhodnocení efektivity navrhovaných aktivit;
- zvolit pro firmu nejvhodnější standard upravující její odpovědné chování a posoudit stupeň naplnění požadavků zvoleného standardu.
Osnova
  • Osnova témat:
  • - Společenská odpovědnost (firem) - základní pojmy a historický vývoj;
  • - Vztah mezi společenskou odpovědností a udržitelným rozvojem a růstem;
  • - Vztah mezi společenskou odpovědností a cirkulární ekonomikou;
  • - Vztah mezi společenskou odpovědností a podnikatelskou etikou;
  • - Sociální podnikání;
  • - Strategický přístup ke společenské odpovědnosti firem – koncept sdílených hodnot;
  • - Stakeholderovská teorie a společenská odpovědnost firem;
  • - Standardy upravující společensky odpovědné chování firmy;
  • - Řízení CSR v dodavatelském řetězci;
  • - Reportování o společenské odpovědnosti firem;
  • - Proces implementace společenské odpovědnosti do řízení podniku;
  • - Hodnocení výkonnosti společenské odpovědnosti firmy;
Literatura
    povinná literatura
  • HASKI-LEVENTHAL, Debbie. Strategic corporate social responsibility : tools & theories for responsible management. Edited by David L. Cooperrider. First edition. Los Angeles: Sage, 2018, xxx, 377. ISBN 9781473998018. info
  • CHANDLER, David. Strategic corporate social responsibility : sustainable value creation. Edition 4. Los Angeles: Sage, 2017, xxxvii, 44. ISBN 9781506310992. info
  • CHAHINE, T. Introduction to Social Entrepreneurship. CRC Press, 2016. ISBN 978-1-4987-1704-5. info
  • ALEXANDER, Paula. Corporate Social Irresponsibility. 1st edition. Routledge, 2015, 426 s. ISBN 0-415-72146-6. info
    doporučená literatura
  • WILLIAMS, E. Freya. Green giants : how smart companies turn sustainability into billion-dollar businesses. New York: AMACOM, American Management Association, 2015, ix, 278. ISBN 9780814436134. info
  • WILHELM, Kevin. Making sustainability stick : the blueprint for successful implementation. First edition. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, 2015, xi, 292. ISBN 9780134383040. info
  • PULLMAN, Madeleine a Margaret SAUTER. Sustainability delivered : designing socially and environmentally responsible supply chains. First edition. New York: Business expert press, 2012, 165 stran. ISBN 9781606493182. info
Výukové metody
Základní využité výukové metody jsou přednáška a seminář. V rámci přednášek jsou dále využity slovní a diskusní metody výuky. V rámci seminářů se využívají situační a inscenační metody výuky, což má za cíl propojit kognitivní učení s učením sociálním. Při prezentacích jednotlivých týmů se navíc využívá mechanismu nápodoby.

Metody hodnocení
Závěrečný písemný test, aktivita na seminářích - řešení úkolů a týmové projekty a jejich obhajoba. Závěrečný test tvoří 50% z celkového hodnocení (minimální počet bodů je v procentech 60%), týmový projekt tvoří taktéž 50% (kritéria hodnocení dle informací poskytnutých vyučujícími).
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.