PHPCHE Psychology for Economists

Faculty of Economics and Administration
Spring 2007
Extent and Intensity
2/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (lecturer)
PhDr. Petr Fiľo, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Mojmír Snopek (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Department of Business Management – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Dana Krejčí
Timetable
Mon 12:50–14:30 P101
  • Timetable of Seminar Groups:
PHPCHE/1: Mon 9:20–11:00 S301, M. Snopek
PHPCHE/10: Thu 11:05–12:45 S301, P. Fiľo
PHPCHE/11: Thu 15:30–17:05 S301, P. Fiľo
PHPCHE/12: Mon 14:35–16:15 S301, P. Fiľo
PHPCHE/2: Mon 11:05–12:45 S301, M. Snopek
PHPCHE/3: Mon 16:20–17:55 S301, P. Fiľo
PHPCHE/4: Tue 12:00–13:35 S311, P. Fiľo
PHPCHE/5: Tue 13:45–15:20 S311, M. Snopek
PHPCHE/6: Tue 15:30–17:05 S301, M. Snopek
PHPCHE/7: Wed 11:05–12:45 S301, M. Snopek
PHPCHE/8: Wed 12:50–14:30 S301, M. Snopek
PHPCHE/9: Thu 17:10–18:45 S301, P. Fiľo
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 220 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/220, only registered: 0/220, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/220
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Uvedení do studia psychologie začíná humanistickým přístupem k člověku jako osobnosti, jako subjektu a činiteli sociálních vztahů, s přihlédnutím k jeho determinaci biologické, jeho vazbám v mikro-, -mezo-, exo- a makrosystému prostředí, se zřetelem k celoživotnímu procesu vývoje. V úvodní části je vysvětlen problém fylogeneze a ontogeneze člověka, kterým uvádíme vlastní psychosomatické pojednání o vybraných otázkách lidské osobnosti. Od pojetí člověka jako bytosti přírodní a společenské přecházíme k výkladu vnitřního a vnějšího obrazu osobnosti, k problémům lidského prožívání a chování. Tento složitý komplex vnitřního světa člověka analyzujeme z hlediska motivace chování, osobnostní dynamiky, biologické rovnováhy i výkonových možností člověka. V osobnostně akcentovaném rozvrhu témat postupujeme k vývojovým změnám osobnosti, k metodám jejího psychologického poznání a k otázce kategorizace a rozpoznávání psychických poruch. Na závěr zařazujeme nejednoznačnou problematiku udržování aktivního duševního a tělesného zdraví. Výklad psychologické podstaty člověka je doplněn o pohled filozofický, kulturně-antropologický, medicínský a ekologický.
Syllabus (in Czech)
  • Tématický plán a obsahové zaměření přednášek (podle týdnů výuky): 1) Úvod do základů psychologie osobnosti Tradiční přístup. Současné poznatky interdisciplinárního přístupu z oblasti ekofilozofie, sociologie, antropologie, ekologie. 2) Lidská fylogeneze a ontogeneze Co je člověk a jak je biologicky podmíněn. Biologické základy psychiky. Činitelé utváření osobnosti. Dědičnost a prostředí. Procesy utváření osobnosti. Socializační vlivy. Člověk a příroda. Člověk a kultura. 3) Vnitřní obraz osobnosti Jak si uvědomujeme svět a sebe. Já - integrující činitel duševního života. Vznik a vývoj vědomí já. Sebepojetí - obraz sebe sama. Aspirace, aspirační úroveň. Sebehodnocení. 4) Vnější obraz osobnosti Chování - klíč k vnějšímu obrazu člověka. Způsoby chování. Základní dimenze chování. Vnější obraz člověka. Tělesné vzezření. Výrazové projevy. 5) Motivace lidského chování Problém motivace. Motivy v kontextu pracovních vztahů. Zdroje motivace. Motivy pracovní spokojenosti. Potřeba personalizace. Teoretické koncepce motivace. Překážky optimální pracovní motivace. 6) Biologická osobnostní dynamika Temperament. Pojetí temperamentu. Temperament a emoce. Typologie temperamentu. Biorytmy a osobnost. Chemismus organismu a psychika. Psychobiologický model temperamentu. 7) Dynamická rovnováha člověka Proces psychické adaptace. Adaptační dynamismy. Dynamismus naučené bezmocnosti. Dynamismus hledačské aktivity. Frustrace. Způsoby reagování na frustraci. Emoce jako prostředky adaptace. Vůle a adaptační zralost osobnosti. 8) Výkonové možnosti člověka Osobnostní předpoklady výkonu. Inteligence. Lidský mozek a jeho výkonnost. Funkce mozku a problém umělého intelektu. Tvořivost. Změny produktivity práce a tvořivé činnosti. Změny pracovních schopností v průběhu stárnutí. 9) Člověk a jeho orientace ve světě Člověk jako otevřený kognitivní systém. Člověk jako poznávací subjekt - součást různých ekosystémů a kultury. Poznávací projevy a jejich interaktivní funkce ve struktuře osobnosti. 10) Ontogeneze lidské psychiky Fylogeneze, ontogeneze, aktuální geneze. Ontogeneze lidské psychiky. Psychika jako evoluční proces. Periodizace životní dráhy člověka. Senzitivní vývojová období. 11) Metody poznávání člověka Pozorování. Rozhovor. Anamnéza. Psychologické testy výkonové a osobnostní. Studium člověka v pracovní činnosti. 12) Patologie duševního života Příčiny duševních poruch. Klasifikace duševních poruch. Poruchy prožívání. Poruchy chování. Poruchy intelektu. Toxikománie, alkoholismus, gamblerství. 13) Zdroje lidského zdraví Smysl životosprávných korekcí. Člověk jako psychosomatická jednota. Význam pozitivního myšlení. Adaptace člověka v náročných situacích. Stres a jeho vliv na výkonnost člověka. Psychosomatické reakce na stresy. Reichovy zóny. Pohybové a dechové korekce zátěží. Protistresová organizace myšlení.
Literature
  • Buchtová, Božena. Člověk - psychosomatická bytost : k problému lidské sebereflexe [Buchtová, 2001]. 3. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2003,. 223 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-210-2730-4.
Assessment methods (in Czech)
Zpracování a prezentace seminární práce. Závěrečný písemný test se zadáním tří otázek s volnou možností odpovědi a časovým limitem půl hodiny. Test je hodnocen klasifikační stupnicí A až F - podmínkou úspěšnosti je, že žádná z otázek nemůže být hodnocena známkou F.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: 10 pouze přednáška
The course is also listed under the following terms Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/spring2007/PHPCHE