PVMAVS Marketing ve veřejném sektoru II.

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Zuzana Prouzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PVMAVS/1: St 12:50–14:30 P201, Z. Prouzová, S. Škarabelová
PVMAVS/2: St 14:35–16:15 P201, Z. Prouzová, S. Škarabelová
PVMAVS/3: St 14:35–16:15 P303, S. Škarabelová
Předpoklady
PVEKNO Ekonomika nezisk. organizací && PVEVSE Ekonomika veřejného sektoru
Předmět je určen pro denní magisterské, resp. mavazující magisterské studenty oboru Veřejná ekonomie a Management v kultuře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 130 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/130, pouze zareg.: 0/130, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/130
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na procvičuje poznatky získané studiem předmět Marketing ve veřejném sektoru I.
Studenti budou prakticky umět na příkladu vybrané NNO sestavit: SWOT analýzu;
Matici šíře sortimentu;
Ansoffovu matici;
Poziční mapu;
Fundrasingový plán;
Komunikačníc plán;
Plán sponzorství;
PR-audit;
Mediální plán;
Strategický plán
Osnova
  • Tématický plán seminářů
  • 1.Základní informace o předmětu a řešení případových studií. Rozdělení do týmů. + Základy marketingu, historie marketingu, obsah marketingu, orientace marketingu. Oprávněnost marketingu ve veřejném sektoru. Marketing veřejných služeb. Specifika marketingu veřejného (neziskového) sektoru.
  • 2.Marketingový mix v ziskovém marketingu – produkt, price, place, promotion a jejich charakteristika. Rozšíření marketingového mixu ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, pohled různých teoretických škol. Marketingový postup pro neziskové organizace a jeho jednotlivé kroky. Tržní segmentace. SWOT analýza a marketingový výzkum. + samostudium internetových stránek vybrané neziskové organizace.
  • 3.Přednáška vedoucího pracovníka vybrané neziskové organizace – základní informační zdroj pro práci během semestru.
  • 4.Prezentace plus minus matice SWOT analýzy vybrané neziskové organizace. + Marketing nehmotného produktu. Vlastnosti služeb. Životní cyklus produktu. Strategie produktu služby, matice šíře sortimentu. Význam značky.
  • 5.Prezentace matice šíře sortimentu vybrané neziskové organizace. + Marketingové strategické plánování. Jednotlivé marketingové strategie. Bonstonský diagram, Ansoffova matice, ABC model. Positioning a Repositioning.
  • 6.Prezentace Ansoffovy matice a poziční mapy vybrané neziskové organizace. + Komunikace v marketingu – interní, externí a interaktivní marketing. Informační šumy a marketing. Veřejnost a veřejné mínění. Veřejné mínění a komunikace jako východisko úspěšných PR. Prostředky práce s veřejností. Zvláštní prostředky komunikace. Lobbing.
  • 7.Prezentace plánu komunikační kampaně vybrané neziskové organizace + Public Relation a jejich okolí. Hlavní cíle v práci s veřejností. Perspektivy Public Relations ve veřejném sektoru. Public affairs – nová reklamní strategie. Zavedení systematické práce s veřejností. Kampaně v Public Relations – analýza, tvorba projektu, realizace kampaní, plán komunikace a komunikačních prostředků.
  • 8.Prezentace PR-auditu vybrané neziskové organizace + Nástroj marketingové komunikace - Reklama: Druhy reklamy. Stadia tvorby reklamní kampaně. Kreativní strategie. Mediální plánování. Psychologie reklamy.
  • 9.Prezentace mediálního plánu vybrané neziskové organizace + Nástroje marketingové komunikace - Sponzorství: Sponzorství versus dárcovství. Trendy ve sponzorství. Plánování sponzorství. Typy sponzorství.
  • 10.Prezentace plánu sponzorství vybrané neziskové organizace + Fundraising: definice, podstata fundraisingu, fundraisingové portfolio, medoty fundraisingu. Firemní a individuální dárcovství, práce s dárci. Společenská zodpovědnost firem a sociální marketing. Zdroje Evropské unie – Strukturální fondy.
  • 11.Prezentace fundraisingového plánu vybrané neziskové organizace. + Strategické plánování – jeho podstata, přínosy, obavy a omezení. Příprava procesu. Možné analýzy. Tvorba strategie. Naplňování strategie.
  • 12.Prezentace organizace tvorby strategického plánu vybrané neziskové organizace + New Public Management – alternativní řízení institucí veřejného sektoru. Teoretické zdroje NPM. Trendy, prostředky a cíle New Public Managementu.
  • 13.Závěrečné odevzdání práce za celý tým a závěrečná prezentace – seminární práce v elektronické i tištěné podobě pro potřeby vybrané neziskové organizace.
Literatura
  • Škarabelová, Simona. Marketing ve veřejném sektorou. Brno: MU, 2007. DSO a elektronická skripta.
  • PELSMACKER, Patrick de. Marketingová komunikace. Translated by Vlasta Šafaříková. Praha: Grada, 2003, 581 s. ISBN 8024702541. info
  • JANEČKOVÁ, Lidmila a Miroslava VAŠTÍKOVÁ. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 179 s. ISBN 8071699950. info
  • SMITH, P. R. Moderní marketing. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2000, xxiv, 518. ISBN 8072262521. info
  • HANNAGAN, Tim J. Marketing pro neziskový sektor. Translated by Jana Novotná. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1996, 205 s. ISBN 80-85943-07-7. info
Metody hodnocení
práce týmu celý semestr, písemná podoba seminární práce a její závěrečná prezentace
Navazující předměty
Informace učitele
Semináře probíhají obsahově podle uvedených tématických okruhů. Studenti pracují celý semestr v týmech max. po 8 lidech a z hodiny na hodinu zpracovávají pro vybranou neziskovou organizaci ve městě Brně formou případových studií podklady pro marketingové strategické plánování.
The content of class exercises follows the above-mentioned thematic blocks. Students work all semester in teams consisting of 8 members at most. Students process materials for marketing strategic planning for a chosen non-profit organisation in Brno in the form of case studies every week.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Pro zápis tohoto předmětu není nutné absolvovat předmět Marketing ve veřejném sektoru I.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008.

PVMAVS Marketing ve veřejném sektoru II.

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Zuzana Prouzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PVMAVS/1: St 12:50–14:30 P201, Z. Prouzová, S. Škarabelová
PVMAVS/2: St 14:35–16:15 P201, Z. Prouzová, S. Škarabelová
PVMAVS/3: St 14:35–16:15 P303, S. Škarabelová
Předpoklady
PVEKNO Ekonomika nezisk. organizací && PVEVSE Ekonomika veřejného sektoru
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Marketing ve veřejném sektoru II(PVMAVS) Kurs navazuje na poznatky z marketingu přednášeného na I. stupni studia, přičemž absolvování Marketingu ve veřejném sektoru není nutným předpokladem pro absolvování kursu. Přednášky nejsou v rozsahu výuky. Práce v seminářích probíhá formou týmové práce – příprava podkladů pro marketingové plánování a marketingovou strategii vybrané neziskové organizace (dále NO). Výsledky týmové práce jsou z hodiny na hodinu prezentovány zástupcem týmu. Týmy jsou tvořeny max. 8mi lidmi a mají svého vedoucího. Ten určuje a rozděluje práci v týmu, organizuje a řídí celý tým. Teorie pro práci na seminářích je známa buď z Marketingu ve veřejném sektoru I. nebo musí být samostatně dostudována z hodiny na hodinu ze skript. Průběh seminářů: Na každý seminář se povinně dostaví alespoň jeden zástupce týmu, aby za celý tým odprezentoval řešení případové studie z minulé hodiny, a současně vyslechl zadání další případové studie na hodinu následující. Je však vítána přítomnost všech členů, kteří budou pracovat na úkolu pro příští prezentaci. Práce všech členů týmu je z výsledné práce poznat. Pokud však nebude příprava na další seminář, tj. zpracování dalšího úkolu pro organizaci, probíhat na semináři, je nutné, aby se tým sešel mimo výuku. Rozdělení práce v týmu je záležitost vedoucího týmu.
Osnova
  • S 1 Základní informace o výuce, průběhu seminářů a podmínky pro udělení zápočtu. Rozdělení do týmů. Na další hodinu studium internetových stránek příslušných organizací. S 2 Základní informační hodina o organizaci, jejíž problematika bude zpracovávána formou případových studií v následujících hodinách. 1. skupina st 12.50-14.20 P4 – AISEC http://www.aiesec.cz/brno/ 2. skupina st 14.35 - 16.05 P4 – Ekologický právní servis http://www.eps.cz/php/index.php 3. skupina st 14.35 - 16.05 P9 - Masarykova univerzita http://www.muni.cz S 3 Konečné rozdělení do týmů. Teorie potřebná pro seminář: 1. a 2. kapitola skript - Základy marketingu a marketingový postup neziskových organizací. Obsah marketingu. Specifika marketingu ve veřejném, resp. neziskovém sektoru. Práce na semináři: Tvorba SWOT analýzy vybrané organizace a rozpracování plus minus matice SWOT analýzy. S 4 Teorie potřebná pro seminář: 3. kapitola skript - Marketing nehmotného produktu a marketingové strategie. Proč je marketing nehmotného produktu složitější. Životní cyklus produktu. Práce na semináři: Prezentace plus minus matice SWOT analýzy dané NO. Tvorba matice šíře sortimentu dané organizace. S 5 Teorie potřebná pro seminář: 4. kapitola skript - Strategické marketingové plánování. Vytváření strategií. – strategie zaměřené na růst organizace, směřující k dosažení konkurenční výhody a na vývoj portfolia. Strategie pozitioningu. Práce na semináři: Prezentace matice šíře sortimentu dané NO. Tvorba Ansoffovy matice a poziční mapy dané NO. S 6 Teorie potřebná pro seminář: 5 a 6. kapitola skript - Marketingová komunikace. Informační šumy a marketing. Komunikace – východisko úspěšných Public Relations. Public Relations a jejich okolí. Veřejné mínění a komunikace. Kampaně v Public Relations. Práce na semináři: Prezentace Ansoffovy matice a poziční mapy dané NO. Tvorba plánu komunikační kampaně dané NO. S7 Teorie potřebná pro seminář: 7. kapitola skript - Reklama v marketingové komunikaci a mediální plánování. Práce na semináři: Prezentace plánu komunikační kampaně dané NO. Tvorba mediálního plánu dané NO. S 8 Teorie potřebná pro seminář: 8. kapitola skript - Sponzorství v marketingové komunikaci. Jak funguje sponzorství. Typy sponzorství. Práce na semináři: Prezentace mediálního plánu dané NO. Tvorba plán sponzorství dané NO. S 9 Teorie potřebná pro seminář: 9. kapitola skript - Fundraising a jeho význam v řízení organizací veřejného sektoru. Metody fundraisingu. Fundraisingový plán. Práce na semináři: Prezentace plánu sponzorství dané NO. Tvorba fundraisingového plánu dané NO. S 10 Teorie potřebná pro seminář: 10. kapitola skript - Strategické plánování v neziskových organizacích. Práce na semináři: Prezentace fundraisingového plánu dané NO. Tvorba plánu postupu strategického plánu dané NO. S 11 Práce na semináři: Prezentace strategického plánu dané NO S12 Práce na semináři: Příprava závěrečné, společné prezentace práce představitelům organizace, dokončování práce. S 13 Prezentace výsledků představitelům organizace, udělení známek.
Literatura
  • Hannagan, Tim, J. Marketing pro neziskový sektor.Management Press, Praha 1996. ISBN 80-85943-07-7
  • Janečková, L. Vaštíková, M. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada 2002, ISNB 80-7169-995-0
  • ŠKARABELOVÁ, Simona. Marketing ve veřejném sektoru. první. Brno: MU, 2007, 201 s. elektronické skriptum. ISBN 9788021042926. info
Metody hodnocení
Předpoklady ke zkoušce: -týmová práce (každý je členem jednoho týmu s max. 8 lidmi) -aktivní příprava na seminář, aktivita na semináři, -prezentace týmové práce na každém semináři, přičemž se v ní vystřídají všichni členové týmu, -závěrečná, společná prezentace pro představitele organizace, -souhrn všech případových studií, resp.osmi řešených problémů do jednoho uceleného dokumentu, vč. jeho odevzdání za tým, jak v elektronické (odevzdávárna v ISu) tak v tištěné podobě pro potřeby NO.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Pro zápis tohoto předmětu není nutné absolvovat předmět Marketing ve veřejném sektoru I.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009.

PVMAVS Marketing ve veřejném sektoru II.

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PVMAVS/1: St 12:50–14:30 P201, S. Škarabelová
PVMAVS/2: St 14:35–16:15 P201, S. Škarabelová
Předpoklady
PVEKNO Ekonomika nezisk. organizací && PVEVSE Ekonomika veřejného sektoru
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 56 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/56, pouze zareg.: 0/56, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/56
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Marketing ve veřejném sektoru (PVMAVS) Kurs navazuje na poznatky z marketingu přednášeného na I. stupni studia, přičemž klade důraz na vystihnutí specifik marketingu veřejného, resp. neziskového sektoru. Pozornost se kromě analýzy jednotlivých marketingových kroků, které se doporučují při práci ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, věnuje také aktuálnímu "marketing - managementu", marketingovému systému organizace a Fribourskému modelu managementu pro neziskové organizace, který je předmětem studií na partnerské univerzitě ve švýcarském Fribourgu. Dále budou posluchači seznámeni s teorií i praxí komunikace, PR, reklamy, public affairs, fundraisingu (získávání peněz pro neziskové organice) a New Public Managementu, zabývajícího se aktuálními trendy efektivního řízení veřejné správy. Celý předmět je pojímán tak, aby především prostřednictvím případových studií naučil studenty uplatňovat marketingové myšlení a marketingové postupy ve všech oblastech veřejného sektoru. Požadavek k zápočtu: 70 % aktivní účast na semináři a zápočtová písemka
Osnova
  • Marketing ve veřejném sektoru (PVMAVS) Předmět navazuje na poznatky z marketingu přednášeného na I. stupni studia, přičemž klade důraz na vystihnutí specifik marketingu veřejného, resp. neziskového sektoru. Pozornost se kromě analýzy jednotlivých marketingových kroků, které se doporučují při práci ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, věnuje také aktuálnímu "marketing - managementu", marketingovému systému organizace a Fribourskému modelu managementu pro neziskové organizace, který je předmětem studií na partnerské univerzitě ve švýcarském Fribourgu. Dále budou posluchači seznámeni s teorií i praxí komunikace, PR, reklamy, public affairs, fundraisingu (získávání peněz pro neziskové organice) a New Public Managementu, zabývajícího se aktuálními trendy efektivního řízení veřejné správy. Celý předmět je pojímán tak, aby především prostřednictvím případových studií naučil studenty uplatňovat marketingové myšlení a marketingové postupy ve všech oblastech veřejného sektoru. Požadavek k zápočtu: 70 % aktivní účast na semináři a zápočtová písemka
Literatura
  • Hannagan, Tim, J. Marketing pro neziskový sektor.Management Press, Praha 1996. ISBN 80-85943-07-7
  • Janečková, L. Vaštíková, M. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada 2002, ISNB 80-7169-995-0
Metody hodnocení
Týmová práce - vypracovávání případových studií na seminářích. Požadavek k zápočtu: 70 % aktivní účast na semináři a zápočtová písemka
Informace učitele
http://www.econ.muni.cz/~simona
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Pro zápis tohoto předmětu není nutné absolvovat předmět Marketing ve veřejném sektoru I.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009.

PVMAVS Marketing ve veřejném sektoru II.

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PVMAVS/1: St 12:50–14:30 P201, S. Škarabelová
PVMAVS/2: St 14:35–16:15 P201, S. Škarabelová
Předpoklady
PVEKNO Ekonomika nezisk. organizací && PVEVSE Ekonomika veřejného sektoru
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Marketing ve veřejném sektoru (PVMAVS) Kurs navazuje na poznatky z marketingu přednášeného na I. stupni studia, přičemž klade důraz na vystihnutí specifik marketingu veřejného, resp. neziskového sektoru. Pozornost se kromě analýzy jednotlivých marketingových kroků, které se doporučují při práci ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, věnuje také aktuálnímu "marketing - managementu", marketingovému systému organizace a Fribourskému modelu managementu pro neziskové organizace, který je předmětem studií na partnerské univerzitě ve švýcarském Fribourgu. Dále budou posluchači seznámeni s teorií i praxí komunikace, PR, reklamy, public affairs, fundraisingu (získávání peněz pro neziskové organice) a New Public Managementu, zabývajícího se aktuálními trendy efektivního řízení veřejné správy. Celý předmět je pojímán tak, aby především prostřednictvím případových studií naučil studenty uplatňovat marketingové myšlení a marketingové postupy ve všech oblastech veřejného sektoru. Požadavek k zápočtu: 70 % aktivní účast na semináři a zápočtová písemka
Literatura
  • Hannagan, Tim, J. Marketing pro neziskový sektor.Management Press, Praha 1996. ISBN 80-85943-07-7
  • Janečková, L. Vaštíková, M. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada 2002, ISNB 80-7169-995-0
Metody hodnocení
Týmová práce - vypracovávání případových studií na seminářích.
Informace učitele
http://www.econ.muni.cz/~simona
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Pro zápis tohoto předmětu není nutné absolvovat předmět Marketing ve veřejném sektoru I.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.

PVMAVS Marketing ve veřejném sektoru

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2005
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc. (přednášející)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Fuksová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PVMAVS/1: St 12:50–14:30 P201, J. Rektořík, S. Škarabelová
PVMAVS/2: St 15:30–17:05 P201, J. Rektořík, S. Škarabelová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 110 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/110, pouze zareg.: 0/110, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/110
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Marketing ve veřejném sektoru (PVMAVS) Kurs navazuje na poznatky z marketingu přednášeného na I. stupni studia, přičemž klade důraz na vystihnutí specifik marketingu veřejného, resp. neziskového sektoru. Pozornost se kromě analýzy jednotlivých marketingových kroků, které se doporučují při práci ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, věnuje také aktuálnímu "marketing - managementu", marketingovému systému organizace a Fribourskému modelu managementu pro neziskové organizace, který je předmětem studií na partnerské univerzitě ve švýcarském Fribourgu. Dále budou posluchači seznámeni s teorií i praxí komunikace, PR, reklamy, public affairs, fundraisingu (získávání peněz pro neziskové organice) a New Public Managementu, zabývajícího se aktuálními trendy efektivního řízení veřejné správy. Celý předmět je pojímán tak, aby především prostřednictvím případových studií naučil studenty uplatňovat marketingové myšlení a marketingové postupy ve všech oblastech veřejného sektoru. Požadavek k zápočtu: 70 % aktivní účast na semináři a zápočtová písemka
Literatura
  • Hannagan, Tim, J. Marketing pro neziskový sektor.Management Press, Praha 1996. ISBN 80-85943-07-7
  • Janečková, L. Vaštíková, M. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada 2002, ISNB 80-7169-995-0
Metody hodnocení
Týmová práce - vypracovávání případových studií na seminářích.
Informace učitele
http://www.econ.muni.cz/~simona
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.

PVMAVS Marketing ve veřejném sektoru

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2004
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc. (přednášející)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Fuksová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PVMAVS/01: St 13:45–15:20 S309, S. Škarabelová
PVMAVS/02: St 15:30–17:05 P201, S. Škarabelová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 58 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/58, pouze zareg.: 0/58, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/58
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Marketing ve veřejném sektoru (PVMAVS) Kurs navazuje na poznatky z marketingu přednášeného na I. stupni studia, přičemž klade důraz na vystihnutí specifik marketingu veřejného, resp. neziskového sektoru. Pozornost se kromě analýzy jednotlivých marketingových kroků, které se doporučují při práci ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, věnuje také aktuálnímu "marketing - managementu", marketingovému systému organizace a Fribourskému modelu managementu pro neziskové organizace, který je předmětem studií na partnerské univerzitě ve švýcarském Fribourgu. Dále budou posluchači seznámeni s teorií i praxí komunikace, PR, reklamy, public affairs, fundraisingu (získávání peněz pro neziskové organice) a New Public Managementu, zabývajícího se aktuálními trendy efektivního řízení veřejné správy. Celý předmět je pojímán tak, aby především prostřednictvím případových studií naučil studenty uplatňovat marketingové myšlení a marketingové postupy ve všech oblastech veřejného sektoru. Požadavek k zápočtu: 70 % aktivní účast na semináři a zápočtová písemka
Literatura
  • Hannagan, Tim, J. Marketing pro neziskový sektor.Management Press, Praha 1996. ISBN 80-85943-07-7
  • Janečková, L. Vaštíková, M. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada 2002, ISNB 80-7169-995-0
Metody hodnocení
Týmová práce - vypracovávání případových studií na seminářích.
Informace učitele
http://www.econ.muni.cz/~simona
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.

PVMAVS Marketing ve veřejném sektoru

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2003
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. JUDr. Ivan Malý, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Fuksová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PVMAVS/01: St 15:30–17:05 P201, S. Škarabelová
PVMAVS/02: St 17:10–18:45 P201, S. Škarabelová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 85 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/85, pouze zareg.: 0/85, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/85
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Marketing ve veřejném sektoru (PVMAVS) Kurs navazuje na poznatky z marketingu přednášeného na I. stupni studia, přičemž klade důraz na vystihnutí specifik marketingu veřejného, resp. neziskového sektoru. Pozornost se kromě analýzy jednotlivých marketingových kroků, které se doporučují při práci ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, věnuje také aktuálnímu "marketing - managementu", marketingovému systému organizace a Fribourskému modelu managementu pro neziskové organizace, který je předmětem studií na partnerské univerzitě ve švýcarském Fribourgu. Dále budou posluchači seznámeni s teorií i praxí komunikace, PR, reklamy, public affairs, fundraisingu (získávání peněz pro neziskové organice) a New Public Managementu, zabývajícího se aktuálními trendy efektivního řízení veřejné správy. Celý předmět je pojímán tak, aby především prostřednictvím případových studií naučil studenty uplatňovat marketingové myšlení a marketingové postupy ve všech oblastech veřejného sektoru. Požadavek k zápočtu: 70 % aktivní účast na semináři a zápočtová písemka
Literatura
  • Hannagan, Tim, J. Marketing pro neziskový sektor.Management Press, Praha 1996. ISBN 80-85943-07-7
  • Janečková, L. Vaštíková, M. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada 2002, ISNB 80-7169-995-0
Metody hodnocení
Týmová práce - vypracovávání případových studií na seminářích.
Informace učitele
http://www.econ.muni.cz/~simona
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.

PVMAVS Marketing ve veřejném sektoru

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2002
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. JUDr. Ivan Malý, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Fuksová
Rozvrh
St 14:35–16:15 P106
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Marketing ve veřejném sektoru (PVMAVS) Kurs navazuje na poznatky z marketingu přednášeného na I. stupni studia, přičemž klade důraz na vystihnutí specifik marketingu veřejného, resp. neziskového sektoru. Pozornost se kromě analýzy jednotlivých marketingových kroků, které se doporučují při práci ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, věnuje také aktuálnímu "marketing - managementu", marketingovému systému organizace a Fribourskému modelu managementu pro neziskové organizace, který je předmětem studií na partnerské univerzitě ve švýcarském Fribourgu. Dále budou posluchači seznámeni s teorií i praxí komunikace, PR, reklamy, public affairs, fundraisingu (získávání peněz pro neziskové organice) a New Public Managementu, zabývajícího se aktuálními trendy efektivního řízení veřejné správy. Celý předmět je pojímán tak, aby především prostřednictvím případových studií naučil studenty uplatňovat marketingové myšlení a marketingové postupy ve všech oblastech veřejného sektoru. Požadavek k zápočtu: 70 % aktivní účast na semináři a zápočtová písemka
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.

PVMAVS Marketing ve veřejném sektoru II.

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2010

Předmět se v období jaro 2010 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Zuzana Prouzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Předpoklady
PVEKNO Ekonomika nezisk. organizací && PVEVSE Ekonomika veřejného sektoru
Předmět je určen pro denní magisterské, resp. mavazující magisterské studenty oboru Veřejná ekonomie a Management v kultuře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na procvičuje poznatky získané studiem předmět Marketing ve veřejném sektoru I.
Studenti budou prakticky umět na příkladu vybrané NNO sestavit: SWOT analýzu;
Matici šíře sortimentu;
Ansoffovu matici;
Poziční mapu;
Fundrasingový plán;
Komunikačníc plán;
Plán sponzorství;
PR-audit;
Mediální plán;
Strategický plán
Osnova
  • Tématický plán seminářů
  • 1.Základní informace o předmětu a řešení případových studií. Rozdělení do týmů. + Základy marketingu, historie marketingu, obsah marketingu, orientace marketingu. Oprávněnost marketingu ve veřejném sektoru. Marketing veřejných služeb. Specifika marketingu veřejného (neziskového) sektoru.
  • 2.Marketingový mix v ziskovém marketingu – produkt, price, place, promotion a jejich charakteristika. Rozšíření marketingového mixu ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, pohled různých teoretických škol. Marketingový postup pro neziskové organizace a jeho jednotlivé kroky. Tržní segmentace. SWOT analýza a marketingový výzkum. + samostudium internetových stránek vybrané neziskové organizace.
  • 3.Přednáška vedoucího pracovníka vybrané neziskové organizace – základní informační zdroj pro práci během semestru.
  • 4.Prezentace plus minus matice SWOT analýzy vybrané neziskové organizace. + Marketing nehmotného produktu. Vlastnosti služeb. Životní cyklus produktu. Strategie produktu služby, matice šíře sortimentu. Význam značky.
  • 5.Prezentace matice šíře sortimentu vybrané neziskové organizace. + Marketingové strategické plánování. Jednotlivé marketingové strategie. Bonstonský diagram, Ansoffova matice, ABC model. Positioning a Repositioning.
  • 6.Prezentace Ansoffovy matice a poziční mapy vybrané neziskové organizace. + Komunikace v marketingu – interní, externí a interaktivní marketing. Informační šumy a marketing. Veřejnost a veřejné mínění. Veřejné mínění a komunikace jako východisko úspěšných PR. Prostředky práce s veřejností. Zvláštní prostředky komunikace. Lobbing.
  • 7.Prezentace plánu komunikační kampaně vybrané neziskové organizace + Public Relation a jejich okolí. Hlavní cíle v práci s veřejností. Perspektivy Public Relations ve veřejném sektoru. Public affairs – nová reklamní strategie. Zavedení systematické práce s veřejností. Kampaně v Public Relations – analýza, tvorba projektu, realizace kampaní, plán komunikace a komunikačních prostředků.
  • 8.Prezentace PR-auditu vybrané neziskové organizace + Nástroj marketingové komunikace - Reklama: Druhy reklamy. Stadia tvorby reklamní kampaně. Kreativní strategie. Mediální plánování. Psychologie reklamy.
  • 9.Prezentace mediálního plánu vybrané neziskové organizace + Nástroje marketingové komunikace - Sponzorství: Sponzorství versus dárcovství. Trendy ve sponzorství. Plánování sponzorství. Typy sponzorství.
  • 10.Prezentace plánu sponzorství vybrané neziskové organizace + Fundraising: definice, podstata fundraisingu, fundraisingové portfolio, medoty fundraisingu. Firemní a individuální dárcovství, práce s dárci. Společenská zodpovědnost firem a sociální marketing. Zdroje Evropské unie – Strukturální fondy.
  • 11.Prezentace fundraisingového plánu vybrané neziskové organizace. + Strategické plánování – jeho podstata, přínosy, obavy a omezení. Příprava procesu. Možné analýzy. Tvorba strategie. Naplňování strategie.
  • 12.Prezentace organizace tvorby strategického plánu vybrané neziskové organizace + New Public Management – alternativní řízení institucí veřejného sektoru. Teoretické zdroje NPM. Trendy, prostředky a cíle New Public Managementu.
  • 13.Závěrečné odevzdání práce za celý tým a závěrečná prezentace – seminární práce v elektronické i tištěné podobě pro potřeby vybrané neziskové organizace.
Literatura
  • Škarabelová, Simona. Marketing ve veřejném sektorou. Brno: MU, 2007. DSO a elektronická skripta.
  • PELSMACKER, Patrick de. Marketingová komunikace. Translated by Vlasta Šafaříková. Praha: Grada, 2003, 581 s. ISBN 8024702541. info
  • JANEČKOVÁ, Lidmila a Miroslava VAŠTÍKOVÁ. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 179 s. ISBN 8071699950. info
  • SMITH, P. R. Moderní marketing. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2000, xxiv, 518. ISBN 8072262521. info
  • HANNAGAN, Tim J. Marketing pro neziskový sektor. Translated by Jana Novotná. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1996, 205 s. ISBN 80-85943-07-7. info
Metody hodnocení
práce týmu celý semestr, písemná podoba seminární práce a její závěrečná prezentace
Navazující předměty
Informace učitele
Semináře probíhají obsahově podle uvedených tématických okruhů. Studenti pracují celý semestr v týmech max. po 8 lidech a z hodiny na hodinu zpracovávají pro vybranou neziskovou organizaci ve městě Brně formou případových studií podklady pro marketingové strategické plánování.
The content of class exercises follows the above-mentioned thematic blocks. Students work all semester in teams consisting of 8 members at most. Students process materials for marketing strategic planning for a chosen non-profit organisation in Brno in the form of case studies every week.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Pro zápis tohoto předmětu není nutné absolvovat předmět Marketing ve veřejném sektoru I.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.