PHMARI Marketing I

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2008
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Ivana Jašková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Ivana Jašková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Eva Švandová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Klára Kašparová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Rozvrh
Út 14:35–16:15 P101
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PHMARI/1: Út 7:40–9:15 P103, I. Jašková, E. Švandová
PHMARI/2: Út 12:50–14:30 S310, I. Jašková, E. Švandová
PHMARI/3: Čt 18:00–19:35 S311, I. Jašková, E. Švandová
PHMARI/4: Čt 14:35–16:15 S310, I. Jašková, E. Švandová
PHMARI/5: Čt 16:20–17:55 S308, I. Jašková, E. Švandová
PHMARI/6: Út 10:15–11:50 S311, I. Jašková, E. Švandová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 173 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/173, pouze zareg.: 0/173, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/173
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Marketing I. navazuje na znalosti získané v kurzech ekonomie, sociologie, psychologie, informatiky, nauky o podniku a managementu. Kurz seznamuje s vývojem koncepcí marketingového řízení a různými náhledy na marketing z hlediska jeho poslání a cílů. Pozornost je dále věnována jednotlivým analýzám prostředí, ve kterém se podnik pohybuje, otázkám kupního chování spotřebitele, jednotlivým nástrojům marketingového mixu a problematice jeho řízení na globálních trzích. Speciální pozornost je také kladena na vysvětlení zpracování marketingového plánu, ve kterém se uplatní všechny získané poznatky z tohoto předmětu. Samotný předmět je rozdělen na dvě části – přednášky, kde se vyučující věnuje výše zmíněným okruhům a doplňuje je o informace jdoucí nad rámec základní literatury a semináře, kde vyučující očekává diskusi nad jednotlivými případovými studiemi a aktuálními marketingovými problémy. Cílem tohoto předmětu je vysvětlit studentům jednotlivé pohledy na marketingové řízení, na marketing obecně a na jeho jednotlivé typy. Dalším cílem je seznámit je s jednotlivými prvky marketingového mixu včetně jeho problematiky řízení. Posledním z cílů předmětu je napomoci studentům získat znalosti a techniky potřebné pro sestavení marketingového plánu.
Osnova
  • Přednáška I. – Marketing – uvedení do problematiky (vývoj názorů na funkci marketingu, jednotlivé koncepce marketingového řízení, různé typy marketingu, problematika marketingového mixu) Přednáška II. – Prostředí podniku (rozdíl mezi makro- a mikroprostředím, detailní vysvětlení faktorů makroprostředí podniku, detailní vysvětlení faktorů mikroprostředí podniku, vysvětlení příslušných analýz (SWOT analýza, STEP analýza, Porterova analýza pěti konkurenčních sil)) Přednáška III. – Koncepce cíleného marketingu (segmentace, targeting, positioning) Přednáška IV. – Sestavení marketingového plánu (objasnění důležitosti sestavování marketingového plánu, vysvětlení struktury marketingového plánu, vysvětlení sestavení marketingového plánu na reálné marketingové kampani) Přednáška V. – Marketingový výzkum (marketingový informační systém a jeho vztah k marketingovému výzkumu, význam marketingového výzkumu, jednotlivé typy výzkumů a jejich výhody a nevýhody, jednotlivé metody a techniky marketingového výzkumu a jejich výhody a nevýhody, výzkumný proces a jeho požadavky na informace, výběr vzorku) Přednáška VI. – Kupní chování zákazníka (modely kupní chování zákazníka, jednotlivé psychologické faktory mající vliv na to, jak spotřebitel postupuje v nákupním chování, aktuální výzkumy kupního chování) Přednáška VII. – Produkt I. (identita a image, vrstvy produktu, výrobková řada, výrobkový mix, značka a značková politika, dokumentace na reálných příkladech) Přednáška VIII. – Produkt II. (životní cyklus produktu a z něj vyplývající strategie, kritika koncepce životního cyklu produktu, analýza portfolia a jeho jednotlivé modely, kritika portfoliových modelů) Přednáška IX. – Cena (širší a užší pohled na cenu v marketingovém pojetí, faktory ovlivňující způsob stanovení ceny, metody stanovení ceny, cenové strategie) Přednáška X. – Distribuce (marketingová distribuční cesta, úrovně marketingové distribuční cesty a jejich výhody a nevýhody, typy marketingových distribučních cest, jednotlivé typy marketingových distribučních systémů, jednotlivé typy distribuce a jejich výhody a nevýhody) Přednáška XI. – Propagace (integrovaný komunikační mix, jednotlivé nástroje komunikačního mixu, metody stanovení rozpočtu) Přednáška XII. – Vytváření konkurenčních strategií (strategie leadera trhu, strategie vyzyvatele, strategie outsidera, dokumentace na reálných příkladech) Přednáška XIII. – Globální marketing (úrovně mezinárodního zapojení, internacionalizace a globalizace, problémy spojené s vedením globálního marketingového mixu, dokumentace na reálných příkladech).
Literatura
  • Marketing management. Edited by Philip Kotler. 10. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2001, 719 s. ISBN 8024700166. info
  • KOTLER, Philip a Gary ARMSTRONG. Marketing. Translated by Hana Machková. Praha: Grada, 2004, 855 s. ISBN 8024705133. info
  • KOTLER, Philip. Marketing podle Kotlera :jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Translated by Pavel Medek. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 258 s. ISBN 80-7261-010-4. info
  • FORET, Miroslav, Klára KAŠPAROVÁ, Michael DOLEŽAL a Radoslav ŠKAPA. Marketing. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 166 s. ISBN 80-210-3500-5. info
Metody hodnocení
Povinností studentů je prezentovat 1 teamovou seminární práci za semestr, seminární práce má tudíž ústní podobu, ale požaduje se připravit si materiály v MS PowerPointu. Na jednotlivá témata seminárních prací se mohou studenti přihlásit na čtvrtém semináři. Nedodržení termínu prezentace seminární práce bez řádné omluvy je považováno za nesplnění předpokladů připuštění ke zkoušce. Prezentující teamy (resp. jednotlivci v prezentujícím teamu) mohou za prezentaci obdržet 0 až 3 body, které jim budou připočteny ke zkouškovému testu. Neprezentující teamy (resp. jednotlivci v neprezentujících teamech) dostávají po 2 bodech. Ty jim budou připočteny ke zkouškovému testu. Zkouškový test a konečné hodnocení: - podmínkou připuštění ke zkoušce je prezentování seminární práce na příslušném semináři - podmínkou úspěšného absolvování zkouškového testu je dosažení alespoň 60 % z celkového počtu bodů, tj. alespoň 12 bodů (po připočtení bodů z prezentace - body se přičítají pouze 1x).
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009.