MPV_EKVZ Ekonomika vzdělávání

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/1/0. 5 kr. k = 1,5. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Gabriela Daniel, PhD. (přednášející)
Mgr. Ing. Zuzana Špačková, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Gabriela Daniel, PhD. (cvičící)
Garance
Ing. Markéta Páleníková, Ph.D.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Kociánová
Dodavatelské pracoviště: Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Út 11:05–12:45 P106
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPV_EKVZ/01: každý lichý čtvrtek 9:20–11:00 S301, G. Daniel, M. Páleníková, Z. Špačková
Předpoklady
! PVEKSK Ekonomika vzdělávání
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: prohloubení znalostí souvisejících s ekonomikou vzdělávání;
ovládat teorii lidského kapitálu a vyhodnotit vztah vzdělání a trhu práce;
porozumět poslání, pravidel řízení a financování státních i nestátních škol všech stupňů v ČR a evaluovat vybrané vzdělávací instituce.
zhodnotit stav, vývoj a trendy vzdělávací politiky ČR a EU;
argumentovat význam celoživotního vzdělávání;
identifikovat faktory ovlivňující kvalitu ve vzdělávání a posoudit vzdělávací instituce z hlediska dosahování kvality.
Osnova
  • 1.Úvod do ekonomiky vzdělávání
  • 2.Postavení a význam vzdělání ve veřejném sektoru, vzdělání jako veřejný statek.
  • 3.Lidský kapitál, vztah vzdělání a trhu práce.
  • 4.Veřejná správa ve školství, legislativa.
  • 5.Regionální školství.
  • 6.Financování regionálního školství.
  • 7.Soukromé a církevní školy, jejich financování.
  • 8.Terciární vzdělávání, veřejné a soukromé vysoké školy.
  • 9.Financování terciárního vzdělávání.
  • 10.Celoživotní vzdělávání.
  • 11.Vzdělávací politika a EU, nástroje evropské vzdělávací politiky.
  • 12.Kvalita ve vzdělávání.
  • 13.Reforma ve vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • BENČO, J. Ekonómia vzdelávania. Bratislava: IRIS,
  • FILIPOVÁ, Lenka. Lidský kapitál a jeho efektivní využití jako zdroj ekonomického růstu v České republice. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2008, 95 s. ISBN 8086729389. info
  • International handbook of educational policy. Edited by Nina Bascia. Dordrecht: Springer, 2005, ix s. ISBN 1402031890. info
    doporučená literatura
  • MATĚJŮ, Petr a N. A. BARR. České vysoké školství na křižovatce : investiční přístup k financování studia na vysoké škole v sociologické reflexi. Edited by Natalie Simonová. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2005, 263 s. ISBN 8073300729. info
  • BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004. info
  • Lidský kapitál a investice do vzdělání : sborník z 8. ročníku mezinárodní vědecké konference 20.-21.září 2005. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2005, 184 s. ISBN 8086754502. info
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. ISBN 9788020016775. info
  • Vzdělání a trh : sborník textů. Edited by Tereza Urbanová. Praha: Liberální institut, 2003, 39 s. ISBN 8086389316. info
  • Education at a glance :OECD indicators. 2000 ed. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development, 2000, 380 s. ISBN 92-64-17199-1. info
Výukové metody
Teoretická příprava, rozbor přístupů a diskuze, práce ve skupinách, prezentace seminárních prací.
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu musí student během semestru získat alespoň 120 bodů a odevzdat seminární práci na jedno z vypsaných témat. V průběhu semestru se píší 2 testy, z nichž z každého je možno dosáhnout maximálně 100 bodů. Dalšími hodnocenými aktivitami jsou seminární práce (povinná, 0-30 b.), prezentace (0-20 b.) a aktivní účast v diskuzi (0-10 b. za semestr). Nezíská-li student minimální počet 120 bodů, bude automaticky hodnocen známkou F. Získá-li 120 a více bodů, je mu navrženo hodnocení dle následující stupnice :
A nad 200
B 180-199
C 160-179
D 140-159
E 120-139
F pod 120
Nebude-li student souhlasit s tabulkovým hodnocením, bude mít možnost dostavit se k ústní zkoušce a své hodnocení upravit. Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a udělí klasifikaci do ISu F. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu.
Informace učitele
Účast na přednáškách je dobrovolná s výjimkou přednášek externistů, které jsou povinné. Účast na cvičeních je rovněž dobrovolná (povinná je pouze pro studenta přihlášeného k prezentaci, a to v termín prezentace).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět PVEKSK. Předmět nebude v daném semestru vypsán, pokus se nezapíše min. 15 studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.