MKH_RSMD Rozvoj sociokulturních a manažerských dovedností

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS (přednášející)
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Ne 23. 2. 12:50–16:15 P104, Ne 16. 3. 12:50–16:15 P103, So 26. 4. 12:50–16:15 P104
Předpoklady
! KHRMD Rozvoj manaž. dovedností
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu Rozvoj sociokulturních a manažerských dovedností tvoří šest tématických celků. Úvodní část je zaměřena na prohlubování sebepoznávání podmiňující adekvátní autoregulaci a rozvoj osobnosti spolu se zvládáním psychické zátěže. Další část je věnována rozvíjení a tréninku komunikativních dovedností pro podnikatelskou a manažerskou praxi. Třetí část kurzu se orientuje na zvyšování efektivnosti práce manažera a zabývá se nároky kladenými na jeho osobnost. Čtvrtá část předmětu je věnována vedení pracovních týmů s důrazem na rozvoj kreativního řešení problémů a dále se zabývá zvyšováním sociální citlivosti pro posuzování druhých lidí a pro účinná jednání s nimi. Podrobněji je probíráno téma motivace lidského chování, zejména ovlivňování pracovní motivace a výkonnosti pracovníků. Další část předmětu se zabývá současnými problémy na trhu práce, způsoby uplatnění a problémy nedobrovolné ztráty práce. Závěrečná část kurzu vybavuje studenty - potenciální vedoucí pracovníky - poznatky o ekologické dimenzi řídící práce.

Hlavní cíle kurzu jsou:
- získat poznatky o sociokulturních a manažerských dovednostech potřebných pro řídící praxi
- získat poznatky o sebepoznávání podmiňující adekvátní autoregulaci a rozvoj osobnosti spolu se zvládáním psychické zátěže
- naučit se poznat osobnost partnera v interpersonálních kontaktech
- rozvinout komunikativní dovednosti pro podnikatelskou a manažerskou praxi
- naučit se vést pracovní tým s důrazem na kreativní řešení problémů
- zvýšení citlivosti pro posuzování druhých lidí a pro účinná jednání s nimi
- porozumět historickým proměnám lidské práce a její nezastupitelnosti v lidském životě
- identifikovat stresory ovlivňující zdraví jedince v pracovním prostředí
- porozumět roli a místu lidské kultury v přírodě
Osnova
  • I. Sebepoznávání a poznávání druhých
  • 1. Obsah a význam rozvoje sociokulturních a manažerských dovedností
  • *Sociálně psychologický výcvik - metody a techniky, seznámení se s obsahem kurzu *Očekávání účastníků kurzu *Význam zpětné vazby pro osobní rozvoj. *Vnímání a poznávání druhých lidí. První dojem. Empatie. Chyby a zkreslení při vnímání a poznávání druhých lidí. Metody prohlubování sebereflexe.
  • 2. Sebereflexí k sebepoznávání
  • *„Johariho okno“ – model osobnosti podle Joe Lufta a Harry Inghama. Pravidla zpětné vazby. Zpětná vazba v mezilidské komunikaci a její nácvik.
  • II. Komunikační dovednosti manažera
  • 3. Verbální komunikace
  • *Praktické aspekty rétorických dovedností. Zásady úspěšné osobní prezentace. Metody posilování sebedůvěry. *Umění naslouchat. Technika kladení otázek. *Řeč těla a její druhy. Cvičení na sociální percepci a neverbální komunikaci.
  • 4. Pravidla úspěšného jednání s lidmi
  • *Zásady komunikace v organizaci (horizontální a vertikální úroveň) *Vedoucí pracovník a spolupracovníci – předkládání vlastního názoru a rozhodnutí, udělování kritiky a pochvaly , sdělování nepříjemných zpráv. Poradenská činnost. *Vedení obtížných rozhovorů s lidmi (rozhovor na odchodnou, propouštění ze zaměstnání, disciplinární rozhovor, neplnění pracovních povinností, hodnotící rozhovor).
  • 5. Zásady správné argumentace
  • *Prezentace argumentů. Argumentační postupy.
  • 6. Asertivita jako strategie jednání
  • *Charakteristické znaky pasivního, agresivního, manipulativního a asertivního jednání. Příklady a jejich rozbor ve skupině. *Asertivní práva a dovednosti. *Zpracování vlastní mapy asertivity. *Nácvik technik zdravého sebeprosazení, asertivní etudy.
  • III. Osobnost vedoucího pracovníka
  • 7. Vůdcovství (leadership)
  • *Osobnost manažera - manažerské charisma *Vedení vs. řízení *Autorita vůdčí osobnosti, kdo je vůdcem? *Schopnost empatie, poskytování zpětné vazby
  • 8. Time management. Stres management.
  • *Techniky time managementu *Využívání osobního času (praktická cvičení) *Pracovní typy podle M. Friedmana a R. Rosenmana *Důsledky rodinné výchovy (manipulační pověry – „drivers“ a jejich vliv na způsob řízení času) *Prevence špatných návyků *Postup při stanovení, plánování a dosahování cílů
  • IV. Vedení lidí
  • 9. Pracovní motivace
  • *Motivace a výkon. Zásady stanovení pracovních cílů. Poskytování zpětné vazby. *Delegování pravomoci a odpovědnosti *Motivy pracovní spokojenosti *Motivace pracovního jednání v koncepcích řízení *Stimulace jako ovlivňování pracovní motivace a výkonnosti pracovníků *Motivační programy organizací
  • 10. Pracovní porada jako nástroj přímé komunikace s lidmi
  • *Význam efektivní porady *Zásady efektivní porady (příprava - plán a sestavení programu, role předsedajícího, typy účastníků, pravidla vedení porady , shrnutí výsledků a formulace závěrů)
  • 11. Týmová práce
  • *Význam týmové práce *Sestavování týmu, výběr účastníků *Komunikace v týmu *Charakteristika a rozvoj tvůrčího klimatu ve skupině *Kreativní řešení problémů
  • V. Aktuální témata
  • 12.Trh práce a nezaměstnanost
  • *Význam sebepoznání pro uplatnění se na trhu práce *Inventář a analýza osobních předpokladů (individuální aktivita) *Příprava na konkurzní řízení *Přijímací rozhovor *Psychologické důsledky ztráty práce. Nezaměstnanost a zdraví. *Rizikové skupiny nezaměstnaných *Nezaměstnanost a sociálně patologické jevy *Chování v nezaměstnanosti. Psychologické intervenční programy pro nezaměstnané.
  • 13. Ekologické aspekty v práci manažera
  • *Potřeba biofilního vzdělávání *Vzdělávání jako nástroj pozitivní ekologické změny *Technika biotická a abiotická *Hledisko ekologické krize *Protipřírodnost kultury. Biofilní transformace kultury. *Čistší produkce (Cleaner production)
Literatura
    povinná literatura
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena, Josef ŠMAJS a Viktor KULHAVÝ. Rozvoj manažerských dovedností. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 150 s. I. ISBN 80-210-3858-6. info
Výukové metody
Výuka probíhá kombinovanou formou. Student se na každé setkání samostatně připravuje z doporučených studijních materiálů uložených v Informačním systému - případové studie; soubor textů do kurzu RSMD. Konzultace probíhá formou přednášky s diskusí nebo řešení případových studií. Student zpracovává závěrečnou seminární práci (POT).
Metody hodnocení
Studenti zpracovávají v průběhu semestru jeden POT.
Odevzdání POTu je podmínkou připuštění ke zkoušce. Závěrečný písemný test spočívá ve volné odpovědi na tři otázky v časovém limitu půl hodiny. Podmínkou úspěšného absolvování závěrečného testu je uspokojivé zodpovězení alespoň 70% otázek. Žádná z otázek nemůže být hodnocena známkou F.
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět KHRMD.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.