MPF_EARB Ekonomika a řízení bank

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2014
Rozsah
2/2/0. 6 kr. k = 1. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Eva Horvátová, CSc. (přednášející)
Ing. Jan Krajíček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Jan Krajíček, Ph.D.
Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Iva Havlíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Pá 8:30–10:05 P312
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPF_EARB/01: Pá 10:15–11:50 P312, J. Krajíček
MPF_EARB/02: Pá 12:00–13:35 P312, J. Krajíček
Předpoklady
! PFBAMA Bankovní management
Předmět je zaměřen na prohloubení znalostí studentů z bankovnictví, konkrétně v oblasti řízení bank. Jeho obsah a struktura je sestavena z pohledu bankovního řízení, řízení bankovní rozvahy, nákladů a výnosů, základů bankovního marketingu s podrobnějším zaměřením na řízení jednotlivých rizik bankovního podnikání.
Studenti jeho absolvováním získají celkový přehled o řízení bank. Je proto nezbytné absolvování výchozích předmětů, protože jsou v Ekonomice a řízení bank využívány zkušenosti získané ve výchozích předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 57 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/57, pouze zareg.: 0/57
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Získané zkušenosti absolventi využijí na středních manažerských stupních v bankách.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni porozumnět ekonomice řízení bank a mechanizmům řízení banky, řídit bankovní rozvahu, náklady a výnosy, sestavit marketingový plán banky, zhodnotit kvalitu bankovních služeb, řídit bankovní rizika.
Osnova
  • Tématický plán a obsahové zaměření přednášek a seminářů(podle týdnů výuky):
  • 1) Banka jako podnikatelský subjekt
  • 2) Podstata, význam, cíle a obsah řízení bankovní ekonomiky
  • 3) Řízení bankovní rozvahy, strany aktiv a pasiv
  • 4) Ekonomika řízení nákladů a výnosů v bance
  • 5) Kvalita bankovních služeb
  • 6) Marketing v ekonomickém řízení banky – úloha klienta v bankovním marketingu
  • 7) Strategie produktů a služeb v bankách a tvorba cen bankovních produktů a služeb
  • 8) Komunikace a distribuce bankovních služeb
  • 9) Úvod do Risk managementu
  • 10) Řízení rizik pohybu úrokové sazby a měnového rizika
  • 11) Řízení likvidity a kapitálového rizika
  • 12) Řízení portfolia cenných papírů a mimobilančního položek
  • 13) Řízení operačního rizika a bankovní pobočky
Literatura
    povinná literatura
  • REVENDA, Zbyněk. Peněžní ekonomie a bankovnictví. 5. aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2012, 423 s. ISBN 9788072612406. info
  • POLOUČEK, Stanislav. Bankovnictví. Vyd. 1. Karviná: Slezská univerzita v Opavě, 2005, 389 s. ISBN 8072482874. info
  • JÍLEK, Josef. Finanční rizika. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 635 s. ISBN 8071695793. info
  • PAYNE, Adrian. Marketing služeb. Translated by Veronika Žbelová. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 247 s. ISBN 807169276X. info
    doporučená literatura
  • MISHKIN, Frederic S. The economics of money, banking and financial markets. 7th ed. Boston: Addison-Wesley, 2004, xxxix, 679. ISBN 0-321-12235-6. info
  • PETRJÁNOŠOVÁ, Božena. Bankovní management. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 124 s. ISBN 8021034815. info
  • KRAJÍČEK, Jan. Marketing v peněžnictví. MU Brno ESF, 2005, 140 s. ISBN 80-210-3659-1. info
  • SOKOLOVSKÝ, Zbyněk. Vitální banky. 1. vyd. [Praha]: Bankovní institut, 1999, 374 s. ISBN 80-7265-024-6. info
    neurčeno
  • VERWILST, Herman. The future of retail banking in Europe: the fortis view. Brussels: The Joint office of the World Savings Banks Institute, 2001, 15 s. info
  • KOTLER, P. a K. L. KELLER. Marketing management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2007, 788 s. ISBN 978-80-247-1359-5. info
  • KRAJÍČEK, J.: Ekonomika a řízení bank, ESF MU, Brno 2012, 2. Vydání, ISBN nepřiděleno
Výukové metody
Účast na přednáškách, zpracování seminárních prací, kontrolní testy, závěrečný písemný test a zkouška.
Metody hodnocení
1. Kontrolní testy ze seminářů se budou psát v 7. a 13. týdnu semestru.
- Pokud student nemůže tento test fyzicky absolvovat (omluvu posoudí vedoucí semináře), napíše test v náhradním termínu v posledním výukovém týdnu semestru, případně počátkem zkouškového období.
- Hodnocení náhradního souhrnného seminárního testu bude shodné s hodnocením kontrolních seminárních testů.
2. Hodnocení seminární práce
- Hodnocení seminární práce je prospěl respektive neprospěl.
3. Závěrečné hodnocení výsledků práce v seminářích.
- Podmínkou účasti na zkoušce je:
a) úspěšné absolvování obou plánovaných kontrolních seminárních testů. Podmínkou pro úspěšné absolvování každého z nich je dosažené hodnocení 66% a více (2/3 a více).
b) zpracování, předložení a presentace seminární práce na zadané téma s hodnocením prospěl.
- Hodnocení kvality přípravy a znalostí ze seminářů se započte maximálně 20% do výsledné známky
4. Zkouška a výsledné hodnocení:
- Zkouška má písemnou formu.
Konečná známka je tvořena:
Hodnocení písemné části zkoušky (80%) + závěrečné hodnocení výsledků práce v seminářích (20%)
- Pro hodnocení výkonu studentů u zkoušky platí následující klasifikační stupnice (společná pro presenční i kombinovanou formu studia):
A 92 – 100 % D 68 – 75 %
B 84 – 91 % E 60 – 67 %
C 76 – 83 % F méně než 60 %
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů.
Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia."
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět PFBAMA.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.