PHPKO Podnikání a kulturní odlišnosti

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (cvičící)
doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D. (pomocník), Ing. Tomáš Psota, MBA (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Dana Krejčí
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PHPKO/1: Út 14:35–16:15 P103, B. Šmajsová Buchtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 85 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/85, pouze zareg.: 0/85, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/85
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Při obchodním a podnikatelském styku s partnery jiných zemí je důležité znát vedle informací makroekonomických a mikroekonomických i informace o svérázu dané kultury. Jde o hodnoty a normy, které si lidé, žijící v dané kultuře, osvojují v průběhu svého života. Jsou předávány z generace na generaci a vytváří tzv. kulturní vzorec ovlivňující chování a jednání každého člena společenství. Mezi atributy kultury patří jazykové zvláštnosti, náboženství, hodnoty a postoje, tradice, vzdělání a výchova, uspořádání vztahů mezi lidmi (sociální organizace společenství lidí), společenské kontrolní mechanismy (právní řád a systém), politika, ekonomika (způsob rozdělování statků, materiální kultura, technologie) a další. Rozdíly v kulturních zvláštnostech různých zemí, které jsou významné pro obchodní a podnikatelskou činnost, jsou v předmětu probírány z hlediska těchto aspektů: - Hodnota času a časová orientace, podle níž se partneři různých kultur orientují buď na krátkodobější pracovní vztahy nebo dávají přednost dlouhodobější spolupráci. - Náboženská orientace, která určuje, zda jsou skutečnosti ovlivněné lidmi dané kultury nebo zda jsou určovány vůlí, která je mimo jejich dosah. - Povahové vlastnosti ovlivňující přístup k obchodnímu partnerovi. Ten je přijímán buď s důvěrou a čestností nebo naopak s opatrností a prověřováním. - Filosofická orientace života buď na výkon (západní kultura), upřednostňující při rozhodování pragmatické a racionální aspekty, nebo na současné prožívání života a mezilidských vztahů s akcentem na emocionální složku bytí (východní kultura). - Týmová spolupráce při pracovním jednání nebo preferování individuálního výkonu. Podrobněji budou v kurzu probírány zvláštnosti společenských konvencí vybraných zemí, které jsou důležité pro obchodní a podnikatelskou činnost českých firem, podniků a institucí. Kulturní specifika se budou týkat: 1. etikety (obecných pravidel společenského styku) používaného jednacího jazyka, formy a obsahu vizitky, oslovování, oblékání, společenského stolování, postavení ženy v dané kultuře, náboženství, uznávaných pracovních dnů a svátků, vhodných předmětů k darování, doporučených témat k rozhovoru, zásad písemného styku (obchodní dopisy), forem humoru; 2. přípravy na jednání, stylu jednání, způsobu vyjadřování a myšlení, přístupu k rozhodování a realizaci závazků, právního řádu a systému vybrané země. Pro podnikatelskou činnost je důležité znát i spotřebitelské zvyky a odlišnosti dané země, současné politické trendy, hlavní typy obchodních společenství a vnější strukturu řízení. Studenti se seznámí také s důležitými adresami potřebnými pro kontakt v dané zemi v oblasti obchodu a podnikání.
Osnova
  • Tématický plán a obsahové zaměření seminářů (podle týdnů výuky) 1. Úvodní seminář – obsah a význam studia kulturních odlišností v obchodě a podnikání. Metody a techniky práce v semináři. Představení účastníků kurzu. Rozdělení do týmů. 2. Evropa - západní Oblast německy mluvících zemí: Německo, Rakousko, Švýcarsko Francouzská oblast: Belgie, Francie, Lucembursko, Nizozemí Státy jižní Evropy: Itálie, Portugalsko, Španělsko 3. Velká Británie a Irsko Evropa - severské státy: Dánsko, Finsko, Island, Norsko, Švédsko 4. Státy jihovýchodní Evropy: Albánie, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Chorvatsko, Jugoslávie, Kypr, Rumunsko, Řecko, Slovinsko,Turecko 5. Evropa – pobaltské země: Litva, Lotyšsko, Estonsko 6. Státy střední a východní Evropy: Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko 7. Evropa – státy bývalého Sovětského svazu: Rusko, Bělorusko, Kavkazské republiky - Arménie, Ázerbajdžán, Gruzie; Kazachstán, Ukrajina, Uzbekistán 8. Arabské státy: Alžírsko, Egypt, Jordánsko, Kuvajt, Libanon, Libye, Maroko, Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty (SAV), Sýrie, Tunisko Írán a Izrael 9. Afrika – vybrané státy: Angola, Etiopie, Jihoafrická republika (JAR), Keňa, Nigérie 10. Asie: Čínská lidová republika, Filipíny, Hongkong, Indie, Indonésie, Korejská republika, Malajsie, Pákistán, Singapur, Srí Lanka, Thajsko, Tchaj – wan Vietnam - zvláštnosti podnikatelské minority v České republice. Podnikání a obchod ve Vietnamu. 11. Asie – Japonsko. Jak úspěšně vyjednávat s Japonci. Specifické vlastnosti Japonců. Význam náboženství, jazykové a kulturní různosti. Kulturní odlišnosti. 12. Severní Amerika: Kanada, Spojené státy americké, Mexiko Jižní Amerika – vybrané státy: Argentina, Brazílie, Chile, Kolumbie, Venezuela 13. Závěrečný písemný test
Literatura
  • Buchtová, B., Pokorný, J.: Podnikání a kulturní odlišnosti. Brno: ESF MU 2004, ISBN 80-210-3490-4
Metody hodnocení
Zápočet je udělen za aktivní účast na seminářích a za kvalitní přípravu prezentací. Prezentace jsou zpracovávány v Powerpointu a průběžně hodnoceny. Závěrečný test se píše zápočtovém týdnu. Test obsahuje tři otázky s časovým limitem na odpovědi půl hodiny. Test je hodnocen bodovou stupnicí se závěrečným hodnocením prospěl – neprospěl. Podmínkou úspěšného absolvování závěrečného testu je uspokojivé zodpovězení alespoň 70% otázek. Žádná z otázek nemůže být hodnocena známkou F.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008.