KVKOR Komunikace v organizaci

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
Ing. Kateřina Šupinová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
Ne 7. 10. 12:50–16:15 P312, So 27. 10. 8:30–11:50 P312, Ne 25. 11. 12:50–16:15 P312
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kvalitní komunikace uvnitř organizací poskytujících finanční služby je důležitým předpokladem efektivnosti těchto organizací. Rozvoj schopnosti pracovníků účinně komunikovat snižuje množství nedorozumění, konfliktů a chyb uvnitř organizací, zlepšuje atmosféru uvnitř organizace a vytváří podmínky pro věcné plnění úkolů. Tím napomáhá účinnému dosahování cílů organizací a zvyšování kvality služeb poskytovaných klientům. Úvodní studijní bloky předmětu jsou zaměřeny na porozumění komunikačnímu procesu, jeho zákonitostem a významu účinné komunikace pro efektivní fungování organizace a kvalitu poskytovaných služeb. Navazující bloky seznamují studenty se zákonitostmi a úskalími efektivní komunikace v rámci pracovních skupin a organizace jako celku Cílem předmětu je poskytnout studentům základní poznatky o efektivní interpersonální a skupinové komunikaci, potřebné pro efektivní jednání s klienty a řízení organizací poskytujících finanční služby.
Osnova
  • Výuka bude probíhat v rámci čtyř soustředění, v nichž bude kombinována výuková forma přednášek a tutoriálů. Tematické bloky: 1.Komunikační proces a jeho zákonitosti, význam kvalitní komunikace v organizaci. Historický vývoj forem mezilidské komunikace. Komunikační proces, komunikace slovní a mimoslovní. Interpretace sdělení, významová struktura rozhovoru. Věcná a vztahová rovina komunikace. Zásady účinné slovní a mimoslovní komunikace. Komunikace interpersonální, komunikace skupinová. Interní a externí zákazník, význam efektivní komunikace pro poskytování kvalitních služeb. Možnosti a metody rozvoje komunikačních dovedností. 2. Základní komunikační dovednosti. Kladení otázek: typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek, volba jednotlivých typů otázek ve vztahu k cíli rozhovoru. Aktivní naslouchání - význam naslouchání, rozvoj dovednosti naslouchat. Účinná argumentace a přesvědčování: volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace. Překonávání námitek: druhy námitek, postup překonávání námitek. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy. Prezentace a rozbor výukového videofilmu Interní zákazník. 3. Asertivita a její význam. Asertivní, pasivní, agresivní a pasivně agresivní jednání, charakteristika, důsledky. Asertivní práva, asertivní techniky. Intrapersonální a interpersonální přínos asertivního myšlení a jednání. Základní asertivní dovednosti. Prezentace a rozbor výukového videofilmu Komunikační inteligence. 4. Komunikace v organizaci. Komunikace a vztahy v pracovní skupině. Pracovní týmy, týmové role, účinná komunikace v týmu. Komunikační toky v organizaci, vliv moderních informačních a komunikačních technologií na komunikaci v organizaci. Organizační konflikty a jejich řešení: zdroje konfliktů, pozitivní a negativní aspekty konfliktů, styly řešení konfliktů, řízení konfliktů.
Literatura
  • Pozitivní řízení : asertivita pro manažery. Edited by Paddy O'Brien. 3. vyd. Praha: Management Press, 2003, 212 s. ISBN 8072610775. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 162 s. ISBN 80-85623-84-6. info
  • LUKÁŠOVÁ, Růžena. Komunikace ve správních činnostech ÚSC. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 48 s. ISBN 80-210-3948-5. info
  • WINKLER, Jiří. Úvod do komunikace a interakce v organizační praxi : skripta. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. Ekonomicko-správní fakulta, 1998, 105 s. ISBN 8021018925. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá ve třech soustředěních (bloky po 4 hod.), a to v podobě kombinací přednášek a cvičení. Povinností studenta je zpracovat seminární práci "Analýza komunikace a komunikačních toků v organizaci" - zadání viz materiály ke studiu. Zkouška z předmětu je písemná.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008.