MPH_EOPO Ekonomicko-organizační poradenství

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2011
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Eva Švandová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Rozvrh
Čt 7:40–9:15 S310
Předpoklady
Marketing, Nauka o podniku I, Firemní finance, Řízení lidských zdrojů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ekonomicko-organizační poradenství je dynamicky se rozvíjející oblastí sektoru služeb. Postupně dochází ke změně vnímání poradce jako výsady velkých podniků a poradenské služby začínají být vyhledávány i malými a středními podniky. V souladu s tímto vývojem se zvyšuje velikost nabídky na trhu poradenských služeb, resp. počet poradců v oblasti podnikového řízení, marketingu, financí apod., a dochází tak k růstu konkurence na trhu poradců. Předmět je zaměřen na kvalifikované zvládnutí poradenského procesu, a to nejen po stránce technické, ale i po stránce vztahu s klientem. Vzhledem k tom, že předmět není primárně zaměřen na seznamování studenta se základními pojmy a vztahy v jednotlivých funkčních oblastech ekonomicko-organizačního poradenství (strategické řízení, řízení lidských zdrojů, finanční řízení apod.), ale na samotný poradenský proces, předpokládají se ve výuce základní znalosti těchto funkčních oblastí vycházející z předmětů Nauka o podniku I, Marketing I, Řízení lidských zdrojů, Firemní finance, apod. Předmět není určen pouze pro studenty, kteří sami chtějí nabízet poradenské služby, ale i pro studenty, kteří mohou stát na straně poptávky po poradenských službách (například ve vedoucí pozici v podniku jim bude náležet kompetence výběru poradce popřípadě spolupráce s ním). Hlavní cíle kurzu jsou: prezentovat základní postupové kroky práce poradce;
klasifikovat možné symptomy podnikových problémů;
predikovat možné problémy v podniku dle základních charakteristik podniku (fáze životního cyklu podniku, velikost podniku, odvětví);
navrhnout možná řešení pro jednotlivé problémy;
kalkulace nákladů spojených s prací poradce a s implementací navržených řešení problémů;
systematicky aplikovat základní postupy projektového managementu, a to převážně v oblasti plánování projektu;
prezentovat práci poradce v souladu s etickými zásadami proadenské činnosti.
Osnova
  • 1. Setkání resp. 1. blok výuky: Úvod do problematiky ekonomicko-organizačního poradenství; Poradenský proces obecně; poradenský proces - vstup; Poradenský proces – diagnóza. 2. setkání resp. 2. blok výuky: Poradenský proces – plánování akce; Poradenský proces - implementace, ukončení; Základy řízení a ekonomika poradenské firmy; Specifika poradenství ve vybraných segmentech podnikání a řízení. 3. setkání resp. 3. blok výuky: Prezentace skupinových POTů - vypracování případové studie poradenského procesu v oblastech - poradenství v obecném řízení, poradenství v personální oblasti, poradenství v oblasti marketingu, poradenství ve finanční oblasti, poradnetsví ve výrobě.
Literatura
  • KUBR, Milan. Poradenstvo pre podnikateľov a manažérov :zásady a skúsenosti. Translated by Daniela Tamášová - Vladimír Kopečný. 1. vyd. Praha: CAPA Poradenská agentura, 1991, s. 363-648. ISBN 80-7064-036-7. info
  • MIKOLÁŠ, Z, POCZATKOVÁ, B. Základy práce poradce v podnikání: pomůcka poradce v podnikání. Háj ve Slezsku : MAJ, 2000. ISBN 80-86458-00-8.
  • 2. COHEN, W.A. Staňte se úspěšným poradcem. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0530-X
  • KAŠÍK, J., MICHALKO, M. Podniková diagnostika. Ostrava : Tandem, 1998. ISBN 80-902167-4-9
  • 3. ŽDÍMAL, M. Příručka terénního poradenství. Ostrava : AKS Ostrava, 1992.
  • Vzdělávání a rozvoj manažerů. Edited by Joseph Prokopenko - Milan Kubr, Translated by Stanislav Jurnečka - St. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 631 s. ISBN 8071692506. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek, které jsou teoretickou přípravou studentů v rámci jednotlivých probíraných témat (dle osnovy).
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Student se může přihlásit ke zkoušce, pokud splňuje následující kritéria: 1. Aktivní účast na seminářích (tutoriálech) 2. Vypracování případové studie (POTu) ve skupině a její aktivní prezentace na semináři (tutoriálu) – možnost výběru z předem určených funkčních oblastí. Nesplnění těchto kritérií znamená zpracování seminární práce na další téma vybrané vyučujícím. Zkouška probíhá písemnou formou resp. formou písemného testu. Test obsahuje kombinaci otázek uzavřených (20 otázek) a otevřených (5 otázek). Uzavřené otázky prověřují znalost teoretické látky. Správně může být více odpovědí anebo žádná, tzn. varianty odpovědí 0-4 správně. Student může za otázku získat 1 bod v případě kompletně zodpovězené otázky, v jiném případě 0 bodů (u uzavřených otázek). Za uzavřené otázky může student získat celkem 20 bodů. Otevřené otázky ověřují schopnost studenta nabídnout konkrétní řešení daného problému. Každá z otázek je hodnocena maximálně 3 body, popřípadě poměrnou částí vzhledem k míře kompletnosti odpovědi. Za otevřené otázky je možné získat maximálně 15 bodů. Maximální počet bodů za oba typy otázek celkem je tedy 35. Minimum pro úspěšné zvládnutí je 60% správných odpovědí, tzn. 21 bodů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.