PV112 Programování grafických aplikací

Fakulta informatiky
jaro 2018
Rozsah
2/1. 3 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Maroš Beťko (cvičící)
RNDr. Zuzana Ferková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Peter Hutta (cvičící)
RNDr. Adam Jurčík, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Henrich Lauko, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Adam Matoušek (cvičící)
Mgr. Matúš Talčík (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Matula, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
Po 8:00–9:50 D2
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PV112/01: každé sudé úterý 8:00–9:50 B311, H. Lauko, A. Matoušek
PV112/03: každý sudý čtvrtek 12:00–13:50 B117, Z. Ferková, P. Hutta
PV112/04: každý lichý čtvrtek 12:00–13:50 B117, Z. Ferková, P. Hutta
PV112/05: každé sudé úterý 12:00–13:50 B311, Z. Ferková, A. Jurčík
PV112/06: každé liché úterý 12:00–13:50 B311, Z. Ferková, A. Jurčík
PV112/07: každé sudé pondělí 10:00–11:50 B117, M. Beťko, M. Talčík
PV112/08: každé liché pondělí 10:00–11:50 B117, M. Beťko, M. Talčík
Předpoklady
Předpokládá se praktická znalost jazyka C/C++ nebo Javy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 183 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/183, pouze zareg.: 0/183, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/183
Mateřské obory/plány
předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat všeobecný přehled o grafických aplikačních rozhraních a současně získat praktické zkušenosti s použitím standardního rozhraní OpenGL. Po absolvování předmětu budou studenti schopni programovat široké spektrum grafických aplikací a animací.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni: - porozumět GPU implementaci existujících algoritmů - navhrnout a implementovat jednoduché GPU algoritmy - aplikovat znalosti o GPU implementaci základních metod počítačové grafiky na další úlohy v grafice
Osnova
  • Aplikační rozhraní počítačové grafiky.
  • Základní principy zobrazování pomocí výkonných grafických akcelerátorů, OpenGL Shading Language.
  • Zobrazovací řetězec.
  • Struktura a funkce grafického API.
  • Datové typy a grafická primitiva.
  • Souřadné systémy, transformace.
  • Vertex buffer objects, vertex array objects, osvětlování, materiály.
  • Alfa míchání, mlha, bitmapy.
  • Texturování, multitexturing.
  • Operace s fragmenty, další speciální efekty.
Literatura
  • OpenGL reference manual :the offical reference document for OpenGL, release 1. Reading, Mass.: Addison-Wesley Publishing Company, 1992, ix, 388 s. ISBN 0-201-63276-4. info
  • NEIDER, Jackie, Tom DAVIS a Mason WOO. OpenGL programming guide :the official guide to learning OpenGL, release 1. Reading, Mass.: Addison-Wesley Publishing Company, 1993, xxxiii, 51. ISBN 0-201-63274-8. info
  • HILL, Francis S. Computer graphics using OpenGL. 2nd ed. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2001, xxxi, 922. ISBN 0023548568. info
Záložky
https://is.muni.cz/ln/tag/FI:PV112!
Výukové metody
Přednášky a navazující cvičení.
Metody hodnocení
Před závěrečnou zkouškou je požadováno odevzdání individuálního projektu. Závěrečná zkouška má písemnou formu - složena z 5 otázek teoretického i praktického zaměření.
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~xkozlik/PV112/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023.