PV227 Vykreslování na GPU

Fakulta informatiky
podzim 2017
Rozsah
0/2. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Jan Čejka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Matula, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
Po 12:00–13:50 B311
Předpoklady
PV112 Grafická rozhraní
Doporučené je absolvování předmětu PB071 Úvod do jazyka C.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 23 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní přehled o možnostech programování grafických karet a k tomu použitelných technikách se zaměřením na programování shaderů. Studenti: získají praktické znalosti programování grafických karet; pochopí fungování specializovaných vyšších programovacích jazyků; budou schopni psát paralelní programy běžící na GPU;
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- porozumět a popsat možnosti využití programovatelných GPU při vykreslování prostorových scén;
- prostudovat a pochopit existujicí shadery v jazyce GLSL, vysvětlit jejich funkci;
- navrhout a implementovat GLSL shadery;
Osnova
  • Programovatelná grafická pipeline.
  • Stíny
  • Deferred shading
  • SSAO, DoF
  • HDR, bloom
  • Částicové systémy, compute shaders
  • Geometry shaders
  • Tessallation shaders
  • Mikroplošky
  • Physically Based Rendering, IBL
  • Vulkan
  • Parallax Occlusion Mapping
Literatura
    doporučená literatura
  • ROST, Randi J. a Bill LICEA-KANE. OpenGL shading language. Edited by Dan Ginsburg. 3rd ed. Upper Saddle River: Addison-Wesley. xliii, 743. ISBN 9780321637635. 2010. info
    neurčeno
  • GPU gems 3. Edited by Hubert Nguyen. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley. l, 942. ISBN 9780321515261. 2007. info
  • GPU gems 2 : programming techniques for high-performance. Edited by Randima Fernando - Matt Pharr. Upper Saddle River: Addison-Wesley. xlix, 814. ISBN 0321335597. 2005. info
  • GPU gems : programming techniques, tips, and tricks for real-time graphics. Edited by Randima Fernando, Translated by David Kirk. Boston: Addison-Wesley. xlv, 765. ISBN 0321228324. 2004. info
  • ST-LAURENT, Sebastien. Shaders for game programmers and artists. Boston: Thomson Course Technology. xxiii, 483. ISBN 1592000924. 2004. info
  • GPU Pro : advanced rendering techniques. Edited by Wolfgang F. Engel. Natick: A K Peters. xixiii, 71. ISBN 9781568814728. 2010. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou výkladu kombinovaného s praktickými příklady a cvičeními.
Metody hodnocení
Ukončení kolokviem, úspěšné vypracování jednoduchého programu na poslední hodině. Povinná docházka, bez domácích úloh.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.