PV255 Game Development I

Fakulta informatiky
podzim 2019
Rozsah
2/1/0. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Milan Doležal (cvičící)
RNDr. Zuzana Ferková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
Po 18:00–19:50 A217
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PV255/01: St 15:00–15:50 B311, M. Doležal, Z. Ferková, J. Chmelík
PV255/02: St 14:00–14:50 B311, M. Doležal, Z. Ferková, J. Chmelík
Předpoklady
PB009 Základy počítačové grafiky && PV112 Grafická rozhraní && ( PB161 Programování v jazyce C++ || PB162 Programování Java )
Expected knowledge: - basics of 3D computer graphics (transformations in 3D space, textures, materials, local and global illumination, etc.) - basic knowledge of shader programming (what is vertex/fragment shader, how to use it) - object-oriented programming.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 75 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/75, pouze zareg.: 0/75, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/75
Mateřské obory/plány
předmět má 34 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The aim of the course is to introduce the field of development of digital games, both theoretical and practical approaches. At the end of the course students should be able to: the design concept of a simple digital game;
design and create audio-visual content of the game;
design and implement basic game mechanisms;
compile and publish own digital game.
Výstupy z učení
At the end of the semester, a student should be able to:
- create a design of digital game;
- write down game design document;
- implement a playable prototype of the game;
- estimate time load of the project;
Osnova
  • Introduction, organization; From the concept to the final product.
  • Game-play principles (strategy, fps, platformer, etc.), labour intensity of various game types. Motivation principles in games.
  • Game design: game-play, aesthetics, game environment and levels. Relation between design and monetization.
  • Principles of computer graphics in games: 3D models, LoD, sprites, culling, tessellation, procedural generation and instancing; Performance: polygon count, textures size, shaders.
  • Physical simulations in games: collision detection, springs, rag-doll physics.
  • Lighting: real-time lighting, static vs. dynamic lights, global illumination. Performance.
  • Shaders and graphical effects in games: types of shaders (manipulation and coloring vertices, lighting, transparency, screen-space shaders).
  • Animations: atomic animations, state automata, blending; relation between code and animations.
  • Game interface: controls (keyboard, mouse, gamepad, touch screen, motion capture, VR); graphical user interface and menus (main, in-game, HUD).
  • Artificial intelligence - principles: game-state, simulator, controllers; movement, path-finding, searching; perceiving, decision making, remembering, execution. AI data structures: state machines, path graphs, behavior trees, neural networks.
  • Production: developers team, roles in team; financial aspects; online publishing and monetization options.
Literatura
    doporučená literatura
  • D'AOUST, Kyle. Unity Game Development Scripting. 2014. ISBN 978-1-78355-363-1. URL info
  • MILLINGTON, Ian a John David FUNGE. Artificial intelligence for games. 2nd ed. Burlington: Morgan Kaufmann Publishers, 2009, xxiii, 870. ISBN 9780123747310. info
  • SCHELL, Jesse. The art of game design : a book of lenses. 1st ed. Burlington: Morgan Kaufmann, 2008, xxx, 489. ISBN 9780123694966. info
Výukové metody
Lectures, seminars, homework, student presentations of their designs and prototypes
Metody hodnocení
Seminars are mandatory. Four homeworks during the semester.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~xchmeli1/PV255/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.