PV259 Programování generativního designu

Fakulta informatiky
podzim 2017
Rozsah
2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD. (přednášející), Mgr.art. Katarína Czikorová, ArtD. (zástupce)
RNDr. Kristína Pšorn Zákopčanová (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Matula, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
St 10:00–11:50 B311
Předpoklady
Znalost základních algoritmů a datových struktur v rozsahu předmětu IB002 Algoritmy a datové struktury I, znalost programování v rozsahu předmětu IB001 Úvod do programování skrze C či předmětu obdobného rozsahu a složitosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude absolvent schopen samostatně navrhnout a implementovat vlastní designové řešení, prezentovat je vhodnou formou. Konkrétně bude schopen algoritmicky pracovat s:
  • Barevnými paletami s využitím různých typů interpolace.
  • Obrazem, kde dokáže organizovat barevné plochy podle programovaných hodnot.
  • Návrhem a vytvořením organizace rytmicky řazených tvarů, komplexních modulů v rastru, generováním růstových struktur, vytvořením různých typů animovaných a dynamických štětců pro kreslení písmen, kombinací tvaru s barvou.
  • Písmem, kdy dokáže kreativním způsobem zpracovávat parametry vektorového písma. Dále bude student schopen programovat hodnoty ovlivňující velikost písma, orientaci písma, porozumí vizualizaci písma v textu na základě zvolených parametrů, práci s křivkami či programované mutaci písma.
  • Výstupy z učení
    Studenti po absolvování kurzu budou schopni: - vytvořit vlastní vizuální výstupy (statické obrázky, animace, interaktivní aplikace) založené na principech generativního designu - implementovat zvolenou techniku pomocí optimálního algoritmu s odpovídající složitostí - aplikovat principy generativního designu v dalších oblastech (web designu, návrhu loga, apod.)
    Osnova
    • Barva - barevné palety skrze interpolaci, zpracovaní barevné palety z obrazu, organizace ploch podle programovaných hodnot.
    • Tvar - organizace rytmicky řazených tvarů, komplexních modulů v rastru, generování růstové struktury, programování štětců, štětce pro kreslení písmem a komplexními moduly.
    • Písmo - parametry vektorového písma, programování hodnot ovlivňující velikost písma, orientaci písma, vizualizace písma v textu, práce s křivkami, programovaná mutace písma.
    • Náhodnost a šum, oscilační křivky.
    • Atraktory, stromové diagramy, dynamické datové struktury.
    Literatura
      doporučená literatura
    • BOHNACKER, Hartmut, Benedikt GROSS a Julia LAUB. Generative design : visualize, program, and create with processing. Online. Edited by Claudius Lazzeroni. 1st ed. New York: Princeton Architectural Press, 2012. 474 s. ISBN 9781616890773. [citováno 2024-04-24] info
    • PEARSON, Matt. Generative art : a practical guide using processing. Online. Edited by Marius Watz. Shelter Island, NY: Manning ;, 2011. xli, 197. ISBN 9781935182627. [citováno 2024-04-24] info
    • REAS, Casey a Chandler MCWILLIAMS. Form+code in design, art, and architecture. Online. 1st ed. New York: Princeton Architectural Press, 2010. 176 s. ISBN 9781568989372. [citováno 2024-04-24] info
    Výukové metody
    Výuka bude vedena seminární formou, kdy vždy po úvodním krátkém uvedení do daného tématu (H. Lukášová) bude následovat praktická část, která osvětlí možnosti zpracování tématu na reprezentativních příkladech kódu (B. Kozlíková). V rámci samostatné práce studenti vytvoří vlastní verze zpracování tematického okruhu, které budou hlavním výstupem předmětu. Zpracování jednoho tématu bude probíhat vždy v rámci dvoutýdenního cyklu - v rámci dvou seminářů bude představeno téma a ukázkové příklady a poté studenti zpracují vlastní řešení. Postup práce bude pravidelně konzultován s vyučujícími (B. Kozlíková, H. Lukášová).
    Pro implementační část projektů bude zvolen programovací jazyk Processing.
    Metody hodnocení
    Hlavním výstupem předmětu budou samostatné projekty studentů, jejichž kvalita bude při hodnocení posuzována jak z hlediska vytvořeného kódu, tak estetické kvality jeho vizualizace.
    Dále studenti vypracují závěrečnou písemnou zprávu v požadovaném formátu a na jednom z posledních seminářů budou prezentovat svoje výsledky a další nápady ostatním vyučujícím AGDM. Cílem tohoto setkání bude snaha o nalezení dalšího uplatnění či rozšíření studentských prací vzniklých v rámci tohoto předmětu.
    Navazující předměty
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.