SIN01 Sociální informatika

Fakulta informatiky
podzim 2019
Rozsah
2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Ivan Kopeček, CSc. (přednášející)
RNDr. Jaromír Plhák, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Aleš Horák, Ph.D.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Rozvrh
Po 12:00–13:50 A217
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je podat přehled současného pojetí sociální informatiky a seznámit studenty s významem a aplikacemi sociální informatiky.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- porozumět základním pojmům a konceptům sociální informatiky;
- analyzovat počítačové systémy s ohledem na jejich uživatele a sociální kontext;
- aplikovat poznatky ze sociální informatiky při návrhu počítačových systémů.
Osnova
  • 1. Úvod. Sociální informatika jako interdisciplinární věda. Vymezení sociální informatiky. Krátký historický přehled.
  • 2. Komunikace jako sociální interakce. Verbální a non-verbální komunikace. Jazyk. Metody a cíle počítačového zpracování jazyka a řeči v sociálním kontextu.
  • 3. Dialog jako sociální interakce. Kooperativní dialog. Griceovy principy. Dialog člověk-počítač. Expertní a dialogové systémy.
  • 4. Sítě a Internet. Komunikace na Internetu a mobilních sítích. Technologie Internetu. Design a optimalizace IT v institucionálním a kulturním kontextu.
  • 5. Vyhledávání informací a znalostí na Internetu. Komunikace na Internetu a její sociální impakt. Podobnostní vyhledávání na Internetu. Kultura a etika Internetu.
  • 6. Sémantický web. Ontologie a inference znalostí. Sociální web. Virtuální společnosti. Sociální aspekty. Elektronické publikování a digitální knihovny.
  • 7. IT orientované na člověka (Human-Centered IT). Emoce a jejich modelování. Modelování uživatele a modely osobnosti. Počítačová psychologie a počítačové zpracování emocí (Affective Computing).
  • 8. Struktura společnosti, konflikty ve společnosti a jejich modelování. IT a simulování chování a vývoje společnosti. Spolupráce a soupeření v kontextu sociálního vývoje. Počítačové simulace a modelování kooperace a sociálního vývoje.
  • 9. Asistivní technologie. Počítačová podpora stárnoucí populace a hendikepovaných. IT pro zlepšení kvality života. Počítačová podpora spolupráce.
  • 10. IT a kultura ve společnosti. Estetické principy umění a komputerizace hudby a výtvarného umění. Estetika a komunikace v informatickém a kulturním kontextu.
  • 11. Filosofické a etické aspekty vývoje informatiky a IT. Hilbertův program, Goedelova věta o neúplnosti a její důsledky. Etika, morálka a modelování kooperace.
  • 12. Kybernetický prostor a společnosti v kybernetickém prostoru. Nové přístupy , očekávání a limity v oblasti umělé inteligence. Ekonomické aspekty, paradox produktivity a očekávání dalšího vývoje.
  • 13. Vliv IT na další oblasti společnosti. Společnost, její očekávání a limity komputerizace Nové přístupy, očekávání a limity v oblasti umělé inteligence.Vize sociální informatiky a IT v dohledné budoucnosti. Závěrečné shrnutí.
Literatura
  • KLING, Rob, Howard ROSENBAUM a Steve SAWYER. Understanding and communicating social informatics : a framework for studying and teaching the human contexts of information and communication technologies. 1st Print. Medford, New Jersey: Information Today, 2005, xx, 216. ISBN 1573872288. info
  • Computerization and controversy : value conflicts and social choices. Edited by Rob Kling. San Diego: Academic Press, 1995, xi, 959. ISBN 0124150403. info
  • VEGA-REDONDO, Fernando. Complex social networks. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, xiv, 294. ISBN 9780521674096. info
  • Communication in multiagent systems : agent communication languages and conversation policies. Edited by Marc-Philippe Huget. Berlin: Springer, 2003, viii, 322. ISBN 3-540-40385-X. info
  • Online communities and social computing : second International Conference, OCSC 2007 : held as part of HCI International 2007 : Beijing, China, July 22-27, 2007 : proceedings. Edited by Douglas Schuler. Berlin: Springer, 2007, xvii, 520. ISBN 9783540732563. info
  • MCTEAR, Michael. Spoken dialogue technology : toward the conversational user interface. Edited by T. V. Raman. New York: Springer, 2004, xii, 432. ISBN 1852336722. info
  • Designing for virtual communities in the service of learning. Edited by Sasha A. Barab - Rob Kling - James H. Gray. New York: Cambridge University Press, 2004, xxv, 451. ISBN 0521520819. URL info
  • PICARD, Rosalind W. Affective computing. Cambridge: MIT Press, 1997, xii, 292. ISBN 0262161702. info
Výukové metody
Přednášky.
Metody hodnocení
Zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován naposledy.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2019/SIN01