UA391 Obecná a alternativní didaktika

Fakulta informatiky
jaro 2011
Rozsah
1/1. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Václav Přenosil, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D.
Rozvrh
Út 14:00–15:50 C511
Předpoklady
! Z391 Obecná a didaktika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: navázat na předmět "Z390 Školní pedagogika" a poskytnout základní znalosti v oblasti obecné a alternativní didaktiky; problematika teoretických otázek obsahu a struktury vzdělávání; didaktická analýza obsahu učiva; problematika mezipředmětových vztahů; didaktické zásady a vyučovací metody; organizační formy edukace; prohloubení teoretických znalostí studentů v oblasti přípravy na školní edukaci; pedagogická diagnóza třídy; vytváření didaktických dovedností; aktivita edukantů v procesu školní edukace; metody objevování; příprava a motivace k samostudiu; učení z textu; vyhledávání, kritické hodnocení a zpracování informací; možnosti alternativní edukace. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit teoretické otázky obsahu a struktury vzdělávání; vytvořit organizační formy edukace; interpretovat strukturu učiva.
Osnova
  • Didaktika jako vědní a studijní disciplina ve studiu učitelství.
  • Teoretické otázky obsahu a struktury vzdělávání.
  • Didaktická analýza obsahu učiva.
  • Mezipředmětové vztahy a souvislosti výuky.
  • Didaktické zásady a vyučovací metody.
  • Organizační formy výuky.
  • Příprava učitele na výuku.
  • Bezpečnostní a hygienická hlediska ve výuce.
  • Odborné učebny a laboratoře, školní knihovny a informační střediska.
  • Tvořivost a výchova k tvůrčí činnosti.
  • Vytváření didaktických dovedností.
  • Pedagogická diagnóza jako základ analýzy výsledků výchovně-vzdělávací práce učitele.
  • Hospitace ve výuce.
  • Další zvyšování kvalifikace učitelů.
  • Žák ve výchovné situaci.
  • Aktivita žáků ve vyučování, jejich sebevýchova a sebevzdělání. Metody objevování. Učení z textu a vyhledávání informací. Možnosti alternativní výuky a výchovy.
Literatura
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • PROKEŠ, Josef. Ředitel školy a začínající učitelé, sociální vztahy v pedagogickém týmu. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitel Masarykovy univerzity v Brně, 1993, 47 s. studijní text pro kvalifikační studium. ISBN 1020/PM. info
Výukové metody
přednáška, výklad a jeho demonstrace, diskuse, seminární práce, referát, projekt a jeho obhajoba, simulace výuky a jednotlivých výukových metod, hraní rolí edukátora i edukanta, řízené objevování, hospitace na výuce informatiky střední školy a následná beseda s edukátorem, brainstorming
Metody hodnocení
2 písemné testy znalostí, závěrečná seminární práce, ústní zkouška
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/usr/prokes
Předměty společného základu učitelského studia na FI MU v Brně by bylo vhodné absolvovat v pořadí: a) UA290 Psychologie pro učitele, b) UA390 Školní pedagogika, c) UA391 Obecná didaktika, d) UA090 Speciální pedagogika. Studijní text je dostupný na webové stránce předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012.