VB007 Filosofie vědy I

Fakulta informatiky
podzim 2016
Rozsah
2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Aleš Horák, Ph.D.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Rozvrh
St 8:00–9:50 A319
Předpoklady
Předpokládá se zájem o obecné otázky vědy (jako poznávání světa a života v něm). Doporučuje se navázat kursem VB008 Filosofie vědy II. Měli bychom ten intelektuální vývoj nakonec vnímat jako svého druhu už teď závratnou "exponenciálu". (V předchozích dvou letech byla pro pravidelné uvádění nových poznatků z věd uplatněna metoda "talk-show".)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 52 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/52, pouze zareg.: 0/52, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/52
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs uvádí do základní problematiky vědy jako specifické činnosti člověka. Všímá si vztahu indukce a dedukce, kategorie kvantity a principu kauzality, a kritérií verifikace zhruba od počátku 17. století až na práh 20. století. Vyjadřuje zároveň údiv nad stále rostoucím tempem rozvoje a kvalitou, ale i nečekanými aplikacemi vědy. (Systematicky dochází k informaci o zcela nových poznatcích z věd.) Pochopitelně s paralelními průzory do současnosti, aby bylo navozeno chápání exponenciály rozvoje vědy počínaje 20. stoletím.
Osnova
  • Úvod: Obecně o "předělech času".
  • Zrod vědy jako novověkého fenoménu, její problémy, metody a kritéria. Předpoklady k "paradigmaticky" novému přístupu ke světu a k tradici.
  • Problém geocentrismu jako konfrontace smyslové absurdity s potřebou adekvátnmího popisu umožňujícího predikci. (Od scholastických řešení až po konečný rozchod s aristotelovskou tradicí.)
  • Od sublunárních krůčků k prvému velkému skoku do supralunárního světa.
  • Co je a jaká je realita? Je adekvátním klíčem k ní empirismus, anebo racionalismus?
  • Encyklopedie jako produkt osvícenství.
  • Humeova skepse nad kauzalitou. Zákony a pravděpodobnost.
  • Fyziokratismus jako projekt "harmonického řádu", zároveň jako první uplatnění modelu v ekonomii.
  • Pozitivistický pokus o změnu světa silou idejí.Výchozí varianty fyzikalismu.
  • Problém duchověd koncem 19. století. (Lze uplatnit přírodovědná kritéria v humanitních disciplínách?)
  • "Racionální" boj s "fikcí", anebo existuje neviditelné?
  • Einsteinův a Planckův stín.
  • Rozpačité ohlédnutí vzad i vpřed na prahu 3. millénnia.
  • Začátky filosofie vědy.
Literatura
  • Literatura se zadává průběžně během jednotlivých lekcí.
Výukové metody
Postupný výklad opřený o texty přístupné elektronicky; pravidelně jsou lekce uvedeny aktualizací (novinky ze světa vědy, výročí). Asi jde o přemýšlení nad vysloveným víc, než že by měl někdo něco číst za zády přednášejícího.
Metody hodnocení
Uzavírá se zápočtem na základě účasti a předložení 1 eseje.
Navazující předměty
Informace učitele
Možná že je předmět trochu náročnější než školská "filosofie". Začínáme až zrodem novověké vědy. (Předtím jako systémové počínání stěží existovala.) Dojdeme na práh 20. stol. (Samozřejmě že se nevyhneme přesahům do současnosti.)- Není nutné navazovat II. částí kursu. (Ač se to doporučuje.) - Vážné zájemce o vytčené otázky zve M. Dokulil, přednášející (k údivu se toho stále nabízí pro nás všechny pořád dost!)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.