VV036 Tvorba 3D charakteru II

Fakulta informatiky
jaro 2018
Rozsah
1/1. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD. (přednášející)
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Matula, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VV036/01: Čt 12:00–13:50 C403, J. Chmelík, H. Lukášová
VV036/02: St 10:00–11:50 C403, J. Chmelík, H. Lukášová
Předpoklady
SOUHLAS
VV035
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 33 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Navazuje na Tvorbu 3D charakteru I. Hlavním cílem kurzu je vystihnutí charakteru; studenti samostatně pracují s proporcemi člověka, typologií, deformacemi atp. v 3D modelovacích programech.Práce na samostatných projektech je doplněna o přednášky týkající se záměrné deformace a idealizace lidské figury, kráse a módě, kombinování atropomorfních a zoomorfních znaků v rámci tvorby charakteru. Studenti jsou vedeni k samostatné tvůrčí práci. Důležitou součástí je i zvládnutí přípravy virtuálního modelu pro převedení do materiálu metodou rychlého prototypování (STL Check, retopologizace, optimalizace).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vytvořit statické rendrované výstupy prezentující 3d charakter pro vlastní prezentaci v porfoliu;
- vytvořit animované sekvence prezentující charakter v pohybu;
- student se bude orientovat v širším kontextu tvorby charakteru - proporční vztahy ve zobrazování lidského těla, základní anatomii;
- samostatně vytvořit 3d charakter od jeho konceptu ažk hotovému modelu - vytvořit model a assety pro export do herního prostředí
Osnova
  • Typologie lidské figury.
  • Růstová období. Individualia a karikatura.
  • Idealizace lidského těla a oděv.
  • Zvířecí anatomie.
  • Vytvoření charakteru na základě dosavadních znalostí.
  • Dokončení 3D modelu postavy z předešlého semestru.
  • Tvorba Hight Poly modelu
  • Základy animace
  • Příprava modelu pro realizaci metodou rychlého prototypování.
Literatura
    povinná literatura
  • KŘÍŽ, Jan. Mistrovství v 3ds Max : [kompletní průvodce profesionálního grafika]. Online. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. 1151 s. ISBN 9788025124642. [citováno 2024-04-23] info
  • ROBINSON, Josh. Essential 3ds Max 8. Online. Plano: Wordware Publishing, 2006. x, 406. ISBN 1556224850. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • ZRZAVÝ, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Online. Edited by Jiří Běhounek - Milan Kopřiva. Vydání 1. Praha: Avicenum, 1977. 400 stran. [citováno 2024-04-23] URL info
  • FEHÉR, György a András SZUNYOGHY. Anatomie pro výtvarníky :člověk : zvířata : srovnávací studie. Online. 1. vyd. Praha: Slovart, 1999. 603 s. ISBN 80-7209-180-8. [citováno 2024-04-23] info
  • THALER, Peter. Pictoplasma. Online. Berlin: Gestalten Verlag, 2001. 216 s. ISBN 3-931126-58-7. [citováno 2024-04-23] info
  • THALER, Peter. Pictoplasma.. Online. London: Gestalten Verlag, 2003. 223 s. ISBN 3-89955-021-8. [citováno 2024-04-23] info
  • Exposé 8 : finest digital art in the known universe. Online. Edited by Daniel Wade. Adelaide: Ballistic publishing, 2010. 239 s. ISBN 9781921002830. [citováno 2024-04-23] info
  • STEEN, Joep van der a Ted BOARDMAN. Rendering with mental ray and 3Ds Max. Online. 2nd ed. Oxford: Focal Press, 2010. xi, 253. ISBN 9780240812373. [citováno 2024-04-23] info
  • DRAPER, Pete. Deconstructing the elements with 3ds max : create natural fire, earth, air and water without plug-ins. Online. 3rd ed. Oxford: Focal, 2009. xxi, 321. ISBN 0240521269. [citováno 2024-04-23] info
  • Exposé 7 : finest digital art in the known universe. Online. Edited by Daniel Wade - Paul Hellard - Mark Snoswell. 1st ed. Mylor: Ballistic publishing, 2009. 223 s. ISBN 9781921002632. [citováno 2024-04-23] info
  • BROOKER, Darren. Essential CG lighting techniques with 3ds max. Online. 3rd ed. Burlington, MA: Focal Press, 2008. xi, 397. ISBN 9780240521176. [citováno 2024-04-23] info
  • Exposé 6 : finest digital art in the known universe. Online. Edited by Daniel Wade - Paul Hellard - Mark Snoswell. 1st ed. Mylor: Ballistic publishing, 2008. 223 s. ISBN 9781921002519. [citováno 2024-04-23] info
  • Exposé 5 : finest digital art in the known universe. Online. Edited by Daniel Wade - Paul Hellard - Mark Snoswell. 1st ed. Mylor: Ballistic publishing, 2007. 223 s. ISBN 9781921002434. [citováno 2024-04-23] info
  • Exposé 3 : finest digital art in the known universe. Online. Edited by Daniel Wade - Paul Hellard - Mark Snoswell - Leonard Teo. 2nd ed. Mylor: Ballistic publishing, 2006. 207 s. ISBN 1921002158. [citováno 2024-04-23] info
  • Exposé 4 : finest digital art in the known universe. Online. Edited by Daniel Wade - Paul Hellard - Mark Snoswell - Leonard Teo. 1st ed. Mylor: Ballistic publishing, 2006. 223 s. ISBN 1921002301. [citováno 2024-04-23] info
  • Exposé 2 : finest digital art in the known universe. Online. Edited by Mark Snoswell - Leonard Teo - Daniel Wade. 2nd ed. Mylor: Ballistic publishing, 2005. 192 s. ISBN 0975096575. [citováno 2024-04-23] info
  • STEED, Paul. Animace postav : 3ds max a character studio. Online. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004. xviii, 333. ISBN 8025100308. [citováno 2024-04-23] info
  • RICHTR, Tomáš. Nástroje profesionální 3D animace. Online. Brno, 2002. 29 s. [citováno 2024-04-23] info
    neurčeno
  • Printing things : visions and essentials for 3D printing. Online. Edited by Claire Warnier. Berlin: Gestalten, 2014. 256 s. ISBN 9783899555165. [citováno 2024-04-23] info
  • Out of hand : materializing the postigital. Online. Edited by Ronald T. Labaco. London: Black Dog Publishing, 2013. 304 s. ISBN 9781908966230. [citováno 2024-04-23] info
  • CUSSON, Roger a Jamie CARDOSO. Realistic architectural visualization with 3ds max and mental ray. Online. 2nd ed. Burlington, MA: Focal Press, 2010. xv, 280. ISBN 0240812298. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Práce na samostných projektech pod dozorem pedagoga,přednášky týkající se možností interpretace charakteru.
Metody hodnocení
Přednáška a cvičení ve studiu, práce v 3D programech. Zkouška. Zkouška probíhá formou závěrečné práce, student konzultuje s pedagogem i mimo semetr ve zkouškovém období v předem stanovených termínech. Hodnocena je koncepce, zvládnutí softwarového nástroje a celková výtvarná úroveň.
Informace učitele
http://is.muni.cz/www/26724/index.html
Předmět byl inovován v rámci projektu OPVK Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.