PV113 Softwarové elektronické publikace II

Fakulta informatiky
jaro 2005
Rozsah
2/0/3. 5 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Petr Sojka, Ph.D. (přednášející)
MgA. Radovan Hakl (přednášející)
Garance
doc. Ing. Jan Staudek, CSc.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Petr Sojka, Ph.D.
Rozvrh
Čt 12:00–13:50 B204
Předpoklady
SOUHLAS
Základním předpokladem je zapálení pro multimediální komunikaci prostřednictvím filmů. Je vhodné dále mít předpoklady pro týmovou práci a základní povědomí o pravidlech mediálni komunikace, pro dokumenty a jejich přípravu získané například v předmětu PB029 Elektronická příprava dokumentů. Souhlas se zapsáním se uděluje na základě technického scénáře projektu navrhovaného k realizaci a prezentaci na filmovém festivalu FI MU.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základní pojmy a role v publikačním procesu multimediálního díla. Příprava publikačního záměru, rozpočtu a obhajoba projektového záměru. Filmová gramatika, specifika digitálního filmu. Týmová produkce filmového dílka či animace a jeho prezentace na 5. filmovém festivalu FI MU v květnu 2005.
Osnova
  • Synopsis - literární scénář -- technický scénář -- story board pro prezentaci na WEBu. Stavba zápletky -- způsob vnímání filmového času -- identifikace příjemce -- virtuální konotace a film ve stylu dokumentu.
  • Příprava natáčení a produkce.
  • Formáty a sw pro multimedia: od animace GIF, Macromedia Flash po normy MPEG 1, 2, 4, 7. Adobe Premiere a AVID.
  • Střih; velikosti záběrů -- pohyb kamery -- mluvené slovo -- vkládání titulků -- komentáře -- hudba -- ukázky a praktické testy.
  • Stavba příběhu pro multimedia -- anotace textová -- obrazová -- spojení v jednotlivé kapitoly. Editace -- kontrapunkt hudba obraz -- rytmus a střih na hudbu sledu záběrů -- představení střihu on line a off line, střihová skladba během vývoje filmu -- ukázky.
  • Ukázka filmu -- diskuse -- rozbor. To nejlepší z Academia film Olomouc, ARS Elektronika Linz -- srovnání žánrů a rozbor filmů.
  • Animovaný film -- psaní sekvencí kombinovanou technikou -- trikové záběry dříve -- natáčení časosběrné -- výtvarná stránka filmu.
  • Týmová práce při sestavení tvůrčí skupiny, dělba úkolů a pravomocí, komunikace, produkce, editace, postprodukce, příprava filmového festivalu a vyhodnocení projektu.
Literatura
  • Karel Reisz: Umění střihové skladby, skripta FAMU.
  • Seminární práce LEMMA 2000--2004.
Metody hodnocení
Závěrečné hodnocení je prováděno zejména na základě výsledných filmů realizovaných týmy v průběhu semestru a prezentovaných na filmovém festivalu FI MU v posledním týdnu semestru. Každý student dále individuálně vypracuje a prezentuje na cvičeních krátký referát o dílčí problematice předmětu. Více informací je k nalezení na stránce předmětu a laboratoře LEMMA http://www.fi.muni.cz/lemma/.
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sojka/PV113/
"We are all apprentices in a craft where no-one ever becomes a master."
-- Ernest Hemingway
"What we want, in our 80s business executive, is somebody who demands the best in everything; somebody who is never satisfied; somebody who, if he had been in charge of decorating the Sistine Chapel, would have said: `That is a good fresco, Michelangelo, but I want a better fresco, and I want it by tomorrow morning."
-- Dave Barry (quoted in DEK: Mathematical Writing)
"Knowledge is of two kinds. We know a subject ourselves, or we know where we can find information out."
-- Boswell (Life vol.2, p.365, 18.4.1775)
"Everything should always be made as simple as possible, but not simpler."
-- Albert Einstein (quoted in DEK: Mathematical Writing)
"Dokumentární film musí být umění, ne jenom interview a k tomu nějaký klip. To dělá každý a je to spíše žurnalistika. Ale pravý dokumentární film se vyjadřuje montáží. Nemělo by jít o kopii skutečnosti, ale o transformaci kusu umění, které má lidskost, duchovno, kreativitu a jde za spravedlností."
-- Vojtěch Jasný (AFO Olomouc 2003) "Work like you don't need the money. Love like you've never been hurt. Dance like nobody's watching."
-- Satchel Paige
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.