T141 Psychology for Teachers II

Faculty of Sports Studies
Spring 2003
Extent and Intensity
1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Timetable of Seminar Groups
T141/01: Tue 19:40–20:25 aula Údolní
T141/02: Tue 19:40–20:25 aula Údolní
T141/03: Tue 19:40–20:25 aula Údolní
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Základy psychologie vývojové, sociální a pedagogické.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Předmět vývojové psychologie, metody, zákonitosti vývoje, činitelé vývoje, periodizace vývoje. 2. Charakteristika psychického vývoje jedince od kojeneckého po předškolní období. (Vývoj motorický, rozumový, sociální a emoční). 3. Charakteristika psychického vývoje jedince ve školním věku, pubertě a adolescenci. 4. Charakteristika období dospělosti a stáří. 5. Předmět sociální psychologie. peoces socializace, sociální učení, humanizace. 6. Sociální percepce, atribuce, kognitivní schemata, stereotypy ve vnímání a posuzování druhých lidí. 7. Interakce a komunikace. verbální a neverbální komunikace. 8. Sociální skupina, typy, vlastnosti skupin. Pracovní tým, spolupráce, kompetice. 9. Konflikty a jejich řešení. 10. Efektivní a zdravá komunikace. Transakční analýza, asertivita, NLP apod. 11. Předmět pedagogické psychologie. Psychologie výchovy, výchovné styly, odměny a tresty. 12. Psychologie učení, teorie, podmínky učení, styly učení. 13. Psychologie vyučování, psychodidaktika, sgtrukturování učiva a učebnice. 14.Klima školní třídy, klima školy. 15. Poruchy psychického vývoje. Poruchy chování a učení. Zvládání školní třídy. 16. Základy psychologického (školního) poradenství a krizová intervence.
Literature
  • ČÁP, Jan and Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vydání 1. Praha: Academia, 1999, 287 stran. ISBN 8020006907. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1st ed. Brno: PAIDO, 1998, 268 pp. ISBN 80-85931-48-6. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
  • LANGMEIER, Josef and Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy sociální psychologie. Brno: Cerm, 1998, 181 stran. ISBN 8072040642. info
  • Základy sociální psychologie. Edited by Nicky Hayesová - Irena Štěpaníková. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-7178-198-3. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 66 s. ISBN 807184487X. info
  • MAREŠ, Jiří, Jan SLAVÍK, Tomáš SVATOŠ and Vlastimil ŠVEC. Učitelovo pojetí výuky. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 91 s. : il. ISBN 80-210-1444-X. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1996, 353 s. ISBN 8071843172. info
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 161 s. info
  • HELUS, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 263 s. URL info
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008.
  • Enrolment Statistics (Spring 2003, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/spring2003/T141