bk413 Teorie a didaktika úpolů pro SEBS

Fakulta sportovních studií
podzim 2007
Rozsah
16/32. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Miroslav Ďurech, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D.
Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přehled vývoje úpolů, jejich systematika a obsah jednotlivých úpolových aktivit – průpravné úpoly, úpolové sporty, sebeobrana. Základy sportovní a profesní průpravy úpolových aktivit. Přehled o dlouhodobé přípravě úpolových aktivit se zaměřením na profesní činnost v bezpečnostních složkách.
Předmět se skládá z částí
bk413s Sebeobrana II; bk413t Teorie a didaktika úpolů pro SEBS; bk413z Sebeobrana žen.
Osnova
  • Teorie: Charakteristika, vznik a historie úpolů. Systematika úpolových aktivit. Společné znaky úpolových aktivit. Průpravné úpoly. Úpolové sporty Bojová umění úpolového charakteru. Sebeobrana. Aplikace úpolových aktivit v profesní činnosti bezpečnostních složek. Dlouhodobá příprava úpolových aktivit v profesní činnosti bezpečnostních složek. Didaktika: Dlouhodobá příprava jako sportovní trénink v úpolových aktivitách. Význam sportovní přípravy úpolového charakteru. Sportovní příprava a její složky. Plánování procesu přípravy. Biomechanické základy technik úpolového charakteru. Zatížení v přípravě profesního charakteru. Kondiční pohybové schopnosti a jejich rozvoj. Koordinační pohybové schopnosti a jejich rozvoj. Technická průprava úpolových aktivit pro profesní činnost. Taktická průprava. Metodika přípravy v dlouhodobém procesu.
Metody hodnocení
Studenti vypracují seminární práci (6.000-8.000 znaků bez mezer) s použitím nejméně tří pramenů podle osnovy: - definice úpolů, její systematika - moje zkušenosti s úpoly - aplikace vybraného úpolového sportu v sebeobraně Okruhy ke zkoušce 1. a) Přehled, vývoj a systematika. b) Metodika přípravy. 2. a) Společné znaky úpolů b) Význam přípravy pro využití v praxi. 3. a) Základní úpoly. b) Taktická příprava. 4. a) Úpolové sporty. b) Technická příprava. 5. a) Bojová umění úpolového charakteru. b) Rozvoj kondičních schopností. 6. a) Sebeobrana. b) Koordinační schopnosti. 7. a) Využití úpolů v profesní činnosti. b) Rozvoj koordinačních schopností. 8. a) Význam sportovní přípravy. b) Biomechanika základních technik. 9. a) Plánování přípravy. b) Zatížení v dlouhodobé přípravě. 10. a) Kondiční schopnosti – síla, vytrvalost. b) Podstata stability a základní postoj. 11. a) Kondiční schopnosti – rychlost, pohyblivost. b) Objem v dlouhodobé přípravě.
Další komentáře
Teorie a didaktika úpolů pro SEBS (16/0), Sebeobrana II (0/24), Sebeobrana žen (0/8).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010.