bp2087 Psychologie sportu

Fakulta sportovních studií
podzim 2017
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Vičar, Ph.D. (cvičící)
Zbyněk Cincibus (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 16:20–17:05 B11/206
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp2087/01: Čt 14:40–15:25 E34/203 - seminární místnost, M. Vičar
bp2087/02: Čt 10:30–11:15 B11/236, M. Vičar
bp2087/03: St 17:10–17:55 B11/235, M. Vičar
Předpoklady
( bp1031 Základy psychologie || bk1031 Základy psychologie || bp1243 Základy psychologie || bk1243 Základy psychologie || bp1256 Základy psychologie a sociologie || bk1256 Základy psychologie a sociologie || bp2031 Základy psychologie || bk2031 Základy psychologie || bp2256 Základy psychologie a sociologie || bk2256 Základy psychologie a sociologie || bp2342 Základy psychologie a sociologie || bk2342 Základy psychologie a sociologie || bk2027 Pádová technika || bp2027 Pádová technika ) && (! bp011p Psychologie sportu ) && (! bk011p Psychologie sportu ) && (! bp1087 Psychologie sportu ) && (! bk1087 Psychologie sportu ) && (! bk2087 Psychologie sportu ) && (! bp2264 Psychologie sportu ) && (! bk2264 Psychologie sportu ) && ! NOWANY ( bp011p Psychologie sportu , bk011p Psychologie sportu , bp1087 Psychologie sportu , bk1087 Psychologie sportu , bk2087 Psychologie sportu , bp2264 Psychologie sportu , bk2264 Psychologie sportu )
Znalost obecných základů psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu bude student schopen:
- používat základní psychodiagnostické nástroje pro základní diagnostiku osobnosti sportovce, učitele tělesné výchovy a sportovního trenéra
- analyzovat psychologické problémy při provádění sportovního výkonu
- rozeznávat jednotlivé fáze motorického učení (potřeby)z pohledu psychologie sportu
- prakticky používat regulační prostředky pro regulaci předstartovních stavů a psychologického selhání
- využívat pravidla duševní hygieny sportovce pro udržení rovnováhy osobnosti sportovce
Osnova
  • 1. Systém psychologie sportu, historický vývoj, současné postavení psychologie sportu, typologie sportu
  • 2. Osobnost sportovce - schopnosti se vztahem ke sportovní činnosti
  • 3. Diagnostika osobnosti sportovce - temperament, výkonová motivace, pozornost, soustředěnost, agresivita, aspirace apod.
  • 4. Fáze motorického učení, plató efekt a křivka zapomínání
  • 5. Předstartovní, startovní a soutěžní stavy, psychologické selhání
  • 6. Regulační prostředky a principy regulace sportovce
  • 7. Sport a duševní zdraví, duševní hygiena sportovce
  • 8. Agresivita ve sportu
  • 9. Asertivita a její využívání při sportovní činnosti
  • 10. Koučování, úkoly kouče, dyadická interakce
  • 11. Psychomotorika a její využití při práci se sportovci
  • 12. Ontogeneze člověka se vztahem ke sportovní činnosti
Literatura
    povinná literatura
  • SLEPIČKA, Pavel, Václav HOŠEK a Běla HÁTLOVÁ. Psychologie sportu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 230 s. ISBN 8024612909. 2006. info
    doporučená literatura
  • SEILER, Roland a Andreas STOCK. Psychotrénink : ve sportu i v životě. 1. vyd. Praha: Olympia. 149 s. ISBN 8070334142. 1996. info
  • MACÁK, Ivan a Václav HOŠEK. Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 221 s. 1989. URL info
  • MACHAČ, Miloš, Helena MACHAČOVÁ a Jiří HOSKOVEC. Emoce a výkonnost. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 283 s. 1988. URL info
  • VANĚK, Miroslav. Psychologie sportu [Vaněk, 1984]. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 197 s. 1984. info
  • KODÝM, Miloslav. Psychologie tělesné výchovy : pro studium učitelství na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. 181 s. 1982. info
Výukové metody
Teoretická příprava formou přednášek a seminářů, cvičení, samostatné studium
Metody hodnocení
Seminární práce (záznamy ze cvičení)s praktickým využitím psychodiagnostických metod - jako předpoklad vstupu ke zkoušce. Ústní zkouška skládající se ze 3 částí: a) řešení praktického příkladu, b) všeobecná část, c) motorické učení 80 procent účasti na seminářích.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.