bp2321 Úvodní praxe průběžná I.

Fakulta sportovních studií
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Valkounová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Eva Valkounová, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
Příprava a odevzdání zásobníků cviků I a II (rozcvičení, zásobník cviků na závěrečné protažení v tělocvičně a venku) z předmětu Odborná terminologie (bp2006). Následná kontrola a uznání těchto zásobníků od vyučující předmětu Odborné terminologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům poznatky o podstatě a řízení pohybových aktivit dětí a mládeže v zařízeních pro volný čas.
Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
-orientace v problematice organizování volnočasových pohybových aktivit;
-porozumět řízení a organizování výchovně-vzdělávacího procesu;
-posoudit výchovně vzdělávací činnosti pedagoga volného času;
-aplikovat vhodné vyučovací styly, postupy, metody a zásady ve výchovně-vzdělávacím procesu;
-naplánovat a sestavit hodiny volnočasově pohybové aktivity;
-dodržovat pravidla bezpečnosti při hodinách volnočasově-pohybových aktivit.
Osnova
  • 1.seznámení s předmětem a s jeho systémem organizace;
  • 2.vybírá si spolu se svým kolegou studentem místo konání praxe z doporučených zařízení a každý týden absolvuje 1 hodinu praxe.
  • 3.absolvuje 3 hodiny náslechů ve vybraném zařízení u cvičného učitele a 5 hodin náslechů u kolegy studenta. Následně 5 hodin vede vlastní volnočasové pohybové jednotky.
  • 4.účastní se rozborů všech hodin s cvičným pedagogem a kolegou studentem;
  • 5.získává zkušenosti v samostatném vedení různých typů pohybových jednotek. Podrobnější informace k předmětu jsou uvedeny v interaktivní osnově předmětu.
Literatura
  • SVOBODA, BOHUMIL. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1358-1. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času : [teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času]. Vyd. 4. Praha: Portál, 2008, 221 s. ISBN 9788073674236. info
  • JŮVA, Vladimír. Pedagogika volného času ve studiu tělesné výchovy a sportu na Fakultě sportovních studií MU. In MIKOVÁ, Marcela. Výzkum a rozvoj v sociálních vědách a vědách o sportu. Brno: Paido, 2007, s. 23-24. ISBN 978-80-7315-146-1. info
  • ČECH, Tomáš a Jiří NĚMEC. Pedagogika volného času pro učitele praktického vyučování. E-learningová podpora výuky. Brno : Pedagogická fakulta. Katedra sociální pedagogiky, 2006. URL info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • MAZAL, Ferdinand. Pohybové hry a hraní. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 292 s. ISBN 80-85783-29-0. info
  • FIALA, Václav. Základní názvosloví tělesných cvičení. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1971, 213 s. URL info
Výukové metody
teoretická i praktická příprava formou seminářů a hospitací ve vybraných zařízeních, úkoly pro samostudium.
Metody hodnocení
-100% účast;
-zpracování zadaných úkolů a šetření;
-vedení pedagogické dokumentace (hospitační záznamy, protokoly - šetření);
-kontrola úkolů.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/odborna-praxe-prubezna-1/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace praxí u studentů oboru ASAK spočívá ve vytvoření tohoto nového předmětu formou náslechové praxe, při které dochází k důkladnějšímu seznámení se s chodem, organizací a nabídkou pohybových aktivit ve vybraných zařízeních, analýza sledovaných pohybových jednotek a také diagnostikování jednotlivých činností pedagoga (organizační schopnosti, pedagogické dovednosti, verbální a nonverbální projev, motivační působení, řídící styly, využití podmínek apod.).
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.

Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020.