bp4220 Team Skills

Fakulta sportovních studií
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Stará, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Stará, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Stará, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Út 17:50–18:40 E34/203 - seminární místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp4220/01: Út 18:40–19:30 D33/227 velká zasedací místnost, J. Stará
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Students of Sports Management should be aware of the importance of team skills as a necessary aspect of team work.
The objective of this course is to introduce the students into the field of team skills, team roles, team goals and team characteristics. Students will also understand additional topics, such as effective communication and cooperation, providing feedback and evaluation. Group dynamics phases and team motivation will be covered as well. The topics will be presented through practical activites and games, with necessary theoretical background.
Výstupy z učení
After completion of this course students will be able to:
-name and describe basic team skills (communication, cooperation, flexibility, presentation of ideas, feedback and evaluation, creativity)
-define team structure, team goals, team roles and important aspects of an effective team cooperation
-describe group dynamics phases and manage a team/group accordingly
-analyse their status within the study group, from the point of view of team roles, communication or cooperation level (based on practical activities and exercises)
-apply the acquired knowledge and skills in a working, sports or other team
Osnova
  • Definition of a team (structure, roles, needs, competences of team members)
  • Team goals
  • Team skills
  • Team roles
  • Communication and cooperation in team
  • Group dynamics
  • Conflict in a group, crisis in a team
  • Decision making, working in a team X working in a group
  • Team leader, team motivation, team evaluation
  • Feedback and reflection
Literatura
    povinná literatura
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Teambuilding. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 113 s. ISBN 8024711559. info
    doporučená literatura
  • MOHAUPTOVÁ, Eva. Teambuilding : cesta k efektivní spolupráci. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 173 s. ISBN 9788073676414. info
  • PAYNE, Vivette. Teambuilding workshop : trénink týmových dovedností. Translated by Kristýna Helceletová. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, 339 s. ISBN 9788025115886. info
  • KRÜGER, Wolfgang. Vedení týmů : jak sestavit, organizovat a povzbuzovat pracovní tým. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 108 s. ISBN 8024707802. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 151 s. ISBN 80-247-0403-X. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 162 s. ISBN 80-85623-84-6. info
    neurčeno
  • 50 digital team-building gamesfast, fun meeting openers, group activities and adventures using social media, smart phones, GPS, tablets, and more. Edited by John Chen. Hoboken, N.J.: Wiley, 2012, xxxiv, 200. ISBN 9781118227374. info
  • The first-time manager's guide to team building. Edited by Gary S. Topchik. New York: AMACOM, 2007, iv, 140 p. ISBN 0814474292. info
  • LAFF, Michael. Effective Team Building: More than Just Fun at Work. T + D. Alexandria, 2006, 2 s. ISSN 1055-9760. info
  • PAYNE, Vivette. The team-building workshop : trainer´s guide. New York: AMACOM, 2001, xv, 447. ISBN 0814470793. info
  • JONES, Alanna. Team-building activities for every group. Richland, WA: Rec Room Pub., 1999, 191 s. ISBN 0966234162. info
  • The complete idiot's guide to team building. Edited by Arthur R. Pell. Indianapolis, IN: Alpha Books, 1999, xx, 412 p. ISBN 0028636562. info
  • DYER, William G. Team building : issues and alternatives. 2nd ed. Reading, Mass.: Addison-Wesley Publishing Company, 1987, xiii, 171. ISBN 0201180375. info
Výukové metody
Lectures, practical seminars, group work, group discussion, games, feedback and evaluation activites
Metody hodnocení
1. Active participation in lectures and seminars (MAX 1 absence accepted)
2. Presentation (10 min) of an activity focused on a selected team skill. The activity will be performed with the study group. More information to be found in "Homework vault".
3. Handing in a lesson plan of the presented activity
4. Final written test
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Reflection of group work Odevzdávárna (homework vault) open till ...!
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.