bp903 Kompenzační cvičení volitelné

Fakulta sportovních studií
jaro 2008
Rozsah
0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
bp903/s1: Pá 29. 2. 9:00–11:30 U224, Pá 14. 3. 9:00–11:30 U217, Pá 28. 3. 9:00–11:30 U224, M. Janíková
Předpoklady
Žádné předpoklady
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Verbální a neverbální komunikace je v současné době hodně diskutovanou problematikou. V nabízeném předmětu proto nejde jen o zprostředkování teorie komunikace, spíše se zaměříme na využití komunikace v pedagogické praxi, ať již se bude jednat o profesi učitele či trenéra. Oporou bude nová progresivní metoda „Videotrénink interakcí“. Nejdříve se zaměříme na východiska a principy této metody, která jsou důležitá pro vlastní praktickou činnost pedagoga. Utřídíme poznatky o komunikaci, které si s sebou studenti do výuky přinášejí. Stěžejním tématem bude také videoanalýza a její přínos pro pedagogickou praxi. Na základě vlastních videozáznamů, které si studenti pořídí, budeme určovat vzorce komunikace u studentů, budeme hovořit o vlivu vzorců na žáky/svěřence a případně hledat cestu, jak své komunikační dovednosti zlepšovat. Technickou podporu a zázemí poskytne studentům vyučující předmětu.
Osnova
  • 1. Historie a teoretická východiska metody videotréninku interakcí (VTI) 2. Základní principy komunikace 3. Iniciativa-příjem, interakce, diskuse, zvládání konfliktů 4. Komunikační vzorce a vzorce chování 5. Reflexe, sebereflexe, diagnostika, autodiagnostika 6. Akční výzkum, videoanalýza 7. Kategoriální systém pro videoanalýzu 8. Ukázka videoanalýzy 9. Týmová práce studentů – natáčení videozáznamu 10. Týmová práce studentů – technická příprava videozáznamu 11. Týmová práce studentů – transkript videozáznamu 12. Týmová práce studentů – videoanalýza 13. Prezentace prací studentů 14. Prezentace prací studentů
Literatura
  • www.spin-vti.cz
Metody hodnocení
Jedná se o cvičení, požadavkem k ukončení je editace, analýza a prezentace vlastního videozáznamu (cca 5 minut).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, jaro 2011.