np2410 Alternativní formy cvičení

Fakulta sportovních studií
jaro 2016
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Jana Řezaninová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. RNDr. Jarmila Riegerová, CSc.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np2410/01: Čt 11:20–12:50 E34/119 - univerzální tělocvična, J. Řezaninová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat dovednosti vytvářet adekvátní pohybové programy vzhledem k věku klienta (dítě, senior), civilizačnímu onemocnění (vertebrogenní obtíže, hypertenze, diabetes mellitus aj.), handicapu i druhu výkonnostního sportu. Na konci tohoto předmětu bude student schopen samostatně vytvářet adekvátní pohybově intervenční programy ve vztahu k individuálním potřebám klienta.
Osnova
  • • Využití jógy jako prevence negativních civilizačních vlivů (špatné pohybové návyky, stereotypy, stres, napětí). • Využití prvků jógy v regeneraci sportovce (kompenzace jednostranného zatížení, prevence přetížení a poranění pohybového aparátu). • Využití alternativních forem cvičení (jóga, taj-či, Feldenkrais) v prevenci i terapii psychosomatických potíží. • Využití alternativních forem cvičení ke zlepšení koordinačních a koncentračních schopností sportovce. • Využití alternativních forem cvičení ke zlepšení ideomotorických funkcí klienta/sportovce. • Techniky pránájámy a řízeného dýchání, relaxační a meditační techniky. • Metodika tvorby pohybového programu zdravého životního stylu (pohyb, relaxace, psychika). • Využití alternativních forem cvičení u dětí. • Vytváření specifických pohybových programů – didaktické zásady. • Prezentace pohybových programů a jejich analýza.
Literatura
  • De Michelis, E. (2005). A history of modern yoga: Patañjali and western esotericism. (1st pbk. ed.). London, UK: Continuum.
  • Pechová, V. (2009). Tai chi. (1. vyd.). Praha, Česko: Grada.
  • Nešpor, K. (1998). Jóga pro děti: relaxace, příběhy, cvičení. (1. vyd.). Praha, Česko: Velryba.
  • Feldenkrais, M. (1990). Awareness through movement: easy-to-do health exercises to improve your posture, vision, imagination, and personal awareness. (1st HarperCollins pbk. ed., viii, 173 s., [8] s. obr. příl.) San Francisco: HarperSanFrancisco.
  • Simon, D. & Makolowski I. (2006). Očistné jogínské techniky: šatkarmy aneb "šestero očistných úkonů". (1.vyd.). Olomouc, Česko: Fontána.
  • Maehle, G. (2011). Aštánga vinjása jóga: Pataňdžaliho jóga v praxi: podrobný průvodce základní sestavou. (1. vyd. ). Olomouc, Česko: Fontána.
  • Hirschi, G. (2007). Duchovní síla jógy: ásany, meditace, mudry. Olomouc, Česko: Fontána.
Výukové metody
praktická cvičení
Metody hodnocení
• 85 % aktivní účast na praktických cvičeních • Vypracování seminární práce v rozsahu 5-10 stran a praktické předvedení připraveného pohybového programu dle zadání, hodnoceno škálou A – F.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.