bk2028 Dějiny úpolových sportů

Fakulta sportovních studií
jaro 2017
Rozsah
7/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D.
Oddělení úpolů – Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Oddělení úpolů – Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 24. 2. 14:00–16:15 E34/225 - seminární místnost, Pá 10. 3. 17:00–18:30 B11/206, Pá 17. 3. 17:00–18:30 B11/236
Předpoklady
(! bk417 Dějiny úpolových sportů ) && ! NOW ( bk417 Dějiny úpolových sportů )
Studenti mají základní znalosti z obecných dějin sportu ve smyslu sylabu předmětu Dějiny sportu bk(bp)001s
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu student: - Orientuje se v základních historických meznících úpolů - Dokáže aplikovat znalosti historického výzkumu v samostatném projektu - Chápe historická fakta v širších sociálních, kulturních, politických a geografických souvislostech - Dokáže získat historické informace a jednoduše je interpretovat
Osnova
  • - Boj jako součást vývoje člověka (pravěk) - Institucionalizace úpolů (starověk) - Okcidentální tradice válečníků (středověk) - Úpolové sporty v novověku - Dějiny úpolových sportů na olympijských hrách
Literatura
  • MILLER, David. The official history of the Olympic Games and the IOC : Athens to Beijing, 1894-2008. [2nd pub.]. Edinburgh: Mainstream Publishing, 2008, 592 s. ISBN 9781845961596. info
  • REGULI, Zdenko. Is There a Place for Women in Combat Sports at Olympic Games? In 4th FIEP European Congress Physical Education and Sports. Teachers' Preparation and Their Employability in Europe. (Full text on CD ROM). 1. vyd. Bratislava: Comenius University, 2007, s. 454-457. ISBN 978-80-969343-9-3. info
  • TOOHEY, Kristine a Anthony James VEAL. The Olympic Games : a social science perspective. 2nd ed. Oxfordshire: CABI, 2007, 348 s. ISBN 9781845933463. info
  • PAYNE, Michael. Olympic turnaround : how the olympic games stepped back from the brink of extinction to become the world´s best known brand. Edited by Martin Sorrell. 1. ed. Westport: Praeger, 2006, xix, 332. ISBN 0275990303. info
  • GIRGINOV, Vassil a S. J. PARRY. The Olympic Games explained : a student guide to the evolution of the modern Olympic Games. London: Routledge, 2005, xvi, 272. ISBN 0415346037. info
  • YOUNG, David C. A brief history of the Olympic Games. Malden: Blackwell Publishing, 2004, xiv, 184. ISBN 1405111305. info
  • COHEN, Richard. By the sword : a history of gladiators, musketeers, samurai, swashbucklers, and olympic champions. [2nd ed.]. New York: Modern Library, 2003, xxiv, 488. ISBN 0812969669. info
  • SWADDLING, Judith. The ancient Olympic Games. 2nd ed. Austin: University of Texas Press, 2002, 112 s. ISBN 0292777515. info
  • RABLEY, Stephen. The Olympic Games. MacMillan/Dossier, 1991, 32 s. ISBN 0-333-53666-5. info
  • YOUNG, David C. The Olympic myth of Greek amateur athletics. 1st ed. Chicago: Ares Publishers, 1984, xii, 202. ISBN 0890055238. info
Výukové metody
Přednáška, samostatné řešení výzkumného projektu. Úkoly pro samostudium: vypracování seminární práce podle zadání. Kontrola úkolů: odborná diskuse nad tématem seminární práce.
Metody hodnocení
1. Písemný test z dějin úpolových sportů 2. Seminární práce na zadané téma
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/dejiny-upolovych-sportu/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.

V čem spočívá inovace: Nákup a zpřístupnění literatury, vytvoření sady testových otázek
Výukový materiál (forma, název, rozsah): Sada testových otázek – elektronické vyhodnocení. Rozsah: 50 otázek pro vytvoření různých textových variant.
Kategorie e-learningu: 2

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.